Can High Involvement of Roma Parents Combat the Impact of Poverty? Resilience and Parental Involvement in the Success of Roma Students at School from the Students’ Perspective

Słowa kluczowe: rodzice romscy, zaangażowanie rodziców, rezyliencja, mentoring, sukces szkolny

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Powtarzającym się pytaniem w literaturze dotyczącej studiów romskich jest to, dlaczego trudno jest osiągnąć przełomowe sukcesy w programach inkluzji. Programy te koncentrują się głównie na podmiotach szkolnych, chociaż rola rodziców jest kluczowa dla rozwiązania problemu. Dlatego też niniejsze badanie dotyczy rodziców i ich roli w sukcesie szkolnym.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Celem niniejszego badania jest 1) ujawnienie, w jaki sposób uczniowie pochodzenia romskiego i nieromskiego postrzegają PI swoich rodziców oraz 2) zbliżenie się do wyjaśnienia, w jaki sposób PI wpływa na sukces szkolny uczniów pod kontrolą innych zmiennych. Analiza rzuca światło na poglądy dzieci romskich i nieromskich rodziców na Węgrzech. Zastosowano analizę krzyżową i analizę regresji liniowej.

PROCES WYWODU: Przeanalizowano bazę danych o nazwie Discovery of Hidden Value of Mentoring (DHVM), która obejmuje dane uczniów w wieku 13–14 lat (N = 206) (Romowie: 31,1%, nie‑Romowie: 68,9%).

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Dla wszystkich szkolnych i domowych wskaźników PI z wyjątkiem jednego (zebranie rodziców), rodzice romscy i nieromscy wykazali takie same wyniki. Niekorzystna sytuacja finansowa ucznia najsilniej determinuje poziom jego sukcesów szkolnych, przeważając nad efektem kompensacyjnym PI. Wariancja wyjaśniona przez model regresji wynosi 30,4%, a model jest istotny (F(7) 5,18, p < 0,001).

WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Chociaż niekorzystna sytuacja finansowa przeważa nad kompensacyjnym wpływem PI na karierę szkolną, a podmioty polityczne potrzebują wielu działań, aby poprawić sytuację finansową, szkoły i rodziny nie mogą szukać rozwiązań tylko na zewnątrz. Najważniejszym wnioskiem z badań jest to, że istnieje ukryty zasób, który może poprawić sukces szkolny uczniów romskich, a mianowicie PI. Na podstawie wyników można zalecić szkołom partnerską współpracę z rodzicami, ponieważ wspólnie mogą zwiększyć przyszłe możliwości i odporność dzieci.

Bibliografia

Bacskai, K. (2020). Az iskola és a család kapcsolata [The relationship between school and family]. Kapocs, 19(2), 11–20.

Bempechat, J., & Shernoff, D.J. (2012). Parental influences on achievement motivation and student engagement. In S.L. Christenson (Ed.), Handbook of research on student engagement (pp. 315–339). Springer Science and Business Media.

Blumenthal, Y., Casale, G., Hartke, B., Hennemann, T., Hillenbrand, C., & Vierbuchen, M.C. (2020). Kinder mit Verhaltensauffälligkeiten und emotional sozialen Entwicklungsstörungen: Förderung in inklusiven Schulklassen. Kohlhammer.

Bocsi, V., & Ceglédi, T. (2021). Is the glass ceiling inaccessible? The educational situation of Roma youth in Hungary. Balkanistic Forum, 30(3), 329–343. https://doi.org/10.37708/bf.swu.v30i3.19

Boudon, R. (1998). Limitations of rational choice theory. American Journal of Sociology, 104(3), 817–828.

Bourdieu, P. (1977). Cultural reproduction and social reproduction. In J. Karabel & A.H. Halsey (Eds.), Power and ideology in education (pp. 56–68). Oxford University Press.

Brüggemann, C., & Friedman, E. (2017). The decade of Roma Inclusion: Origins, actors, and legacies. European Education, 49(1), 1–9.

Ceglédi, T. (2018). Ugródeszkán. Reziliencia és társadalmi egyenlőtlenségek a felsőoktatásban [On a springboard: Resilience and social inequalities in higher education]. CHERD‑Hungary.

Coleman, J.S. (1988). Social capital in the creation of human capital. American Journal of Sociology, 94(1), Article 1.

Ćurčić, S., Miscovic, M., Plaut, S., & Ceobanu, C. (2013). Inclusion, integration or perpetual exclusion? A critical examination of the decade of Roma Inclusion, 2005–2015. European Educational Research Journal, 13(3), 257–267.

Desforges, C., & Abouchaar, A. (2003). The impact of parental involvement, parental support and family education on pupil achievements and adjustment: A literature review. Great Britain: Department for Education and Skills Queen’s Printer.

DHVM (2022). Discovery of Hidden Value of Mentoring database. University of Debrecen.

Epstein, J.L. (2009). School/Family/Community partnerships: Caring for the children we share. Phi Delta Kappan, 90(7), 495–502.

Eurofound. (2017). Social mobility in the EU. Publications Office of the European Union.

Fejes, J.B. (2013). Miért van szükség deszegregációra? [Why is desegregation necessary?]. In J.B. Fejes (Ed.), A szegedi és hódmezővásárhelyi deszegregációt támogató Hallgatói Mentorprogram: öt év tapasztalatai (pp. 15–35). Belvedere Meridionale.

Fényes, H. (2000). Az eltérő továbbtanulási hajlandóságok vizsgálata [Examination of different willingness to further education]. Társadalom és Gazdaság Közép- és Kelet‑Európában, 22(2), 153–187.

Ferge, Z. (2015). Lehet‑e törvényekkel csökkenteni a gyerekek tanulási esélyeinek egyenlőtlenségeit? [Is it possible to reduce the inequality of children’s learning opportunities with laws?]. In A. Fehérvári, E. Juhász, V.Á. Kiss & T. Kozma (Eds.), Oktatás és fenntarthatóság (pp. 141–170). Magyar Nevelés- és Oktatáskutatók Egyesülete.

Flecha, R. (2014). Successful educational actions for inclusion and social cohesion in Europe. Springer.

FRA. (2014). Education: The situation of Roma in 11 EU member states. European Union Agency for Fundamental Rights. https://fra.europa.eu/en/publication/2014/education‑situation‑roma-11-eu‑member‑states

Gazsó, F. (2019). Iskola, társadalom, rendszerváltás [School, society, change of the regime]. Belvedere Meridionale.

Hafičová, H., Dubayová, T., Kovács, E., Ceglédi, T., & Kaleja, M. (2020). Mentor and social support as factors of resilience and school success: Analyses of life narratives of university students from marginalized Roma communities. Ośrodek Wydawniczo‑Poligraficzny SIM Hanna Bicz.

Hajdu, T., Kertesi, G., & Kézdi, G. (2015). Roma fiatalok a középiskolában. Beszámoló a Tárki Életpálya‑felvételének 2006 és 2012 közötti hullámaiból [Roma young people in high school: Report on the waves of Tárki career path survey from 2006 to 2012]. Magyar Tudományos Akadémia – Budapesti Corvinus Egyetem.

Horváth, G., Fehérvári, A., Felső, E., & Varga, A. (2023). “My tutor was the one who...” – Tutoring in a Roma Student Society. In A. Óhidy (Ed.), Mentoring‑Projekte für Roma‑Kinder in Europa (pp. 357–374). Universität Pécs.

Husz, I. (2023). Esélyteremtés projekt alapon [Creating opportunities on a project basis]. Gondolat Kiadói Kör Kft.

Imre, N. (2017). A szülői részvétel szerepe a tanulók iskolai pályafutásának alakulásában [The role of parental participation in the development of students’ school careers]. [Doctoral dissertation]. Eötvös Loránd Tudományegyetem.

Jeynes, H.W. (2011). Parental involvement and academic success. Routledge.

Kárpáti, A.D., Molnár, E., & Munkácsy, K. (2014). Pedagogising knowledge in multigrade Roma schools: Potentials and tensions of innovation. European Educational Research Journal, 13, 325. https://doi.org/10.2304/eerj.2014.13.3.325

Khalfaoui, A., Garcia‑Carrion, R., & Villardon‑Gallego, L. (2020). Bridging the gap: Engaging Roma and migrant families in early childhood education through trust‑based relationships. European Early Childhood Education Research Journal, 28(5), 701–711. https://doi.org/10.1080/1350293X.2020.1817241

Killus, D., & Paseka, A. (2020). Kooperation zwischen Eltern und Schule. Eine kritische Einführung in Theorie. Beltz.

Koltói, L., Harsányi, S.G., Kovács, D., Kövesdi, A., Nagybányai‑Nagy, O., Nyitrai, E., Simon, G., Smohai, M., Takács, N., & Takács, S. (2019). A szülők tanulmányokba való bevonódásának összefüggése az iskolai teljesítménnyel [The correlation of parents’ involvement in studies with school performance]. Psychologia Hungarica Caroliensis, 7(2), 86–103.

Kovács, E., Ceglédi, T., Bordás, A., Berei, E.B., Hafičová, H., & Dubayová, T. (2022). “Things I didn’t even know about myself until now.” Reflective research. Development of the training method of the project called Spotting and Strengthening Resiliency Skill from Early Childhood. National Transit Employment Association.

KSH. (2014a). 2011. évi népszámlálás. A népesség iskolázottsága [Census 2011: The educational level of the population]. Központi Statisztikai Hivatal.

KSH. (2014b). 2011. évi népszámlálás. Nemzetiségi adatok [Census 2011: Data on nationality]. Központi Statisztikai Hivatal.

KSH. (2018). Mikrocenzus 2016. Nemzetiségi adatok [Microcensus 2016: Nationalities]. Központi Statisztikai Hivatal.

KSH. (2022). A 2022. évi népszámlálás adatbázisa [2022 Census database]. Központi Statisztikai Hivatal. https://nepszamlalas2022.ksh.hu/adatbazis/

Lukács, J.Á., Szabó, T., Huszti, É., Komolafe, C., Ember, Z., & Dávid, B. (2023). The role of colleges for advanced studies in Roma undergraduates’ adjustment to college in Hungary from a social network perspective. Intercultural Education, 34(1), 22–42. https://doi.org/10.1080/14675986.2022.2144051

Marton, E. (2019). A szülő és az iskola kapcsolata, szerepe a sikeres együttnevelés megvalósításában [The relationship between parents and the school, their role in the implementation of successful co‑education]. [Doctoral disszertation]. Eötvös Loránd Tudományegyetem.

Merchán‑Ríos, R., Abad‑Merino, S., & Segovia‑Aguilar, B. (2023). Examination of the participation of Roma families in the educational system: Difficulties and successful practices. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 13(1), 64–90. https://doi.org/10.17583/remie.11616

Mohammed, P., & Engler, Á. (2021). The role of family and family context in the learning process of children. Vietnam Journal of Education, 6(1), 1–9.

NABC. (2021). Országos Kompetenciamérés [National assessment of basic competencies]. Országos jelentés.

Papp, H. (2022). Segítség a pályaválasztás küszöbén [Help on the verge of choosing a career]. Y.Z., 2(1), 40–45.

Pásztor, I.Z., Pénzes, J., Tátrai, P., & Pálóczi, Á. (2016). The number and spatial distribution of the Roma population in Hungary – in the light of different approaches. Folia Geographica, Acta Facultatis Studiorum Humanitatis et Naturae Universitatis Prešoviensis, 58(2), 5–21.

Pénzes, J., Tátrai, P., & Pásztor, I.Z. (2018). A roma népesség területi megoszlásának változása Magyarországon az elmúlt évtizedekben [Changing the territorial distribution of Roma population in Hungary in the last decades]. Területi Statisztika, 58(1), 3–26.

Polónyi, I. (2016). Emberi erőforrásaink 21. százada [The 21st century of our human resources]. Gondolat Kiadó.

Pusztai, G. (2015). Pathways to success in higher education: Rethinking the Social Capital Theory in the light of institutional diversity. Peter Lang.

Pusztai, G., & Engler, Á. (2020). Értékteremtő gyermeknevelés a családban és az oktatásban [Value‑creating child‑rearing in the family and education]. Kapocs, 3(2), 5–12.

L. Ritók, N. (2009). A személyes kapcsolatépítés lehetőségei [Possibilities of building personal relationships]. In L. Brezsnyánszky & I. Fenyő (Eds.), Pedagógia új horizontja (pp. 120–125).

Debreceni Egyetem. Rutigliano, A. (2020). Inclusion of Roma students in Europe: A literature review and examples of policy initiatives. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/8ce7d6eb‑en

Schleicher, A. (2023). PISA 2022: Insights and interpretations. OECD Publishing.

Széll, K., & Nagy, Á. (2018). Oktatási helyzetkép iskolai életutak, tervek és lehetőségek [Educational situation: School paths, plans and opportunities]. In Á. Nagy (Ed.), Margón kívül. Magyar Ifjúságkutatás 2016 (pp. 54–97) [On the margin: Hungarian Youth Survey 2016]. Excenter Kutatóközpont.

Tódor, I. (2022). Rational choice theories and school careers. In G. Pusztai (Ed.), Sociology of education: Theories, communities, contexts (pp. 43–55). Debrecen University Press.

Varga, A. (2018). Life stories in the community of Wlislocki Henrik Roma Student College (WHSZ). In J. Schäffer & M. Szemenyei (Eds.), Successes and challenges summary of the Roma Student College Program in Pécs (pp. 9–68). University of Pécs, Wlislocki Henrik Student College.

Wilkin, A., Derrington, C., & Foster, B. (2009). Improving the outcomes for gypsy, Roma and traveller pupils: Literature review (research report no. DCSF‑RR077). National Foundation for Educational Research.

Wood, S., & Mayo‑Wilson, E. (2012). School‑Based mentoring for adolescents: A systematic review and meta‑analysis. Research on Social Work Practice, 22(3), 257–269. https://journals.sagepub. com/doi/abs/10.1177/1049731511430836

Opublikowane
2024-06-30
Jak cytować
Ceglédi, T., Alter, E., Godó, K., & Papp, H. (2024). Can High Involvement of Roma Parents Combat the Impact of Poverty? Resilience and Parental Involvement in the Success of Roma Students at School from the Students’ Perspective . Horyzonty Wychowania, 23(66), 107-120. https://doi.org/10.35765/hw.2024.2366.11