Rodzinna komunikacja w perspektywie postaw rodzicielskich
Abstrakt
Artykuł stanowi próbę fragmentarycznego opisu komunikacji rodzinnej w perspektywie postaw rodziców, które z kolei determinują w pewnym stopniu funkcjonalność lub dysfunkcjonalność systemu rodzinnego. Postawy jako trójpoziomowe tendencje zachowawcze wpływają na sposoby komunikowania się w rodzinie. Autorka, opisując uprzednio komunikacyjne aksjomaty oraz definicje komunikacji i interakcji, rozróżnia cztery ich rodzaje: akceptująco-współdziałający, odtrącająco-unikowy, ochronno-kontrolujący oraz paradoksalny.
The article is an attempt to give a fragmentary account of family communication from the perspective of parental attitudes, which in turn determine to some extent the functionality or dysfunctionality of the family system. Attitudes, as three-level conservative tendencies, influence the ways of communicating in a family. Describing the formerly communicative axioms and definitions of communication and interaction, the Author differentiates four types of them: the accept-ing-cooperating, the rejecting-avoiding, the protective-controlling and the paradoxical.
Bibliografia
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: