Godność dziecka – odkrywana, zdobywana, niszczona
Abstrakt
Dignity – engraved in every man’s nature – demands affirmation
all the stronger the more person is threatened in his basic
and inalienable rights. This threat makes itself felt in particular
periods of human life, it certainly refers to childhood. Child’s
dignity was „discovered” at a relatively late stage of development
of Western societies. At the same time, the history of the past
one hundred years can be deciphered as the time of trampling on
child’s dignity as a result of the dominance of totalitarian systems.
Both fundamental sources of threat to child’s dignity lie in the
sphere of social communication, where because of the mass
media child is reduced to the consumer of impressions, which is
why his natural world becomes impoverished. Similarly, in socio-
economic dimension childhood is threatened due to the progress
of marginalisation processes affecting more and more
Polish families.
The text constitutes a starting point for pedagogical survey
orientated around the concept of child’s dignity. In this sense, it
emerges either as an epistemological category, whose application
will allow for clarification and description of the peculiar
character of childhood, or as an object of axiological reflection
considering man’s relations with transcendental reality.
Copyright (c) 2017 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: