Pedagog wobec pluralizmu współczesnych teorii wychowania
Abstrakt
The main problem undertaken by the author is presenting
a pedagogue facing pluralism of contemporary theories of education.
The author wonders what a teacher who is confronted
with multitude of pedagogical theories should do, how to pull
himself together in the world of chaos and disorder, where pedagogical
approaches and orientations are competing witch one
another, not eliminating anything at the beginning. The author
refers to the metaphor of „hypermarket and labyrinth”. Both
metaphors illustrate the world of pedagogy resembling a similar
mass of theories, ideas and philosophies. It is the supermarkets
that attempt to make the choice of diverse knowledge („goods”)
available to society. Hypermarket becomes a peculiar kind of
labyrinth, a territory where customers should skilfully get around.
Therefore, a question arises: How can pedagogue entangled
into the metaphor of hypermarket of theories of education avoid
enslavement? The author thinks that he may simply not read, not
study. He may adopt a critical attitude in the face of „catches”
hidden in various theories. Finally, he may also look into his own
pedagogical consciousness thoroughly, analyze his own rationality,
think about knowledge he needs. The author thus states
that pedagogues are faced with the task of reading, classifying
and comparing a multitude of theories so that they can adopt
those most valuable and so that they are able to make use of
them in the process of education.
Copyright (c) 2017 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: