E-learning Courses Satisfaction in Higher Education from Participants’ Perspective
Abstrakt
CEL BADAWCZY: Celem artykułu jest ocena przydatności kursów kształcenia na odległość jako formy uczenia się z perspektywy uczestników.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Do osiągnięcia tego celu zastosowano dwie metody badawcze: przegląd literatury, w tym zasad i przepisów dotyczących kursów kształcenia na odległość oraz analizę wyników ankiety przeprowadzonej wśród studentów uczestniczących w kursie kształcenia na odległość oraz własnych obserwacji i doświadczeń.
PROCES WYWODU: W artykule przeanalizowano, jak studenci postrzegają kursy uczenia się w porównaniu z tradycyjnymi. W pierwszej kolejności przedstawiono wybrane przepisy Ministra Szkolnictwa Wyższego i Senatu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, na podstawie których nauczyciele UEK mogą prowadzić kształcenie na odległość. Po drugie, opisano procedurę przygotowania kursów e-learningowych w UEK. Omówiono role odgrywane przez poszczególnych aktorów podczas przygotowywania kursu. Następnie prezentowane są wybrane wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczestników kursu. Na koniec omawiane są wnioski i obserwacje. Wyniki badania potwierdzają, że e-learning jest obiecującym rodzajem nauczania wspierającym tradycyjne lekcje.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Znaczna liczba uczestników uznała ten rodzaj procesu dydaktycznego za przydatny i atrakcyjny. Jednak niespodziewanie duża liczba stwierdziła, że oczekuje bardziej tradycyjnych lekcji.
WNIOSKI, INNOWACJE I REKOMENDACJE: Analiza pozwala wyciągnąć ciekawe wnioski dotyczące konieczności doboru uczestników, problemu systematycznej pracy, metod oceny, osobistego kontaktu z nauczycielem, przygotowania materiałów dydaktycznych. Wszystkie z nich zostaną wzięte pod uwagę w celu ulepszenia kursu dla przyszłych uczestników.
Bibliografia
Decree of Minister of Science and Higher Education on the use of distance learning methods and techniques in the teaching process. Warsaw, 25 September 2007 (Dz. U. 2007, no. 188, pos. 1347)
Ehlers, U. D., Goertz, L., Hildebrandt, B., & Pawlowski, J. M. (2005). Quality in e learning. Use and dissemination of quality approaches in European e-learning. A study by the European Quality Observatory. European Centre for the Development of Vocational Training (Cedefop), Panorama series, 116, Luxembourg.
Lee, S. S., & Wella, W. (2018). Analisis Technology Acceptance Model Penggunaan E Learning pada Mahasiswa. ULTIMA InfoSys, Vol. IX, No. 2, 70–78.
Kaleci, D., & Akleman, E. (2019). Assessment of Knowledge and Confidence for E-Learning. World Journal on Educational Technology, 11(1), 104–115.
Naidu, S. (2006). E-Learning. A Guidebook of Principles, Procedures and Practices. New Delhi: Commonwealth Educational Media Centre for Asia, 2nd edition.
Resolution of the Senate of Cracow University of Economics, no. 14/2009, Cracow, 25 May 2009
Shroff, R., Deneen, C., & Ng E. M. W. (2011). Analysis of the technology acceptance model in examining students’ behavioural intention to use an e- portfolio system. Australasian Journal of Educational Technology, 27(4), 600–618.
Srivastava, P. (2018). Advantages & Disadvantages of E-Education & E-Learning. Journal of Retail Marketing & Distribution, 22–27, 2(3).
Copyright (c) 2020 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: