Wychowanie przez pracę, do pracy i w pracy – współczesną całożyciową teorią, interesującą nie tylko pedagogów pracy
Abstrakt
Współczesna formuła problematyki pracy i wychowania, aktualnie skoncentrowana zarówno na zagadnieniu wychowania przez pracę i do pracy, jak i samej pracy, staje się interesującą propozycją nie tylko dla pedagogów pracy, ale również domu rodzinnego, wszystkich typów szkół oraz zakładów pracy. Pedagodzy pracy czynią ją szczególnym przedmiotem rozważań we wszystkich swych obszarach problemowych, a jej aktualna poszerzona formuła staje się współcześnie oczekiwaną i akceptowaną całożyciową ideą, począwszy od działań domu rodzinnego, poprzez edukację przedzawodową i zawodową, zarówno w szkolnym, jak i w pozaszkolnym systemie, obejmującym swym zasięgiem również zakład pracy. Jej zakres wyznaczają działania powyższych podmiotów, wpisujące się w idee wychowania przez pracę, do pracy i w pracy, a dopełniane w zakładach pracy, gdzie dla pracującego człowieka i pracodawcy ważne są nie tylko kwalifikacje zawodowe, ale i postawy, wyrażone kwalifikacjami społeczno-moralnymi, opisanymi dobrą, sumienną, rzetelną, uczciwą i odpowiedzialną pracą. Dzięki nim pracownik kształtuje odpowiedni stosunek do pracy, jej jakości, angażuje się w pracę, wyrażając nie tylko wielowymiarowość problemów wychowania i pracy, ale również czyniąc problemy wychowania przez pracę, do pracy i w pracy całożyciowym procesem.Bibliografia
Bańka A., Psychologia pracy, w: Psychologia, red. J. Strelau, GWP, Gdańsk 2000.
Baraniak B., Edukacja w przygotowaniu człowieka do pracy zawodowej, IBE, Warszawa 2008.
Baraniak B., Programy kształcenia zawodowego. Teoria – Metodologia – Aplikacje, IBE, Warszawa 2001.
Baraniak B., Wartości w pedagogice pracy, IBE -ITiE, Warszawa–Radom 2008.
Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy z perspektywy edukacji, pracy i badań, UKSW, Warszawa 2010.
Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Edytor, Warszawa–Poznań 1994.
Furmanek W., Podstawy edukacji zawodowej, Fosze, Rzeszów 2000.
Furmanek W., Zarys humanistycznej teorii pracy, IBE, Warszawa 2006.
Hessen S.C., Podstawy pedagogiki, Żak, Warszawa 1931.
Ingarden R., Książeczka o człowieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1987.
Jan Paweł II, Encyklika Laborem exercens, Watykan 1981.
Kaczor S., Zarys stanu badań nad wychowaniem do pracy w Polsce, w: Wychowanie do pracy w procesie kształcenia, red. M. Jakowicka, M. Użdziecki, WSP, Zielona Góra 1988.
Konstytucja Soboru Watykańskiego II Gandium st spes 31, s. 24.31, cyt. za. J. Moskwa, Prorok i polityk, Świat Książki, Warszawa 2003.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, KUL, Lublin 1993.
Lewowicki T., Humanista i idea humanizmu spełniona w pedagogice pracy, w: Pedagogika pracy w kontekście integracji europejskiej, red. Z. Wiatrowski, U. Jeruszka, H. Bednarczyk, WSP TWP, Warszawa 2003.
Łomny Z., Człowiek i edukacja wobec przemian globalnych, ITiE, Radom 1999.
Marjański J., Zdunkiewicz W., Wprowadzenie do socjologii moralności, KUL, Lublin 1991.
Maslow A., Motywacja i osobowość, PWN, Warszawa 1996.
Modrzewski A.F., O poprawie Rzeczypospolitej. Dzieła wszystkie, t. I, PIW, Warszawa 1953.
Nowacki T., Postawy i wartości, w: Edukacja nauczycieli wobec przemian szkoły, red. E. Laska, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2006.
Nowacki T., Praca i wychowanie, IW CRZZ, Warszawa 1980.
Nowacki T., Szkice z kształcenia zawodowego, PZWSz, Warszawa 1967.
Nowacki, Wychowanie a cywilizacja techniczna, PZWSz, Warszawa 1964.
Nowacki T., Wychowanie przez pracę, Nasza Księgarnia, Warszawa 1964.
Półturzycki J., Dydaktyka dla nauczycieli, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 1996.
Rachalska W., Problemy orientacji zawodowej, PZWSz, Warszawa 1987.
Schulz R., O statusie i zagadnieniu aksjologii pedagogicznej, w: Pedagogika ogólna. Problemy aksjologiczne, Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1997.
Słownik wyrazów obcych, PWN, Warszawa 1994.
Spengler O., Historia. Kultura. Polityka, KiW, Warszawa 1990.
Turos L., Andragogika, WSP TWP, Warszawa 2004.
Wachowski M., Geneza szkoły. Studium z pedagogiki porównawczej, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 1968.
Wiatrowski Z., Podstawowe teorie w obszarze pedagogiki pracy, w: Pedagogika pracy w perspektywie dyskursu o przyszłości, red. R. Gerlach, UKW, Bydgoszcz 2010.
Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, WSHE, Włocławek 2006.
Wiatrowski Z., Praca w zbiorach wartości pracujących, bezrobotnych i młodzieży szkolnej, WSHE, Włocławek 2004.
Wychowanie do pracy w procesie kształcenia, red. M. Jakowicka, K. Użdzicki, WSP, Zielona Góra 1988.
Wychowanie przez pracę i kształcenie politechniczne w warunkach rewolucji naukowo-technicznej, red. S. Szajek, H. Wolffgramm, UAM, Poznań 1982.
Ziembiński Z., O pojmowaniu pozytywizmu oraz prawa natury, Poznań 1971.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: