Wybrane konteksty i strategie profesjonalnej pracy z opowieścią Do not harm. Help. Develop. Selected contexts and strategies of professional story-work
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest wskazanie na wybrane uwarunkowania optymalizacji profesjonalnej pracy z tekstami narracyjnymi wykorzystywanymi w procesie wychowania.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy stanowi niewspółmierność między aktualną krajową „modą na bajkoterapię” a korzystaniem podczas niej z optymalizujących proces wychowania ustaleń psychologii narracyjnej. Porównano zawartość treściową dostępnej wiedzy na temat możliwości całożyciowego wspomagania narracyjnego trybu funkcjonowania człowieka z oferowaną w literaturze krajowej metodyką pracy z bajką.
PROCES WYWODU: I. Określenie ramowego zakresu wiedzy na temat narracyjnego funkcjonowania człowieka w biegu życia. II. Wskazanie na konsekwencje braku uwzględniania ustaleń psychologii narracyjnej w oddziaływaniach wychowawczy ch. III. Poszukiwanie optymalnych uwarunkowań interakcji odbiorcy z tekstem narracyjnym.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: I. Brak profesjonalizmu w pracy z opowieścią może obniżać efekty działań bądź szkodzić odbiorcy. II. Precyzyjne postępowanie na wszystkich etapach pracy z tekstem optymalizuje osiąganie metodami narracyjnymi wieloaspektowych celów wychowawczo‑rozwojowych. III. Włączanie doraźnych narracyjnych oddziaływań w szerszy kontekst rozwoju opowieści o życiu przynosi bardziej wyraziste i długotrwałe efekty.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wskazanie na pozytywne efekty włączania pracy z tekstem narracyjnym odnoszącej się do bieżących kwestii wychowawczych w szerszy, prorozwojowy kontekst całożyciowej narracyjnej promocji zdrowia. Prezentacja autorskiego modelu pracy z opowieścią. Rekomendacje dla programów kształcenia umiejętności pracy z opowieścią w obszarze wychowania.
Bibliografia
Bacchilega, C. (2013). Fairy Tales Transformed? Twenty‑First‑Century Adaptations and the Politics of Wonder. Detroit: Wayne State University Press.
Bettelheim, B. (1980). Owners of Their Faces. W: B. Bettelheim, Surviving and Other Essays. New York: Vintage Books Edition, 108-109.
Bettelheim, B. (1985). Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, t. I-II. Warszawa: PIW.
Boje, D.M. i Tourani, N. (2012). Storytelling, czyli o materialności praktyk opowiadania. W: D. Jemielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Brett, D. (2002). Bajki, które leczą, t. I-II. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Bruner, J. (1990). Życie jako narracja. Kwartalnik Pedagogiczny, 4, 3-17.
Buscaglia, L. (2015). Jesień liścia Jasia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Canfield, J., Hansen, M.V., Hansen, P. i Dunlap, I. (red.). (2000). Balsam dla duszy dziecka czyli opowiadania o odwadze, nadziei i radości. Poznań: Rebis.
Cavanaught, B. (2002). Sto opowiadań o nadziei i odwadze. Warszawa: Wydawnictwo Księży Marianów.
Danek, D. (1985). Elementarz człowieczy. W: B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, t. I. Warszawa: PIW, 23-27.
Dryll, E. (2013). Wrastanie w kulturę: transmisja narracji w wychowaniu rodzinnym. Warszawa: Wydawnictwo Eneteia.
Dunin, K. (2000). Karoca z dyni. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Erikson, E. (1963). Childhood and Society. New York: WW. Norton.
Erikson, E.H. i Erikson, J.M. (2011). Dopełniony cykl życia. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Falkiewicz‑Szult, M. (2006). Przemoc symboliczna w przedszkolu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Ferrero, B. (2010). 365 krótkich opowiadań dla ducha. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
Geisler, U. i Viehoff, H. (1999). „Ania się nudzi” i inne opowiadania dla dzieci w wieku od 4 do 10 lat. Kielce: Jedność.
