The problem of euro-orphanhood of a young children in a contemporary family.
Abstrakt
Euro-orphanhood is a very serious problem in modern Polish families. It applies to young children as early as preschool and primary as well as adolescents. More and more young, unemployed parents go outside the country for profit, leaving the children alone or in the care of grandparents, aunts, neighbours, etc. This article explains the concept: euro-orphanhood and migration. Brings closer the importance of euro-orphanhood in the lives of individuals, it also identifies the negative impact of labour migration of parents on a child’s development and raising at home and at school.
Eurosieroctwo stanowi bardzo poważny problem we współczesnych rodzinach polskich. Dotyczy ono najmłodszych dzieci już w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, a także dorastającej młodzieży. Coraz więcej młodych, bezrobotnych rodziców wyjeżdża poza granicę kraju w celach zarobkowych, pozostawiając dzieci same bądź pod opieką dziadków, ciotek, sąsiadów itp. W artykule wyjaśniono pojęcia: eurosieroctwo i migracja. Przybliżono znaczenie eurosieroctwa w życiu jednostki oraz określono negatywny wpływ migracji zarobkowej rodziców na rozwój i wychowanie dziecka w domu i w szkole.
Bibliografia
Danielewicz W., Sytuacja życiowa w rodzinach migracyjnych, Białystok, 2006.
Domaszuk A., Psychologiczna analiza systemów rodzinnych mężczyzn czasowo nieobecnych [w:] Rodzina podlaska wobec różnych wyzwań egzystencjalnych (red.) A. Dakowicz, Białystok, 2004.
Izdebska J.: Dziecko osamotnione w rodzinie, kontekst – pedagogiczny. Białystok, 2004.
Juszczak, K., Wpływ emigracji zarobkowej na wychowanie w rodzinie [w:] Edukacyjne zagrożenia i wyzwania młodego pokolenia. Edukacja XXI wieku (red.) D. Rondalska D, A. Zduniak., Poznań, 2009.
Korczyńska, J., Indywidualne motywy okresowych wyjazdów zarobkowych zagranicą w świetle funkcjonowania rodziny. ,,Polityka Społeczna” Warszawa, 2000 nr 5-6.
Kozdrowicz, B. Walczak, B., Migracja – Rodzina – Dziecko. ,,Pedagogika Społeczna” Warszawa, 2008 nr 3.
Kruczyński W., Wirus samotności, Warszawa 2009.
Łuka, W.: Jaś sam w domu. ,,Głos Nauczycielski” Warszawa 2008 nr 27.
Miłkowska, G., Kulesa, A.: Wpływ emigracji zarobkowej rodziców na funkcjonowanie dzieci w rodzinie i w szkole. ,,Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” .Warszawa, 2009 nr 9.
Niewiadomska I., Zasoby adaptacyjne eurosierot [w:] Skazani na wykluczenie!? (red.) M. Kalinowski, I. Niewiadomska, Lublin 2010.
Rura, G., ,,Kukułcze dzieci”. Problemy emigracyjnego sieroctwa. ,,Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze”. Warszawa 2009 nr 9.
Węgierski, Z.: Eurosieroctwo w Polsce jako problem społeczny i pedagogiczny. ,,Wychowanie Na Co Dzień” 2008 nr 6.
Winnicka, E.: Eurosieroty – raport. ,,Polityka” Warszawa, 2007 nr 6.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: