Entrepreneurial Pedagogy: An Example of Using Student‑Developed Case Studies

  • Anna Dębicka Zakład Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie, Instytut Zarządzania i Systemów Informacyjnych, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska https://orcid.org/0000-0001-9885-0799
  • Karolina Olejniczak Zakład Przedsiębiorczości i Komunikacji w Biznesie, Wydział Inżynierii Zarządzania, Politechnika Poznańska http://orcid.org/0000-0003-3563-8015
Słowa kluczowe: pedagogika przedsiębiorczości, rozwiązywanie problemów, case study, umiejętności w zakresie przedsiębiorczości

Abstrakt

CEL BADAŃ: W artykule podjęto próbę wyjaśnienia korzyści, jakie mogą wynikać z wykorzystania studiów przypadku opracowanych przez studentów jako metody nauczania stosowanej w pedagogice przedsiębiorczości.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem badawczy dotyczy skuteczności wykorzystania studiów przypadków tworzonych przez studentów jako metody nauczania w pedagogice przedsiębiorczości. Artykuł zawiera przegląd wybranej literatury i przedstawia doświadczenia autorów w stosowaniu studiów przypadku opracowanych przez studentów.

PROCES WYWODU: W pierwszej części artykułu omówiono najważniejsze umiejętności i kompetencje w zakresie przedsiębiorczości. Następnie przedstawiono znaczenie stosowania metod aktywujących, ze szczególnym uwzględnieniem studium przypadku. W drugiej części przeanalizowano i oceniono wykorzystanie studium przypadku opracowanego przez studentów. Na koniec przedstawiono wnioski i zalecenia.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza piśmiennictwa wskazuje na znaczenie metod sprzyjających aktywnemu zaangażowaniu uczniów, w tym studiów przypadku, w pedagogikę przedsiębiorczości. Analiza studiów przypadku opracowanych przez studentów wykazała ich silne zaangażowanie w zadanie. Studenci mieli do zdobycia wiedzy na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i procesów, które w nich zachodzą. Ponadto zadanie wymagało od uczniów znajomości metod i narzędzi wspierających kreatywne myślenie i umiejętności rozwiązywania problemów.

WNIOSKI, INNOWACJE I REKOMENDACJE: Na podstawie analizy literatury i opracowanych przez studentów studiów przypadku wydaje się, że omawiana metoda jest skuteczną metodą nauczania, która zwiększa zaangażowanie uczniów w zadanie i wspiera rozwój postaw i umiejętności przedsiębiorczych. Ponadto metoda ta zapewnia szereg korzyści, które dają nauczycielowi dużą swobodę w wyborze zagadnień i zakresu studiów przypadku tworzonych przez uczniów.

Bibliografia

Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., & Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The entrepreneurship competence framework.

Barba-Sánchez, V., & Atienza-Sahuquillo, C. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 24(1), 53–61. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2017.04.001

Carrier, C. (2007). Strategies for teaching entrepreneurship: What else beyond lectures, case studies and business plans?. In Handbook of research in entrepreneurship education: Vol. 1. A general perspective (pp. 143–159).

Davies, C. H. J. (2002). Student engagement with simulations: A case study. Computers & Education, 39(3), 271–282.

Driessen, M. P., & Zwart, P. S. (2002). The role of the entrepreneur in small business success: The entrepreneurship scan. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/480a

Epps, A. (2008). Baby you can drive my car. Using primary target customers to develop your marketing communications. University of Wollongong in Dubai Working Paper Series.

European Commission. (2015). Entrepreneurship education: A road to success: A compilation of evidence on the impact of entrepreneurship education strategies and measures. Retrieved from https://ec.europa.eu/growth/content/entrepreneurship-education-road-success-0_en

European Parliament and the Council. (2008). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning (2008/C 111/01).

Fayolle, A., Verzat, C., & Wapshott, R. (2016). In quest of legitimacy: The theoretical and methodological foundations of entrepreneurship education research. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 34(7), 895–904. https://doi.org/10.1177/0266242616649250

Gawel, A. (2012). The case study method in entrepreneurial and managerial education in a knowledge-based economy. In P. Ammerman (Ed.), The case study method in business education: Metoda studium przypadku w edukacji biznesowej (pp. 25–38). Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.

Häkkinen, P., Järvelä, S., Mäkitalo-Siegl, K., Ahonen, A., Näykki, P., & Valtonen, T. (2017). Preparing teacher-students for twenty-first-century learning practices (PREP 21): A framework for enhancing collaborative problem-solving and strategic learning skills. Teachers and Teaching, 23(1), 25–41.

Hodzic, S. (2016). Increasing PhD students’ employability by focusing on the academic entrepreneurship. The analysis of the entrepreneurial competences. Tuning Journal for Higher Education, 3(2), 347. https://doi.org/10.18543/tjhe-3(2)-2016pp347-387

Ismail, V. Y., Zain, E., & Zulihar (2015). The portrait of entrepreneurial competence on student entrepreneurs. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 169, 178–188. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.300

Karimi, S., Biemans, H. J. A., Lans, T., Chizari, M., & Mulder, M. (2016). The impact of entrepreneurship education: A study of Iranian students' entrepreneurial intentions and opportunity identification. Journal of Small Business Management, 54(1), 187–209.

Kearney, P. (1999). Enterprising ways to teach & learn: Book 1. Enterprise principles. Enterprise Design. Hobart Tasmania Enterprise Design Associates Pty Ltd, ISBN: 958566305

Kickul, J., Gundry, L., Mitra, P., & Berçot, L. (2018). Designing with purpose: Advocating innovation, impact, sustainability, and scale in social entrepreneurship education. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 1(2), 205–221. https://doi.org/10.1177/2515127418772177

Küttim, M., Kallaste, M., Venesaar, U., & Kiis, A. (2014). Entrepreneurship education at university level and students’ entrepreneurial intentions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 110, 658–668. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.910

Laditka, S. B., & Houck, M. M. (2006). Student-developed case studies: An experiential approach for teaching ethics in management. Journal of Business Ethics, 64(2), 157–167. https://doi.org/10.1007/s10551-005-0276-3

Lahti, R. K. (1999). Identifying and integrating individual level and organizational level core competencies. Journal of Business and Psychology, 14(1), 59–75. https://doi.org/10.1023/A:1022906400927

Leon, R. (2016). The development of the future European knowledge workers. An academic perspective. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 4, 339–356.

Leon, R. D. (2017). Developing entrepreneurial skills. An educational and intercultural perspective. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 13(2017), 97–121. https://doi.org/10.7341/20171346

Li, J., Wu, S., & Wu, L. (2008). The impact of higher education on entrepreneurial intentions of university students in China. Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(4), 752–774. https://doi.org/10.1108/14626000810917843

Lumpkin, G. T., Hills, G., & Shrader, R. (2004). Opportunity recognition. In Entrepreneurship: The Way Ahead (pp. 73–90). https://doi.org/10.4324/9780203356821.pt2

Lynch, M., Kamovich, U., Longva, K. K., & Steinert, M. (2019). Combining technology and entrepreneurial education through design thinking: Students' reflections on the learning process. Technological Forecasting and Social Change, 119689. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.06.015

Moberg, K. (2014). Assessing the impact of entrepreneurship education: From ABC to PhD. Frederiksberg: Copenhagen Business School (CBS).

Nabi, G., Liñán, F., Fayolle, A., Krueger, N., & Walmsley, A. (2017). The impact of entrepreneurship education in higher education: A systematic review and research agenda. Academy of Management Learning & Education, 16(2), 277–299. https://doi.org/10.5465/amle.2015.0026

OECD. (2015). The definition and selection of key competencies. Executive summary. Retrieved from https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf

Oosterbeek, H., van Praag, M., & IJsselstein, A. (2010). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. European Economic Review, 54(3), 442–454. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2009.08.002

Pittaway, L., & Cope, J. (2016). Entrepreneurship education. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 25(5), 479–510. https://doi.org/10.1177/0266242607080656

Rasmussen, E. A., & Sørheim, R. (2006). Action-based entrepreneurship education. Technovation, 26(2), 185–194. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2005.06.012

Ratten, V., & Usmanij, P. (2020). Entrepreneurship education: Time for a change in research direction?. The International Journal of Management Education, 100367. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2020.100367

Ross, J. W., & Wright, L. (2000). Participant‐created case studies in professional training. Journal of Workplace Learning, 12(1), 23–28. https://doi.org/10.1108/13665620010309765

Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania, 13(18), 11–31.

Opublikowane
2020-09-26
Jak cytować
Dębicka, A., & Olejniczak, K. (2020). Entrepreneurial Pedagogy: An Example of Using Student‑Developed Case Studies. Horyzonty Wychowania, 19(51), 43-55. https://doi.org/10.35765/hw.1892