Grotberg, E. (2000). Zwiększanie odporności psychicznej, wzmacnianie sił duchowych. Warszawa: Wydawnictwo Żak.
Harnisch, G. (2001). Podróże w wyobraźni. Jak pomagać dzieciom w uzyskaniu wewnętrznego spokoju. Warszawa: PAX.
Keyserlingk, L. (2000). Opowieści dla duszy dziecięcej. Kielce: Jedność.
Keyserlingk, L. (2001). I nagle zrobiło się cicho. Opowiadania o śmierci i pożegnaniach. Kielce: Jedność.
Kohlberg, R. i Mayer, R. (1993). Rozwój jako cel wychowania. W: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.), Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Toruń: Wydawnictwo „Edytor”.
Kołyszko, W. i Tomaszewska, J. (2011). Smoki jak my: „dbajki” dla dużych i małych. Warszawa: Fundacja „Drabina Rozwoju”.
Kostecka, W. (2016). Baśniowe herstory. Postmodernistyczne strategie reinterpretacyjne Angeli Carter, Tanith Lee i Emmy Donoghue. Creatio Fantastica, 2 (53), 21-42.
Koźmińska, I. i Olszewska E. (2007). Z dzieckiem w świat wartości. Warszawa: Świat Książki.
Koźmińska, I. i Olszewska E. (2010). Wychowanie przez czytanie. Warszawa: Świat Książki.
Litwinowicz, M. (red.). (2006). Przyjemności opowiadania. Warszawa: Instytut Kultury Polskiej UW.
Ługowska, J. (2016). Literackie dzieciństwo. W kręgu czytelniczych inicjacji. Polonistyka. Innowacje, 3.
Maxwell, R. i Dickman, R. (2008). Elementy perswazji. Historie wnikające w umysł: sprzedawanie i motywowanie przez opowiadanie. Warszawa: MT Biznes.
Meyer‑Glitza, E. (2001). Kiedy Pani Złość przychodzi z wizytą. Terapeutyczne opowiadania dla impulsywnych dzieci. Kielce: Jedność.
McKim, E. i Randall, W. (2007). From psychology to poetics: Aging as a literary process. Journal of Aging, Humanities, and the Arts, 1, 147-158.
Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Molicka, M. (2011). Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie. Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Morgan, A. (2000). What is narrative therapy? An easy‑to‑read introduction. Australia: Dulwich Centre Publications.
Muszyński, H. (2000). Psychoterapia i wychowanie jako formy interwencji w rozwój jednostki.
W: B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju: psychostymulacja i psychokorekcja, t. II. Bydgoszcz:
Wyższa Szkoła Pedagogiczna, 27-43.
Noonan, (2011). The Ripple Effect. A Story of the Transformational Nature of Narrative Care.
W: G. Kenyon, E. Bohlmeijer i W.L. Randall (2011). Storying Later Life. Issues, Investigations
and Interventions in Narrative Gerontology. Oxford: Oxford University Press, 354-365.
Oehlmann, Ch. (2012). O sztuce opowiadania. Jak snuć opowieści, prawić baśnie, gawędzić i opowiadać historie. Vedemecum praktyka. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa: PWN.
Peju, P. (2008). Dziewczynka w baśniowym lesie. O poetykę baśni: w odpowiedzi na interpretacje psychoanalityczne i formalistyczne. Warszawa: Wydawnictwo Sic!
Pertrel, C. i Pertrel, R. (2012). Baśnie w przedszkolu. Bajkoterapia w pracy z dziećmi. Kielce: Jedność.
Piquemal, M. (2004). Bajki filozoficzne. Warszawa: Wydawnictwo Muchomor.
Randall, W.L. i McKim A. (2008). Reading Our Lives: the Poetics of Growing Old. Oxford: Oxford University Press.
Reese, E., Yan, Ch. i Hayne, H. (2010). Emerging Identities: Narrative and Self from Early Childhood to Early Adolescence. W: K.C. Mc Lean i M. Pasupathi (red.), Narrative Development in Adolescence. Creating the Storied Self . New York: Springer Science & Business Media, 23-43.
Schieder, B. (2006). Bajki dodają odwagi. Wychowanie ku wartościom i rozwój osobowości. Kielce: Jedność.
Siegel, D.J. (2011). Psychowzroczność. Przekształć własny umysł zgodnie z regułami nowej wiedzy o empatii. Poznań: Media Rodzina.
Siemież, M. i Siemież, A. (red.). (2008). Arteterapia w edukacji i rozwoju człowieka. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Silf, M. (2005). W poszukiwaniu mądrości życia. 100 opowiastek z całego świata. Poznań: Zysk i S-ka. Skrzypek, M. (opr.). Kultura opowiadania – tęsknota za żywą narracją. Pozyskano z: http://teatrnn.pl/leksykon/artykuly/kultura‑ (dostęp: 30.11.2017).
Tokarska, U. (2008). Wybrane strategie wykorzystania tekstów literackich w narracyjnych oddziaływaniach profilaktycznych. W: B. Janusz, K. Gdowska i B. de Barbaro (red.), Narracja. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 471-499.
Tokarska, U. (2009a). Bajkowa Szkoła Mądrości: czy potrzebujemy dziś jeszcze opowiadanych
historii? Pozyskano z: plasterek.pl (dostęp: 11.11.2017).
Tokarska, U. (2009b). Psychologiczne formy pracy z bajką edukacyjną. Pozyskano z: plasterek.
pl (dostęp: 11.11.2017).
Tokarska, U. (2010). „Stawać się Panem Własnego Oblicza”. O możliwościach intencjonalnych oddziaływań narracyjnych w biegu życia ludzkiego. W: M. Straś‑Romanowska, B. Bartosz i M. Żurko (red.), Psychologia małych i wielkich narracji. Warszawa: Eneteia, Wydawnictwo Psychologii i Kultury, 293-314.
Tokarska, U. (2015). Narracyjna promocja zdrowia. Założenia teoretyczne, metody pracy, obszary zastosowań. Studia Edukacyjne, 35, 327-348.
Trzebiński, J. (2002). Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Ungeheuer‑Gołąb, A. i Chrobak, M. (red.). (2012). Noosfera literacka. Problemy wychowania i terapii poprzez literaturę dla dzieci. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Ungeheuer‑Gołąb,
A. i Kopeć, U. (red.) (2016). Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
B.
Vopel, C. (2003). Sztuka opowiadania, sztuka słuchania. Kraków: Impuls.
Wais, J. (2006a). Ścieżki baśni: symboliczne wędrówki do wnętrza duszy. Warszawa: Wydawnictwo „Enteia”.
Wais, J. (2006b). Siostra śmierć. O sztuce życia i umierania. Warszawa: Wydawnictwo „Enteia”.
Wasiewska, A. (2012). Fantastyka baśniowa a dziecko – wychowanie czy manipulacja? Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersyteu Gdańskiego.
Wasiewska, A. (2013). Archetypy świata dziecięcego. Światy wyobraźni w narracjach dzieci. Warszawa: Wydawnictwo Harmonia.
Zarych, E. (2009). Baśnie o szczęściu i nieszczęściu i o tym, co w życiu najważniejsze. Kraków:
Wydawnictwo WAM.
Zawadzka, E. i Rawa‑Kochanowska, A. (2015). Magiczny świat bajek i baśni. Metafory i symbole w procesie wspomagania dziecka w rozwoju. Warszawa: Difin.
Zipes, J. (2002). On the Use and Abuse of Folk and Fairy Tales with Children. Bruno Bettelheim’s Moralistic Magic Wand. W: J. Zipes, Breaking the Magic Spell. Radical Theories of Folk and Fairy Tales. Lexington: The University Press of Kentucky, 179-205.
Żłobicki, W. (2002). Syndrom Kopciuszka, czyli ukryty program baśni. W: W. Żłobicki, Ukryty program w edukacji. Między niewiedzą a manipulacją. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, 85-94.
Copyright (c) 2018 Urszula Tokarska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: