Wybrane obszary edukacji w chaosie ciągłej zmiany w percepcji nauczyciela akademickiego
Abstrakt
Niniejszy artykuł jest wyrazem osobistego stosunku autorki do kategorii „niepokoje edukacji”. Wokół tej kategorii teoretycznej budowana jest struktura tekstu opisującego wybrane obszary reformy systemu edukacji w Polsce. Po kilkunastu latach od wprowadzenia reformy nastał czas na jej ocenę, czego nie czyni autorka jednoznacznie, wskazuje jednak skutki permanentnej reformy edukacji, które dotykają ją bezpośrednio ze względu na rolę zawodową. Dlatego też kształcenie nauczycieli, obniżenie obowiązku szkolnego, kształt podstawy programowej kształcenia i wychowania, a także szkolny program profilaktyki i problem uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych znalazły się w centrum zainteresowania autorki. Niepokój o stan edukacji opisuje autorka jako kategorię zdecydowanie negatywną, zagrażającą i powodującą opór i bezradność.
Bibliografia
Dudzikowa M., Knasiecka-Falbierska K., Sprawcy i/lub ofiary działań pozornych w edukacji szkolnej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Efekty wydatków edukacyjnych, <http://www.wspolnota.org.pl/rankingi/ranking-oswiatowy/efekty-wydatkow-edukacyjnych> (dostęp: 08.07.2015).
<http://sliwerski-pedagog.blogspot.com> (dostęp:08.07.2015).
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r, Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483 z późn. zm., art. 70.
Matusek B., Rozwój kompetencji językowych dzieci od urodzenia do rozpoczęcia nauki w szkole, <http://www.sbc.org.pl/Content/124423/Pedagogika%208-2013%20Matusek%202.pdf> (dostęp: 08.07.2015).
Opinia na temat rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (projekt z dnia 30 marca 2015 r.), opinia przesłana subskrybentom biuletynu Zewnętrznego KNP PAN, materiał do dyspozycji autorki
Polak K., Stosunek nauczycieli do wybranych kwestii reformy szkolnej, w: Edukacyjne wyzwania w krajach postkomunistycznych, red. K. Polak, B. Urban, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2003.
Protest nauczycieli – solidarność, <http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/protest-nauczycieli-solidarnosc-domaga-sie,83,0,1734483.html> (dostęp: 08.07.2015).
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Wydawnictwo APS, Warszawa 2005.
Rozporządzenie MEN z dnia 10 maja 2013 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z dnia 14 maja 2013 r., poz. 560).
Rozporządzenie MEN z dnia 26 października 2012 r., zmieniające rozporządzenie w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli, określa obowiązkowe zadania związane z organizowaniem i prowadzeniem doskonalenia zawodowego nauczycieli. (Dz. U. 30 października 2012 r., poz. 1196).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, Dz. U z 2013 roku, poz. 393.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dz. U. Nr 50, poz. 400.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli, Dz. U. 2013 poz. 1207.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (załącznik 2 - 4), Dz. U. z 30 sierpnia 2012 r., poz. 977.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz. U. z 2013, poz. 532.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 17 stycznia 2012 roku w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, Dz. U. 2012, poz. 131.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 2 listopada 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, Dz. U. Nr 253, poz. 1520.
Śliwerski B., Diagnoza uspołecznienia publicznego szkolnictwa III RP w gorsecie centralizmu, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2013.
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukcja polityki oświatowej III RP, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
Śliwerski B., Szkoła na wirażu zmian politycznych. Bez cenzury, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków 2012.
Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty, Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.
Wojcieszek K., Na początku była rozpacz… Antropologiczne podstawy profilaktyki, Rubikon, Kraków 2005.
Śliwa S., Działania profilaktyczne wobec nieletnich zagrożonych wykluczeniem społecznym. Założenia teoretyczne, w: Probacja i profilaktyka w środowisku lokalnym, red. B. Urban, M. Konopczyński, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
Wraca sprawa sześciolatków, <http://wiadomosci.wp.pl/kat,1342,title,Wraca-sprawa-szesciolatkow-Projektem-obywatelskim-zajma-sie-dzis-poslowie,wid,17308763,wiadomosc.html> (dostęp: 08.07.2015).
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: