W poszukiwaniu samego siebie. Od literatury do człowieka współczesnego
Abstrakt
Autorka artykułu wychodzi od zaprezentowania drogi poszukiwania samego siebie, jaką kroczył młodzieniec – bohater Mistrza Oskara Wilde’a. Prowadzone rozważania przeplata zagadnieniami skupionymi na spotkaniu z Innym – jako spotkaniu z obliczem każdego Ty, z którym styka się konkretne Ja. Następnie koncentruje uwagę na wybranych wnioskach z badań nad nieukierunkowanym uczniowskim odbiorem utworu pisarza narodowości irlandzkiej. W rezultacie zaś ukazuje namysł licealistów nad (1) samotnością człowieka i jej związkiem z procesem poszukiwania samego siebie oraz nad (2) sensem spotkania nastolatków z Innym (bohaterem literackim, utworem, autorem tekstu czy nauczycielem) w toku lekcji polskiego.
The author of the article begin with presenting the way to search for oneself, chosen by a young man – the main character of Oscar Wilde’s The Master. The discussion is interwoven with issues concentrated on the meeting with the Other – as a meeting with the image of every You that a particular I meets. Then, the author focuses on the selected conclusions from research into the non-oriented student’s perception of a piece of work by an Irish writer. As a result, the author presents the secondary school students’ consideration of (1) man’s loneliness and its connection with searching for oneself and (2) the meaning of teenagers’ meeting with the Other (a literary character, a piece of work, an author or a teacher) in the course of a Polish language lesson.
Bibliografia
Augustyn, J., Młodzi w kontekście współczesnej kultury, „Horyzonty Wychowania” 10 (2011) 19.
Biblia Tysiąclecia, red. o. Augustyn Jankowski, Poznań – Warszawa 1995.
Buber, M., O Ja i Ty, przeł. J. Doktór, w: Filozofia dialogu. Wybrał, opracował i przedmową opatrzył B. Baran, Kraków 1991.
Dudzikowa, M., O trudnej sztuce tworzenia samego siebie, Warszawa 1985.
Kopaliński, W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2011.
Kopaliński, W., Słownik symboli, Warszawa 2006.
Lévinas, E., Etyka i nieskończony. Rozmowy z Philip'em Nemo, przekł. B. Opolska-Kokoszka, Kraków 1982.
Lévinas, E., Ślad innego, przeł. B. Baran, w: Filozofia dialogu. Wybrał, opracował i przedmową opatrzył B. Baran, Kraków 1991.
Łazarska, D., Od relacji osobowych w toku lekcji polskiego do relacji międzykulturowych w świecie współczesnym, w: Tożsamość na styku kultur. Zbiór studiów, pod red. I. Masojć, H. Sokołowskiej,
t. 2, Wilno 2011.
Mellibruda, J., Poszukiwanie samego siebie, Warszawa 1980.
Pearson, H., Oscar Wilde, przeł. J. Dmochowska, Warszawa 1953.
Pol, J., Oscar Wilde o sztuce i życiu, Łódź 2010.
Tischner, J., Filozofia dramatu, Kraków 2006.
Tischner, J., Inny, „Znak” 1(2004) 584.
Wilde, O., Eseje, opowiadania, bajki, poematy prozą, pod red. J. Żuławskiego, przeł. Eres, Warszawa 1957.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: