Inclusion of Students on the Autism Spectrum: The Impact of Knowledge and Experience Among Preschool and Early Childhood Educators

Słowa kluczowe: edukacja włączająca, inkluzja, postawy, zaburzenie spektrum autyzmu, wiedza o autyzmie

Abstrakt

CEL NAUKOWY: W artykule rozważano (teoretycznie i empirycznie) czynniki mogące sprzyjać pozytywnemu nastawieniu nauczycieli wobec inkluzji dzieci z ASD.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Sformułowano problem dotyczący związków pomiędzy wiedzą o autyzmie nauczycieli przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej oraz stażem pracy a po- stawami wobec edukacji włączającej uczniów z ASD. W celu uzyskania odpowiedzi zastosowano: Wielowymiarową skalę postaw wobec edukacji włączającej, eksperymentalną wersję Kwestionariusza wiedzy o autyzmie i ankietę demograficzną.

PROCES WYWODU: Opisano trudności w funkcjonowaniu ucznia z ASD w kontekście szkolnym. Na podstawie przeglądu dotychczasowych badań omówiono korelaty postaw wobec inkluzji. Zaprezentowano metody, narzędzia, wyniki i dyskusję nad badaniami własnymi.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyniki przeprowadzonych badań wskazują, że nauczyciele prezentują przeciętną wiedzę na temat autyzmu. Wyższy poziom wiedzy o terapii koreluje z behawioralnym aspektem postaw wobec inkluzji. W odniesieniu do komponentu poznawczego i emocjonalnego postawy nie zaobserwowano istotnych korelacji z posiadaną wiedzą. Nie stwierdzono związków pomiędzy stażem pracy a postawami.

WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Otrzymane wyniki sugerują, że nauczycielki o wyższej wiedzy wykazują większą gotowość do podejmowania konkretnych działań włączających. Omówione badania miały charakter pilotażowy. Ważne wydaje się kontynuowanie podjętych rozważań i przyjrzenie innym korelatom postaw nauczycieli wobec inkluzji.

Bibliografia

Ainscow, M. (2007). Taking an inclusive turn. Journal of Research in Special Educational Needs, 7(1), 3–7. https://doi.org/10.1111/j.1471-3802.2007.00075.x

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.).

Anglim, J., Prendeville, P., & Kinsella, W. (2018). The self-efficacy of primary teachers in supporting the inclusion of children with autism spectrum disorder. Educational Psychology in Practice, 34(1), 73–88. https://doi.org/10.1080/02667363.2017.1391750

Baron-Cohen, S. (2000). Theory of mind and autism: A review. International Review of Research in Mental Retardation, 23, 169–184.

Białecka-Pikul, M. (2011). Psychopatologia rozwojowa jako dziedzina badań nad rozwojem atypowym [Developmental psychopathology as a field of research on atypical development]. Psychologia Rozwojowa, 16(3), 15–25. https://doi.org/10.4467/20843879PR.11.015.0188

de Boer, A., Jan Pijl, S., & Minnaert, A. (2011). Regular primary school teachers’ attitudes towards inclusive education: A review of the literature. International Journal of Inclusive Education, 15(3), 331–353. https://doi.org/10.1080/13603110903030089

Chiarotti, F., & Venerosi, A. (2020). Epidemiology of autism spectrum disorders: A review of worldwide prevalence estimates since 2014. Brain Sciences, 10(5), 274. https://doi.org/10.3390/brainsci10050274

Horrocks, J.L., White, G.P., & Roberts, L. (2008). Principals’ attitudes regarding inclusion of children with autism in Pennsylvania public schools. Journal of Autism and Developmental Disorders, 38(8), 1462–1473. https://doi.org/10.1007/s10803-007-0522-x

Kossewska, J., & Aliieva, E. (2020). Teachers’ professional training needs and incoherent knowledge on autism spectrum disorder: A pilot study within the Central Europe context. EDUKACJA, 2/153, 29–42. https://doi.org/10.24131/3724.200202

Kossewska, J., Bombińska-Domżał, A., Cierpiałowska, T., Lubińska-Kościółek, E., Niemiec, S., Płoszaj, M., & Preece, D.R. (2021). Towards inclusive education of children with autism spectrum disorder: The impact of teachers’ autism-specific professional development on their confidence in their professional competences. International Journal of Special Education, 36(2), 27–35. https://doi.org/10.52291/ijse.2021.36.15

Kossewska, J., Preece, D., Bombińska-Domżał, A., Cierpiałowska, T., Lubińska-Kościółek, E., Niemiec, S., Płoszaj, M., Lessner Listiakova, I., Lisak, N., Stošić, J., & Troshanska, J. (2019). Training needs in the field of autism by contemporary Polish teachers in the context of the international ASD-EAST project. Social Welfare Interdisciplinary Approach, 9(1), 82–92. https://doi.org/10.21277/sw.v1i9.441

Lampri, S., Peristeri, E., Marinis, T., & Andreou, M. (2024). Figurative language processing in autism spectrum disorders: A review. Autism Research, 17(4), 674–689.

Leonard, N.M., & Smyth, S. (2020). Does training matter? Exploring teachers’ attitudes towards the inclusion of children with autism spectrum disorder in mainstream education in Ireland. International Journal of Inclusive Education, 26(7), 737–751. https://doi.org/10.1080/13603116.2020.1718221

Lord, C.E., & Jones, R.M. (2012). Annual research review: Re-thinking the classification of autism spectrum disorders. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 53(5), 490–509. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2012.02547.x

Mahat, M. (2008). The development of a psychometrically sound instrument to measure teachers’ multidimensional attitudes toward inclusive education. International Journal of Special Education, 23(1), 82–92. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ814377.pdf

McClain, M.B., Harris, B., Schwartz, S.E., Benallie, K.J., Golson, M.E., & Benney, C.M. (2019). Brief report: Development and validation of the autism spectrum knowledge scale general population version: Preliminary analyses. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49, 3007–3015. https://doi.org/10.1007/s10803-019-04019-8

Mittmann, G., Schrank, B., & Steiner-Hofbauer, V. (2024). Portrayal of autism in mainstream media: A scoping review about representation, stigmatisation, and effects on consumers in non-fiction and fiction media. Current Psychology, 43(9), 8008–8017. https://doi.org/10.1007/s12144-023-04959-6

Mudło-Głagolska, K. (2021). Adaptacja i walidacja Wielowymiarowej Skali Postaw wobec Edukacji Włączającej [Adaptation and validation of the Multidimensional Scale of Attitudes towards Inclusive Education]. Szkoła Specjalna, 82(2/308). https://www.szkolaspecjalna.aps.edu.pl/media/3429513/sz-s_2-21_druk.pdf

Mudło-Głagolska, K., & Lewandowska, M. (2018). Edukacja inkluzyjna w Polsce [Inclusive education in Poland]. Przegląd Pedagogiczny, 2, 202–214. https://przegladpedagogiczny.ukw.edu.pl/archive/article/94/1/article.pdf

Nielsen, T.C., Nassar, N., Boulton, K.A., Guastella, A.J., & Lain, S.J. (2024). Estimating the prevalence of autism spectrum disorder in New South Wales, Australia: A data linkage study of three routinely collected datasets. Journal of Autism and Developmental Disorders, 54(4), 1558–1566. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05887-3

Nowakowska, I., & Pisula, E. (2018). Wiedza na temat zaburzeń ze spectrum i opinie dotyczące edukacji włączającej dzieci z tymi zaburzeniami u nauczycieli szkół podstawowych oraz studentów kierunków nauczycielskich [Knowledge about spectrum disorders and opinions on inclusive education for children with these disorders among primary school teachers and teacher education students]. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 40(2), 29–47. https://doi.org/10.5604/01.3001.0012.7546

Pisula, E. (2012). Autyzm. Od badań mózgu do praktyki psychologicznej. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Reber, S.A., & Reber, S.E. (2008). Słownik psychologii [Dictionary of psychology] (B. Janasiewicz-Kruszyńska et al., Trans.). Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Russell, A., Scriney, A., & Smyth, S. (2023). Educator attitudes towards the inclusion of students with autism spectrum disorders in mainstream education: A systematic review. Review Journal of Autism and Developmental Disorders, 10, 477–491. https://doi.org/10.1007/s40489-022-00303-z

Sanz-Cervera, P., Fernández-Andrés, M.I., Pastor-Cerezuela, G., & Tárraga-Mínguez, R. (2017). Pre-service teachers’ knowledge, misconceptions, and gaps about autism spectrum disorder. Teacher Education and Special Education, 40(3), 212–224. https://doi.org/10.1177/0888406417700963

Suchowierska, M., & Walczak, P. (2013). Knowledge about autism among Polish pediatricians. Postępy Nauk Medycznych, 26(1), 58–64. http://www.pnmedycznych.pl/wp-content/uploads/2014/08/pnm_2013_058-064.pdf

Supriyanto, D. (2019). Teachers’ attitudes towards inclusive education: A literature review. Indonesian Journal of Disability Studies, 6(1), 29–37. https://doi.org/10.21776/ub.IJDS.2019.006.01.4

Talantseva, O.I., Romanova, R.S., Shurdova, E.M., Dolgorukova, T.A., Sologub, P.S., Titova, O.S., Kleeva, D., & Grigorenko, E.L. (2023). The global prevalence of autism spectrum disorder: A three-level meta-analysis. Frontiers in Psychiatry, 14, 1071181. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2023.1071181

Teffs, E.E., & Whitbread, K.M. (2009). Level of preparation of general education teachers to include students with autism spectrum disorders. Current Issues in Education, 12(10). https://www.learntechlib.org/p/107178/

Waizbard-Bartov, E., & Miller, M. (2023). Does the severity of autism symptoms change over time? A review of the evidence, impacts, and gaps in current knowledge. Clinical Psychology Review, 99, 102230. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2022.102230

World Health Organization. (2019). International statistical classification of diseases and related health problems (11th ed.).

Yada, A., Leskinen, M., Savolainen, H., & Schwab, S. (2022). Meta-analysis of the relationship between teachers’ self-efficacy and attitudes toward inclusive education. Teaching and Teacher Education, 109, 103521. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103521

Opublikowane
2025-06-30
Jak cytować
Rybka, A. (2025). Inclusion of Students on the Autism Spectrum: The Impact of Knowledge and Experience Among Preschool and Early Childhood Educators. Horyzonty Wychowania, 24(70), 111-120. https://doi.org/10.35765/hw.2025.2470.12