Images of the Body and Corporeality of Indigenous Australians at the Dawn of the 21st Century (Based on Bruce Chatwin’s Perspective and Selected Films)
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem naukowym artykułu jest zbadanie, jaki obraz rdzennych mieszkańców Australii wyłania się ze znanej powieści Bruce Chatwina Pieśni stworzenia [Songlines] (1987/2008) oraz wybranych obrazów filmowych nakręconych na przełomie XX i XXI wieku, podejmujących tematykę kultury australijskich Aborygenów.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Analiza dzieła literackiego i filmowego zostanie tu przeprowadzona w perspektywie antropologicznej i postkolonialnej, wpisuje się również w szeroko pojętą somapoetykę.
PROCES WYWODU: W części pierwszej autor koncentruje się na sposobie przedstawiania postaci kobiecych i męskich. W części drugiej analizuje bardziej złożone portrety: artystów, myśliwych ,„aktorów” oraz silnych osobowości, by zakończyć na motywie śmierci.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: W wyniku analizy powieść Chatwina jawi się jako tekst o wielu przemilczeniach, ukazujący obraz wybiórczy, naznaczony etnocentryzmem autora i jego nie dość wnikliwym podejściem do odmienności kulturowej. Wcześniejsze obrazy filmowe również nie ukazują ich wiarygodnego wizerunku. Późniejsze filmy nie tylko jednak pogłębiają rozumienie uwarunkowań historycznych i współczesnych, ale również udzielają głosu przedstawicielom tej najstarszej kultury świata.
WNIOSKI, INNOWACJE REKOMENDACJE: Wnioski z analizy badanego materiału zachęcają do bardziej krytycznej lektury powieści Chatwina. Wskazują również na filmowe obrazy ukazujące rdzennych Australijczyków w sposób wolny od kontekstu postkolonialnego, ich odmienną wrażliwość i cielesność.
Bibliografia
Chatwin, B. (1988). The Songlines. Pan Books.
Chatwin, B. (2011). Świat nomadów [It's a nomad nomad world] (A. Pokojska, (Trans.). Zeszyty Literackie, 2(114), 53-58.
Cooke, R. (2017, August). The crankhandle of history. The Monthly. https://www.themonthly.com.au/issue/2017/september/1504188000/richard-cooke/crankhandle-history#mtr
Daley, P. (2017, October 15). Travel and endless talk connected me to details Chatwin’s Songlines missed. The Guardian. https://www.theguardian.com/australia-news/postcolonial-blog/2017/oct/16/travel-and-endless-talk-connected-me-to-details-chatwins-songlines-missed
Dalsgård, A.L. (2018) Nogami na ziemi. Rola ciała w etnografii przedtekstowej (E. Klekot, Trans.). Teksty Drugie, 1, 154-172.
Heer, R. de & Djigirr, P. (Directors.). (2006). Ten Canoes [Film]. Adelaide Film Festival.
Le Clézio, J.-M.G. (1980). Désert. Gallimard.
Łebkowska, A. (2011). Jak ucieleśnić ciało: o jednym z dylematów somatopoetyki. Teksty Drugie, 4, 11‑27.
Mudrooroo (2001). Reinkarnacja (L. Amber, Trans.). In L. Amber (Ed.), Billabong. Poezja australijska (pp. 33-34). Państwowy Instytut Wydawniczy.
Nahirny, R. (2014). Wobec tajemnicy. Czas snu w kinie postkolonialnej Australii. In I. Topp, P.J. Fereński & R. Nahirny (Eds.), Sny w kulturze: szkice dedykowane Profesorowi Stefanowi Bednarkowi (pp. 41-49). Wydawnictwo “Korporacja Polonia”. https://www.academia.edu/9950403/Wobec_tajemnicy_Czas_Snu_w_kinie
Nicholls, Ch. (2019). A wild roguery: Bruce Chatwin’s The Songlines reconsidered. Text Matters, 9. https://doi.org/10.18778/2083-2931.09.02
Noyce, Ph. (Director). (2002). Rabbit-Proof Fence [Film]. Australian Film Commission.
Roeg, N. (Director). (1971). Walkabout [Film]. 20th Century Fox.
Rogowska-Stangret, M. (2016). Ciało – poza Innością i Tożsamością. Trzy figury ciała w filozofii współczesnej. Fundacja Terytoria Książki.
Thornton, W. (Director.). (2009). Samson and Delilah [Film]. CAAMA Productions.
Walczak, A. (2021). Ciało i cielesność – ku doświadcze(a)niu egzystencjalnemu. Humaniora. Czasopismo Internetowe, 3(35), 13-29. https://pressto.amu.edu.pl/index.php/h/article/view/29594
Weir, P. (Director). (1977). The Last Wave [Film]. Australian Film Commission, Ayer Productions.
Copyright (c) 2023 Horyzonty Wychowania

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: