Praktyczne aspekty kształcenia przedsiębiorczości w szkole wyższej
Abstrakt
Rozważania autora referatu koncentrują się wokół praktycznego nauczania zarządzania w wyższych szkołach ekonomicznych. Studenci dobrze przygotowani do wykonywania zawodu będą stanowili ważny czynnik wzrostu gospodarczego regionu i kraju. Referat ma charakter metodologiczno-praktyczny i został skonstruowany na schemacie teorii ugruntowanej. Zastosowana do rozważań teoretycznych metoda przez swoją elastyczność umożliwia już w trakcie badań odkrywanie korelacji między różnymi zjawiskami zachodzącymi w otoczeniu. W pierwszej części referatu podjęto próbę analizy wybranych określeń i definicji w kontekście bezrobocia wśród studentów. W drugiej natomiast przedstawiono modele upraktycznienia procesu dydaktycznego oparte na współpracy studentów z przedsiębiorstwami i samorządami.
Bibliografia
Adamiak J., Samorząd terytorialny i jego rola w rozwoju regionalnym i lokalnym, w: J. Adamiak i in., Zarządzanie rozwojem regionalnym i lokalnym. Problemy teorii i praktyki, TNOiK Dom Organizatora, Toruń 2001.
Andruszkiewicz K., Potencjał konkurencyjności regionu jako podstawa strategii jego rozwoju, w: Regiony Europy Środkowej i Wschodniej wobec globalizacji i integracji międzynarodowej, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Włocławskie Towarzystwo Naukowe, Włocławek 2005.
Blaung M., Metodologia ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995.
Buchanan J.M., Finanse publiczne w warunkach demokracji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997, s. 255.
Chmiel J., Małe i średnie przedsiębiorstwa a rozwój regionów, GUS, Warszawa 1997, z. 243, s. 80.
Churchill G.A., Badania marketingowe: podstawy metodologiczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Charmaz K., Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Derek J. i in., Słownik myśli społeczno-politycznej, Park, Bielsko-Biała 2004, s. 356.
Dworak J., Tworzenie modelu segmentacji wyższych szkół ekonomicznych z zastosowaniem teorii ugruntowanej, w: Zarządzanie szkołą wyższą II, red. J. Dworak, t. 24, Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku, Gdańsk 2013.
Galbraith J.K., Ekonomia a cele społeczne, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1979.
Goodman N., Wstęp do socjologii, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1992.
Kaczmarek S., Badania marketingowe, metody i techniki, Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1995.
Konecki K.T., Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gegethner & Ska, Warszawa 1994.
Koźmiński A.K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Landreth H., Colander D.C., Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
Łobesko S., Systemy Informacyjne w Zarządzaniu Wiedzą i Innowacją w Przedsiębiorstwie, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa 2004.
Olesiński Z., Predygier A., Leśniewski M., Rzepka A., Rola gmin w kreowaniu innowacyjności regionu, WSEiP, Kielce 2009.
Parysek J.J., Podstawy gospodarki lokalnej, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 2001.
Plawgo B., Koncepcja klastrów gospodarczych jako podstawa polityki regionalnej i lokalnej, w: Czynniki rozwoju regionalnego Polski północno-wschodniej, tom 1, red. B. Plawgo, Wyższa Szkoła Administracji Publicznej w Białymstoku, Białystok 2005.
Słownik myśli filozoficznej, Park Edukacja, Bielsko-Biała 2008.
Stobiecka J., Modele pomiaru jakości marketingowej produktów, Wydawnictwo UE w Krakowie, Kraków 2010.
Sutherland J, Canwell D., Klucz do zarządzania strategicznego. Najważniejsze teorie, pojęcia, postacie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: