Entrepreneurial Pedagogy: An Example of Using Student‑Developed Case Studies
Abstrakt
CEL BADAŃ: W artykule podjęto próbę wyjaśnienia korzyści, jakie mogą wynikać z wykorzystania studiów przypadku opracowanych przez studentów jako metody nauczania stosowanej w pedagogice przedsiębiorczości.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem badawczy dotyczy skuteczności wykorzystania studiów przypadków tworzonych przez studentów jako metody nauczania w pedagogice przedsiębiorczości. Artykuł zawiera przegląd wybranej literatury i przedstawia doświadczenia autorów w stosowaniu studiów przypadku opracowanych przez studentów.
PROCES WYWODU: W pierwszej części artykułu omówiono najważniejsze umiejętności i kompetencje w zakresie przedsiębiorczości. Następnie przedstawiono znaczenie stosowania metod aktywujących, ze szczególnym uwzględnieniem studium przypadku. W drugiej części przeanalizowano i oceniono wykorzystanie studium przypadku opracowanego przez studentów. Na koniec przedstawiono wnioski i zalecenia.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza piśmiennictwa wskazuje na znaczenie metod sprzyjających aktywnemu zaangażowaniu uczniów, w tym studiów przypadku, w pedagogikę przedsiębiorczości. Analiza studiów przypadku opracowanych przez studentów wykazała ich silne zaangażowanie w zadanie. Studenci mieli do zdobycia wiedzy na temat funkcjonowania przedsiębiorstw i procesów, które w nich zachodzą. Ponadto zadanie wymagało od uczniów znajomości metod i narzędzi wspierających kreatywne myślenie i umiejętności rozwiązywania problemów.
WNIOSKI, INNOWACJE I REKOMENDACJE: Na podstawie analizy literatury i opracowanych przez studentów studiów przypadku wydaje się, że omawiana metoda jest skuteczną metodą nauczania, która zwiększa zaangażowanie uczniów w zadanie i wspiera rozwój postaw i umiejętności przedsiębiorczych. Ponadto metoda ta zapewnia szereg korzyści, które dają nauczycielowi dużą swobodę w wyborze zagadnień i zakresu studiów przypadku tworzonych przez uczniów.
Bibliografia
Bacigalupo, M., Kampylis, P., Punie, Y., & Van den Brande, G. (2016). EntreComp: The entrepreneurship competence framework.
Barba-Sánchez, V., & Atienza-Sahuquillo, C. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 24(1), 53–61. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2017.04.001
Carrier, C. (2007). Strategies for teaching entrepreneurship: What else beyond lectures, case studies and business plans?. In Handbook of research in entrepreneurship education: Vol. 1. A general perspective (pp. 143–159).
Davies, C. H. J. (2002). Student engagement with simulations: A case study. Computers & Education, 39(3), 271–282.
Driessen, M. P., & Zwart, P. S. (2002). The role of the entrepreneur in small business success: The entrepreneurship scan. Retrieved from https://pdfs.semanticscholar.org/480a
Epps, A. (2008). Baby you can drive my car. Using primary target customers to develop your marketing communications. University of Wollongong in Dubai Working Paper Series.
European Commission. (2015). Entrepreneurship education: A road to success: A compilation of evidence on the impact of entrepreneurship education strategies and measures. Retrieved from https://ec.europa.eu/growth/content/entrepreneurship-education-road-success-0_en
European Parliament and the Council. (2008). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on the establishment of the European Qualifications Framework for lifelong learning (2008/C 111/01).
Fayolle, A., Verzat, C., & Wapshott, R. (2016). In quest of legitimacy: The theoretical and methodological foundations of entrepreneurship education research. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 34(7), 895–904. https://doi.org/10.1177/0266242616649250
Gawel, A. (2012). The case study method in entrepreneurial and managerial education in a knowledge-based economy. In P. Ammerman (Ed.), The case study method in business education: Metoda studium przypadku w edukacji biznesowej (pp. 25–38). Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
Häkkinen, P., Järvelä, S., Mäkitalo-Siegl, K., Ahonen, A., Näykki, P., & Valtonen, T. (2017). Preparing teacher-students for twenty-first-century learning practices (PREP 21): A framework for enhancing collaborative problem-solving and strategic learning skills. Teachers and Teaching, 23(1), 25–41.
Hodzic, S. (2016). Increasing PhD students’ employability by focusing on the academic entrepreneurship. The analysis of the entrepreneurial competences. Tuning Journal for Higher Education, 3(2), 347. https://doi.org/10.18543/tjhe-3(2)-2016pp347-387
Ismail, V. Y., Zain, E., & Zulihar (2015). The portrait of entrepreneurial competence on student entrepreneurs. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 169, 178–188. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.300
Karimi, S., Biemans, H. J. A., Lans, T., Chizari, M., & Mulder, M. (2016). The impact of entrepreneurship education: A study of Iranian students' entrepreneurial intentions and opportunity identification. Journal of Small Business Management, 54(1), 187–209.
Kearney, P. (1999). Enterprising ways to teach & learn: Book 1. Enterprise principles. Enterprise Design. Hobart Tasmania Enterprise Design Associates Pty Ltd, ISBN: 958566305
Kickul, J., Gundry, L., Mitra, P., & Berçot, L. (2018). Designing with purpose: Advocating innovation, impact, sustainability, and scale in social entrepreneurship education. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 1(2), 205–221. https://doi.org/10.1177/2515127418772177
Küttim, M., Kallaste, M., Venesaar, U., & Kiis, A. (2014). Entrepreneurship education at university level and students’ entrepreneurial intentions. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 110, 658–668. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.12.910
Laditka, S. B., & Houck, M. M. (2006). Student-developed case studies: An experiential approach for teaching ethics in management. Journal of Business Ethics, 64(2), 157–167. https://doi.org/10.1007/s10551-005-0276-3
Lahti, R. K. (1999). Identifying and integrating individual level and organizational level core competencies. Journal of Business and Psychology, 14(1), 59–75. https://doi.org/10.1023/A:1022906400927
Leon, R. (2016). The development of the future European knowledge workers. An academic perspective. Management Dynamics in the Knowledge Economy, 4, 339–356.
Leon, R. D. (2017). Developing entrepreneurial skills. An educational and intercultural perspective. Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation, 13(2017), 97–121. https://doi.org/10.7341/20171346
Li, J., Wu, S., & Wu, L. (2008). The impact of higher education on entrepreneurial intentions of university students in China. Journal of Small Business and Enterprise Development, 15(4), 752–774. https://doi.org/10.1108/14626000810917843
Lumpkin, G. T., Hills, G., & Shrader, R. (2004). Opportunity recognition. In Entrepreneurship: The Way Ahead (pp. 73–90). https://doi.org/10.4324/9780203356821.pt2
Lynch, M., Kamovich, U., Longva, K. K., & Steinert, M. (2019). Combining technology and entrepreneurial education through design thinking: Students' reflections on the learning process. Technological Forecasting and Social Change, 119689. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.06.015
Moberg, K. (2014). Assessing the impact of entrepreneurship education: From ABC to PhD. Frederiksberg: Copenhagen Business School (CBS).
Nabi, G., Liñán, F., Fayolle, A., Krueger, N., & Walmsley, A. (2017). The impact of entrepreneurship education in higher education: A systematic review and research agenda. Academy of Management Learning & Education, 16(2), 277–299. https://doi.org/10.5465/amle.2015.0026
OECD. (2015). The definition and selection of key competencies. Executive summary. Retrieved from https://www.oecd.org/pisa/35070367.pdf
Oosterbeek, H., van Praag, M., & IJsselstein, A. (2010). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurship skills and motivation. European Economic Review, 54(3), 442–454. https://doi.org/10.1016/j.euroecorev.2009.08.002
Pittaway, L., & Cope, J. (2016). Entrepreneurship education. International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship, 25(5), 479–510. https://doi.org/10.1177/0266242607080656
Rasmussen, E. A., & Sørheim, R. (2006). Action-based entrepreneurship education. Technovation, 26(2), 185–194. https://doi.org/10.1016/j.technovation.2005.06.012
Ratten, V., & Usmanij, P. (2020). Entrepreneurship education: Time for a change in research direction?. The International Journal of Management Education, 100367. https://doi.org/10.1016/j.ijme.2020.100367
Ross, J. W., & Wright, L. (2000). Participant‐created case studies in professional training. Journal of Workplace Learning, 12(1), 23–28. https://doi.org/10.1108/13665620010309765
Wach, K. (2014). Edukacja dla przedsiębiorczości: pomiędzy przedsiębiorczą pedagogiką a edukacją ekonomiczną i biznesową. Horyzonty Wychowania, 13(18), 11–31.
Copyright (c) 2020 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: