Kreatywność, transgresja i mechanizmy obronne jako potencjał w pracy nauczyciela akademickiego
Abstract
Kreatywność i transgresja wydają się cechami powiązanymi ze sobą. Transgresja jest bowiem przekraczaniem siebie w kierunku różnego rodzaju twórczości. W artykule pokazane są niektóre powiązania między kreatywnością i transgresją oraz mechanizmami obronnymi, które dodają do rozważań aspekt związany z dojrzałością osoby. Powiązania te opisane są na podstawie badań przeprowadzonych w grupie 30 osób związanych z pracą na uczelni oraz zaangażowanych w Chrześcijańskie Forum Pracowników Nauki.
A creativity is a mental characteristic connected with a transgression probably. A transgression is a self-transcendence in the direction of the creativity. The article shows some connections between creativity, transgression and defensive mechanisms. Defensive mechanisms are connected with a personal maturity. Connections are presented in researches. The researches were conducted among 30 persons. They work at the university and are connected with the Christian Faculty Forum (ChFPN).
References
Gabbard G.O., Długoterminowa psychoterapia psychodynamiczna, przekł. J. Szewczyk, Materiały do użytku wewnętrznego, Krakowskie Centrum Psychodynamiczne.
Lewicka M., Myślenie i rozumowanie, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004.
Kozielecki J., Społeczeństwo transgresyjne. Szansa i ryzyko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2004.
McWilliams N., Diagnoza psychoanalityczna, przekł. A. Pałynyczko-Ćwiklińska, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2009.
Nęcka E., Psychologia twórczości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Nęcka E., Twórczość, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, red. J. Strelau, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne Gdańsk 2004.
Siek S., Struktura osobowości, Akademia Teologii Katolickiej, Warszawa 1986.
Sternberg R.J., Psychologia poznawcza, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 2001.
Straś-Romanowska M., Późna dorosłość. Wiek starzenia się, w: Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.
Copyright (c) 2016 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: