Doświadczenia superwizyjne początkujących psychoterapeutów
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem badania było poznanie doświadczeń superwizji pracy psychoterapeutycznej przez początkujących psychoterapeutów różnych modalności z perspektywy retrospekcyjnej.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Badanie dotyczy znaczeń, jakie psychoterapeuci przypisują superwizji we wczesnym etapie kariery zawodowej – kluczowym dla ich rozwoju profesjonalnego. Dane z dziewięciu częściowo ustrukturyzowanych wywiadów przeanalizowano metodą IPA.
PROCES WYWODU: Wywód otwiera wstęp teoretyczny o sytuacji początkujących psychoterapeutów, podkreślający formujące znaczenie superwizji i złożoność roli superwizora. Następnie omówiono wyniki analizy IPA, a w końcowej części ich znaczenie teoretyczne oraz praktyczne.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wyodrębniono cztery tematy główne – „Relacja z superwizorem/-ką”, „Refleksja nad materiałem klinicznym”, „Superwizja jako warunek konieczny pracy psychoterapeutycznej” oraz „Koszt czasowy i finansowy superwizji”. Kluczowe znaczenie przypisano te- matowi relacji superwizyjnej, którą przyjęto rozumieć jako decydującą o praktycznej przydatności przekazywanej przez superwizora wiedzy.
WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Opowieści uczestników ukazują subiektywne znaczenia superwizji w początkach pracy zawodowej jako doświadczenia budującego i niekiedy destabilizującego. Wnioski te, wraz z rekomendacją, by priorytetowo traktować przymierze superwizyjne, mogą stanowić cenne źródło refleksji dla superwizorów psychoterapii.
Bibliografia
Aleksandrowicz, J. (2010). Superwizja w kształceniu psychoterapeutów. Psychoterapia, 3(154), 23–30.
Arendt, H. (2023). Myślenie bez poręczy. Eseje o rozumieniu świata (J. Korpanty, tłum.). Vis-à-vis/Etiuda.
Ashforth, B.E., Harrison, S.H. i Corley, K.G. (2008). Identification in organizations: An examination of four fundamental questions. Journal of Management, 34(3), 325–374. https://doi.org/10.1177/0149206308316059
Dunn, J. (1995). Intersubjectivity in psychoanalysis: A critical review. The International Journal of Psycho-Analysis, 76(4), 723–738.
Eitingon, M. (1926). An address to the International Training Commission. International Journal of Psychoanalysis, 7, 130–134.
Friedman, D.I Kaslow, N.J. (1986). The development of professional identity in psychotherapists: Six stages in the supervision process. The Clinical Supervisor, 4(1–2), 29–50.https://doi.org/10.1300/J001v04n01_03
Fromm, E. (1941/2000). Ucieczka od wolności (O. Ziemilska i A. Ziemilski, tłum.). Vis-à-vis/Etiuda.
Gaete, J. i Ness, O. (2015). Supervision: From prescribed roles to preferred positionings. The Clinical Supervisor, 34(1), 57–77. https://doi.org/10.1080/07325223.2015.1006068
Gilbert, M.C. i Evans, K. (2004). Superwizja w psychoterapii (A. Tanalska-Dulęba, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Harris, R. (2018). Zrozumieć ACT. Terapia akceptacji i zaangażowania w praktyce (A. Sawicka--Chrapkowicz, tłum.). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Hart, A.H. (1985).Becoming a psychotherapist: Issues of identity transformation [referat]. Annual Meeting of the Eastern Psychological Association (Boston, MA, 21–24 marca 1985 r.).https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED259258.pdf
Jankura, L. i Blaise, H. (2020). Ponowoczesne wymiary tożsamości społecznej w kreowaniu postaw osobowościowych. Acta Educationis, 6(75), 75–86.
Kokoszka, A. (2011). Psychotherapy training in Poland: In transitional space. European Psychotherapy, 10(1), 107–116.
Lasota, W. (2017). Janusz Korczak w starej i nowej Europie. Fundacja Korczakowska.
Miller, R. (1981). Socjalizacja, wychowanie, psychoterapia. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Rønnestad, M.H., Orlinsky, D.E., Schröder, T.A., Skovholt, T.M., Willutzki, U. (2019). The professional development of counsellors and psychotherapists: Implications of empirical studies for supervision, training and practice. Counselling and Psychotherapy Research, 19(3), 214–230. https://doi.org/10.1002/capr.12198
Smith, J.A., Jarman, M. i Osborn, M. (1999). Doing interpretative phenomenological analysis. W: M. Murrayi K. Chamberlain (red.), Qualitative health psychology: Theories and methods (s. 218–240). Sage. http://dx.doi.org/10.4135/9781446217870.n14
Sokołowska, E., Katra, G., Cierpka, A. i Turska, D. (2017). Psycholog jako współkreator środowiska i procesu edukacyjno-wychowawczego. Psychologia Rozwojowa, 22(2), 33–42.https://doi.org/10.4467/20843879PR.17.008.7040
Stovel, L. i Steinberg, P.I. (2008). Learning within psychotherapy supervision. Smith College Studies in Social Work, 78(2–3), 321–336. https://doi.org/10.1080/00377310802114700
Suszek, H., Grzesiuk, L., Styła, R. i Krawczyk, K. (2017). Kto i w jaki sposób prowadzi psychoterapię w Polsce. Część I. Przegląd dotychczasowych badań. Psychiatria, 14(2), 85–89.
Szekiełda, A. i Jaskulska, A. (2020). “Once upon a time, in a supervisor’s office” – phenomena occurring in TA supervision at early stages of psychotherapist’s development. Edukacyjna Analiza Transakcyjna, 9, 81–92.
Copyright (c) 2025 Horyzonty Wychowania

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: