Rola uczuć w ignacjańskich ćwiczeniach duchownych
Abstrakt
św. Ignacego Loyoli w świetle nauczania Katechizmu Kościoła Katolickiego. Autor podkreśla, że oba dzieła traktują człowieka w sposób integralny, uwzględniając wszystkie sfery ludzkiej osoby, w tym sferę ludzkiej psychiki z jej potrzebami, odczuciami i pragnieniami, a problematykę uczuć omawiają pod kątem duchowego rozeznania i oceny moralnej ludzkiego zachowania. Autor podejmuje z jednej strony polemikę z zawłaszczaniem problematyki uczuć przez psychologię, z drugiej zaś przeciwstawia się lekceważeniu świata ludzkich uczuć przez duchowość. Odwołując się do Katechizmu, z naciskiem podkreśla, że „pojęcie «uczucia» należy do dziedzictwa chrześcijańskiego”, oraz że uczucia są „naturalnymi składnikami psychiki ludzkiej” i „stanowią obszar przejściowy i zapewniają więź między życiem zmysłowym a życiem ducha”. Zdaniem autora – korzystając z nauki o uczuciach zawartej w Ćwiczeniach duchownych oraz w Katechizmie Kościoła Katolickiego, unikamy zbędnych kontrowersyjnych dyskusji wokół tematów: psychologia a duchowość oraz pomoc duchowa a pomoc terapeutyczna. Zarówno duchowość, jak i psychologia są integralnymi elementami ludzkiego życia. Wszelkie przeciwstawianie psychologii – duchowości i odwrotnie – podkreśla autor – jest nieuzasadnione i wyrządza szkodę osobom szukającym osobistego rozwoju, w tym także rozwoju duchowego. Każdy rodzaj pedagogiki, niezależnie od przyjętej antropologii, winien traktować człowieka w sposób integralny, uwzględniając wszystkie sfery ludzkiej osoby, w tym także emocjonalną i duchową.
Bibliografia
Apoftegmaty Ojców Pustyni. Kolekcja alfabetyczna, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków 1994.
Augustyn J., Świat ludzkich uczuć, Wydawnictwo M, Kraków 2010.
Ewagriusz z Pontu, Pisma ascetyczne, t. 1, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków 1998.
Frankl V.E., Psychologia dla każdego, Wydawnictwo Pax, Warszawa 1978.
Imoda F., Sviluppo umano. Psicologia e mistero, Edizioni Piemme, Casale Monteferrato 1995.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 1994.
Kowalska Faustyna, św., Dzienniczek, Wydawnictwo Misericordia, Kraków 2000.
Loyola Ignacy, św., Ćwiczenia duchowne, Wydawnitwo WAM, Kraków 2012.
Matka Teresa z Kalkuty, Pójdź, bądź moim światłem. Prywatne pisma Świętej z Kalkuty, Wydawnictwo ZNAK, Kraków 2008.
Nieścior L., Wstęp, w: Ewagriusz z Pontu, Pisma ascetyczne, t. 1, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków 1998, s. 9-36.
Sobór Watykański II, Konstytucje, dekrety, deklaracje, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 2002.
Teresa od Jezusa, św., Twierdza wewnętrzna, Wydawnictwo Ojców Karmelitów Bosych, Kraków 2012.
Tomasz z Akwinu, św., Summa theologiae, I-II, 24, 1, Nakładem Katolickiego Ośrodka Wydawniczego Veritas, Londyn 1975.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: