Kreatywność, transgresja i mechanizmy obronne jako potencjał w pracy nauczyciela akademickiego
Abstrakt
Kreatywność i transgresja wydają się cechami powiązanymi ze sobą. Transgresja jest bowiem przekraczaniem siebie w kierunku różnego rodzaju twórczości. W artykule pokazane są niektóre powiązania między kreatywnością i transgresją oraz mechanizmami obronnymi, które dodają do rozważań aspekt związany z dojrzałością osoby. Powiązania te opisane są na podstawie badań przeprowadzonych w grupie 30 osób związanych z pracą na uczelni oraz zaangażowanych w Chrześcijańskie Forum Pracowników Nauki.
A creativity is a mental characteristic connected with a transgression probably. A transgression is a self-transcendence in the direction of the creativity. The article shows some connections between creativity, transgression and defensive mechanisms. Defensive mechanisms are connected with a personal maturity. Connections are presented in researches. The researches were conducted among 30 persons. They work at the university and are connected with the Christian Faculty Forum (ChFPN).
Bibliografia
Gabbard G.O., Długoterminowa psychoterapia psychodynamiczna, przekł. J. Szewczyk, Materiały do użytku wewnętrznego, Krakowskie Centrum Psychodynamiczne.
Lewicka M., Myślenie i rozumowanie, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Kozielecki J., Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.
McWilliams N., Diagnoza psychoanalityczna, przekł. A. Pałynyczko-Ćwiklińska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Nęcka E., Twórczość, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2004.
Siek S., Struktura osobowości, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1986.
Sternberg R.J., Psychologia poznawcza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001.
Straś-Romanowska M., Późna dorosłość. Wiek starzenia się, w: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: