The Role and Significance of Sound Design in Dramatherapy
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem naukowym artykułu jest poznanie i zrozumienie znaczenia zastosowania sound desingu w dramaterapii.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problem badawczy zawiera się w pytaniu: Jak przedstawia się wykorzystanie sound desingu w dramaterapii, jaką odgrywa on rolę? Metodami badawczymi zastosowanymi w celu udzielenia odpowiedzi na postawione pytanie jest analiza hermeneutyczna zgromadzonego materiału teoriopoznawczego oraz obserwacja wydobywająca wymiar praktyczny nowatorskiego zastosowania sound desingu.
PROCES WYWODU: Podjęcie się poruszanej tematyki artykułu wynikające z zainteresowań własnych oraz braku literatury w tym zakresie zainspirowało mnie do prowadzenia badań dotyczących tejże problematyki. Zgromadzony materiał teoretyczny oraz obserwacja wdrożenia sound desingu do dramaterapii pogłębiły hermeneutyczny wymiar dociekań naukowych, co też umożliwiło udzielenie odpowiedzi na postawiony problem, wnosząc novum do dyscypliny naukowej, jaką jest arteterapia.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wynikiem analizy naukowej jest wskazanie roli twórczej i terapeutycznej zastosowanej własnej, nowatorskiej koncepcji sound desingu w dramaterapii.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Wdrożenie sound desingu do dramaterapii ma charakter innowacyjny, interdyscyplinarny i terapeutyczny oraz pogłębia proces twórczy człowieka. Jako dodatkowy innowacyjny element w tym procesie pojawiła się kategoria badawcza symbolizmu interakcyjnego, gdzie symbol buduje przestrzeń interakcyjną i intrarelacyjną. Prowadzone badania wymagają dalszej eksploracji obejmującej wielowymiarowość interdyscyplinarną.
Bibliografia
Bielesz, P. (2017). Muzyka i dźwięk w grach komputerowych w kontekście wartości sztuki [Music and sound in computer games in the context of artistic value]. In J. Uchyła-Zroski & Z. Mojżysz (Eds.), Sztuka i jej wartości [Art and its values] (pp. 107–120). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
The British Association of Dramatherapists (n.d.) What is dramatherapy https://www.badth.org.uk/dramatherapy/what-is-dramatherapy
Buzan, T., & Buzan, B. (2014). Mapy twoich myśli. Mindmapping czyli notowanie interaktywne [The mind map book: How to use radiant thinking to maximize your brain’s untapped potential] (M. Stefaniak, Trans.). Wydawnictwo Aha!
Chandler, D., & Munday, R. (2024). A dictionary of media and communication. Oxford University Press. https://www.oxfordreference.com/display/10.1093/oi/authority
Everest, F.A. (2001). The master handbook of acoustics (4th ed.). McGraw-Hill.
Kataryńczuk-Mania, L. (2020). Metoda Petera Hessa. Studium percepcji dźwięku w profilaktyce i terapii rodzinnej [The Peter Hess method: A study on sound perception in family therapy and prevention]. Wychowanie w Rodzinie, 23(2), 157–166.
Kaufman, S.B. (2011, November 8). Why inspiration matters. Harvard Business Review. https://hbr.org/2011/11/why-inspiration-matters
Ostaszewski, J. (2010). Diegeza [Diegesis]. In R. Syska (Ed.), Słownik filmu [Film dictionary] (p. 104). Krakowskie Wydawnictwo Naukowe.
Witerska, K. (2011). Drama, techniki, strategie, scenariusze [Drama: Techniques, strategies, scenarios]. Wydawnictwo Difin.
Witerska, K. (2014). Drama, przewodnik po koncepcjach, technikach i miejscach [Drama: A guide to concepts, techniques, and locations]. Wydawnictwo Difin.
Copyright (c) 2024 Horyzonty Wychowania

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: