Pytanie Dietricha Bennera o pedagogiczną legitymację szkoły
Abstrakt
W artykule opisane zostały istotne punkty rozważań Dietricha Bennera poświęconych pedagogicznej legitymizacji „ukszolnienia” wychowania i kształcenia, na podstawie książki tegoż autora Studien zur Didaktik und Schultheorie (1995). Śledząc główne wątki myśli Bennera, autor artykułu podejmuje refleksję nad znaczeniem przedstawionych przez berlińskiego teoretyka propozycji współczesnych możliwości uprawiania teorii szkoły i pedagogiki szkolnej oraz usiłuje odczytać implikacje sytuacji braku pedagogicznego uzasadnienia niezbędności szkoły dla całej pedagogiki. W opinii autora artykułu rozważania Bennera pozwalają bowiem dostrzec istotne powody do niepokoju o losy pedagogicznej wiedzy o szkole w tym, że szkoła niemal od zarania swojej nowożytnej historii obywa się bez pedagogicznej legitymacji, działając jako zależna od państwa instytucja społeczna, zadowalająca się mandatem społeczno-politycznym, na podstawie którego realizuje zadania leżące głównie w interesie państwa.
Bibliografia
Benner D., Studien zur Didaktik und Schultheorie. Pädagogik als Wissenschaft, Handlungstheorie und Reformpraxis. Band 3, Juventa Verlag, Weinheim und München 1995.
Benner D., Brüggen F., Theorien der Erziehungswissenschaft im 20. Jahrhundert. Entwicklungsprobleme - Paradigmen – Aussichten, w: D. Benner, H-E. Tenorth [Hrsg.]: „Bildungsprozesse und Erziehungsverhältnisse im 20.
Jahrhundert“. Zeitschrift für Pädagogik, Beiheft; 42, s. 240-263. Beltz Verlag. Weinheim 2000.
Benner D., Szkoła jako instytucja pedagogiczna? Herbarta teoria i krytyka szkoły, w: Herbart znany i nieznany. W dwusetną rocznicę wydania „Pedagogiki ogólnej”, red. J. Piskurewicz, D. Stępkowski, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2006.
Diederich J., Tenorth H.E., Theorie der Schule: ein Studienbuch zu Geschichte, Funktionen und Gestaltung, Cornelsen Scriptor Verlag, Berlin 1997.
Einsiedler W., Schulpädagogik. Eine Einführung. Schulpädagogischer Grundkurs, 2. Auflage, Verlag Ludwig Auer, Donauwörth 1975.
Meyer H., Schulpädagogik. Band I: Für Anfänger, Cornelsen Scriptor Verlag, Berlin 1997.
Stępkowski D., Myślenie transcendentalno-fenomenologiczne Dietricha Bennera (próba zdefiniowania), „Forum Pedagogiczne” 2011, t. 2, s. 323-359.
Stępkowski D., ‘Praxis’ w koncepcji pedagogiki Dietricha Bennera, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2008, nr 3, s. 19-58.
Stępkowski D., Związek szkoły, państwa i Kościoła w ujęciu Herbarta, „Przegląd Pedagogiczny” 2010, nr 1, s. 9-23.
Studienbuch Schulpädagogik, red. J. Apel, W. Sacher, Verlag Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn 2007.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: