Multi-contextual quality of „being” in the space of family life

Keywords: family, culture, self-consciousness, critical experiences, trajectory

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the consideration was an attempt to perform in-depth analysis concerning woman experiences, occurring on the background of her life trajectory as well as depicture of her microcosm, emphasizing the processes of auto-identification and auto-valorization in the straggle with pressure of everyday life by the recognition and the reconstruction of this processes, the need to understand effort in biographical constructing of studied woman identity and to indicate the daily potential as well as sensitization to diversity of femininity experiences

PROBLEM AND RESEARCH METHODS: How is subject building everyday life and what importance she gives to its symptoms ? to what extent can individual decide about oneself and to what extent others determine who she was, who she is, who she will be, what existential trajectories is narrator presenting ? What importance does suffering trajectory have in the course of biography ?   Methods: biographical.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: Analysis of woman’s trajectory experiences in the situation of marriage, in the context distinguished by her during construction of narrative, three areas of her life. Subsequently  a scenario of trajectory process has been presented, pointing the course of a life and importance of persons’ competence involved in it, in the perspective of the studied individual

RESEARCH RESULTS: Analysis of narration indicates complex sources of someone’ suffering, who feels unacceptable, subordinated to an idea of marital “Neverland”, who does not have resources to accept herself in the role, who does not have time for a transformation and the need for the reflective inclusion, allowing assistance individuals, who are on the borderline, between and outside

CONCLUSIONS, NOVELITY, RECOMMENDATIONS: Presented struggle with   everyday life’s pressure, in narrative is an attempt of making an area for a discourse that enable understanding and interpersonal agreement, the discourse allowing cultural rearrangement

Author Biography

Joanna Żeromska-Charlińska, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie Wydział Nauk Społecznych Katedra Pedagogiki Resocjalizacyjnej

Adiunkt w Katedrze Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Wydziału Nauk Społecznych, Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Obszar dociekań badawczych stanowi problematyka zachowań społecznie destruktywnych. Zainteresowania z zakresu Resocjalizacji, Patologii Społecznej, zwłaszcza zachowania przemocowe, agresywne kobiet
i wobec nich, zmierzają do opisu i poszukiwań odpowiedzi na piętrzące się  pytania o jakość
 i  sens  życia,  preferencje  wobec  wartości,  niepokoje,  obawy towarzyszące  kobietom  ze  stygmatem  byłych  skazanych jak też  możliwości  wykorzystania  przez nie  potencjału  rozwojowego,  egalitarnego  konstruowania  tożsamości.  Dążąc  do  ukazania  procesu  poszukiwania  tożsamości  przez  kobiety,  ze szczególnym uwzględnieniem ich sytuacji życiowej odwołuję się do twierdzenia, iż kwalifikacje ich niezwykle  skomplikowanego  świata  oraz  przebieg  biografii  będą  zawsze zrelatywizowane, skonwecjalizowane, odnoszone do specyfiki społeczno-kulturowej, z którą identyfikują się one identyfikują.
W określony  sposób  pojmowanie  i  ocenianie  szans  na  skuteczną  ich  readaptację  sytuuję  w już doświadczonym ale też doświadczanym wiktymizacyjnym scenariuszu życia a także przemocowej vs agresywnej  autokreacji  kobiet. Specyfika przedsięwzięć epistemologiczno-eksploracyjnych sytuuje się w perspektywie badań jakościowych, dotyczącej analizy mikroświatów tychże kobiet, podejmowania prób ich odkrywania/opisu znaczeń przez zrozumienie, kierując się zasadą wglądu w owe mikroświaty z perspektywy ustosunkowania podmiotów, których one dotyczą. Dążenia naukowe wpisują się także w nurt dyskusji nad biografizacją jako fenomenem w kontekście potrzeby uprawomocnienia „głosu” ludzi poddawanych dotkliwej presji egzystencjalnej. Wsłuchiwanie się i próba zrozumienia krytycznych momentów ich życia, zmagań z poczuciem obecności nieubłaganego losu, wyznacza tworzywo wzbogacania heterogenicznej perspektywy opisu i analizy, zaakcentowania doświadczeń odpowiadających autorefleksji dotyczącej etyki i moralności spotkania, uznanych wartości, postawie dialogicznej, poczucia sensu życia.

Autorka ok. 60 publikacji naukowych

Temat pracy doktorskiej:

Preferencje wobec wartości młodzieży licealnej doświadczającej przemocy

Promotor w przewodzie doktorskim: dr hab. Urszula Ostrowska;

Recenzenci w przewodzie doktorskim: prof. dr hab. Maria Czerepaniak Walczak, prof. zw. dr hab. Zbigniew Kwieciński

References

Kaufmann J. C., za: M. Żadkowska (2016). Para w praniu. Codzienność, partnerstwo, obowiązki domowe. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytet Gdański.

Kubinowski D. (2011). Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia – Metodyka – Ewaluacja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej.

Morgan D. (2011). Locating Family Practicess, Sociological Research Online, 16(4).

Nowak-Dziemianowicz M. (2002). Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytet Wrocławski.

Nowak-Dziemianowicz M. (2016). Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląska Szkoła Wyższa.

Ostrouch-Kowalska J. (2015). Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami. Kraków: Wydawnictwo Impuls.

Riemann F., Schutze F. (2012). „Trajektoria” jako podstawowa koncepcja teoretyczna w analizach cierpienia i bezładnych procesów społecznych W: K. Kaźmierska (red.), Metoda biograficzna w socjologii. Lublin: Wydawnictwo Nomos.

Schütze F. (1997). Trajektoria cierpienia jako przedmiot badań socjologii interpretatywnej, Studia Socjologiczne, t. 144(1).

Slany K. (2002). Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie. Kraków: Wydawnictwo Nomos.

Published
2019-12-30
How to Cite
Żeromska-Charlińska, J. (2019). Multi-contextual quality of „being” in the space of family life. HORIZONS OF EDUCATION, 18(48), 53-62. https://doi.org/10.35765/HW.2019.1848.05
Section
Thematic Articles