Nauczyciel prawa wobec problemu nauczania o sprawiedliwości
Abstrakt
Teachingstudentsoflawaboutjusticeisasubject,whichcan be easily turned into a philosophical dispute about the relation between justice and positive law. This kind of a very theoretical disputemaybeusefulbutitsrealimpactonfuturelegalpractice andfunctioningofthesocietyisquitelimited.Better effects may beachievedthroughtakingbytheacademiamoreresponsibility for the practical education of prospective lawyers. During the earlystagesofeducationstudentsneedtobefacedwiththereal problemsoflifewhichneedtobesolved.TheEuropeanteaching traditionwasmorefocusedonthe„blackletter” of law. This way ofteachingeasilyskipsoutthenecessaryreflectiononthereality ofthelegalpracticeaswellasethicalandjusticeissuesinvolved in it. In the paper, I try to argue that a useful remedy on a very practicallevel is a program of the clinical legal education. In the frames of this academic program, students, supervised by professors, provide a sort of legal assistance to the poor. This programisaccompaniedbyeducationalseminarsandconsulta tions and helps students not only to reflect on how client’s problems can be solved in reality, not only in the formally, but also in the substantially correct way. This problem-solving approach shows the natural limits of the legal system and the need of a broader perspective on the client’s problem. Clinical legal education, by facing students with the problems of poor people, makes the future lawyer more aware of the social problemsinthesociety and the malfunctioning of the legal system. It is a very optimistic sign in Polish legal education that clinical legal education is gradually becoming an education standard among Polish law schools.
Copyright (c) 2017 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: