W poszukiwaniu samego siebie. Od literatury do człowieka współczesnego
Abstract
Autorka artykułu wychodzi od zaprezentowania drogi poszukiwania samego siebie, jaką kroczył młodzieniec – bohater Mistrza Oskara Wilde’a. Prowadzone rozważania przeplata zagadnieniami skupionymi na spotkaniu z Innym – jako spotkaniu z obliczem każdego Ty, z którym styka się konkretne Ja. Następnie koncentruje uwagę na wybranych wnioskach z badań nad nieukierunkowanym uczniowskim odbiorem utworu pisarza narodowości irlandzkiej. W rezultacie zaś ukazuje namysł licealistów nad (1) samotnością człowieka i jej związkiem z procesem poszukiwania samego siebie oraz nad (2) sensem spotkania nastolatków z Innym (bohaterem literackim, utworem, autorem tekstu czy nauczycielem) w toku lekcji polskiego.
The author of the article begin with presenting the way to search for oneself, chosen by a young man – the main character of Oscar Wilde’s The Master. The discussion is interwoven with issues concentrated on the meeting with the Other – as a meeting with the image of every You that a particular I meets. Then, the author focuses on the selected conclusions from research into the non-oriented student’s perception of a piece of work by an Irish writer. As a result, the author presents the secondary school students’ consideration of (1) man’s loneliness and its connection with searching for oneself and (2) the meaning of teenagers’ meeting with the Other (a literary character, a piece of work, an author or a teacher) in the course of a Polish language lesson.
References
Augustyn, J., Młodzi w kontekście współczesnej kultury, „Horyzonty Wychowania” 10 (2011) 19.
Biblia Tysiąclecia, red. o. Augustyn Jankowski, Poznań – Warszawa 1995.
Buber, M., O Ja i Ty, przeł. J. Doktór, w: Filozofia dialogu. Wybrał, opracował i przedmową opatrzył B. Baran, Kraków 1991.
Dudzikowa, M., O trudnej sztuce tworzenia samego siebie, Warszawa 1985.
Kopaliński, W., Słownik mitów i tradycji kultury, Warszawa 2011.
Kopaliński, W., Słownik symboli, Warszawa 2006.
Lévinas, E., Etyka i nieskończony. Rozmowy z Philip'em Nemo, przekł. B. Opolska-Kokoszka, Kraków 1982.
Lévinas, E., Ślad innego, przeł. B. Baran, w: Filozofia dialogu. Wybrał, opracował i przedmową opatrzył B. Baran, Kraków 1991.
Łazarska, D., Od relacji osobowych w toku lekcji polskiego do relacji międzykulturowych w świecie współczesnym, w: Tożsamość na styku kultur. Zbiór studiów, pod red. I. Masojć, H. Sokołowskiej,
t. 2, Wilno 2011.
Mellibruda, J., Poszukiwanie samego siebie, Warszawa 1980.
Pearson, H., Oscar Wilde, przeł. J. Dmochowska, Warszawa 1953.
Pol, J., Oscar Wilde o sztuce i życiu, Łódź 2010.
Tischner, J., Filozofia dramatu, Kraków 2006.
Tischner, J., Inny, „Znak” 1(2004) 584.
Wilde, O., Eseje, opowiadania, bajki, poematy prozą, pod red. J. Żuławskiego, przeł. Eres, Warszawa 1957.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: