Ikona jako miejsce doświadczania wartości
Abstrakt
Współczesny człowiek rzadko znajduje czas na lekturę. Jeszcze
rzadziej na refleksję. Obserwując zachodzące w ostatnich
latach w polskiej rzeczywistości przemiany, nietrudno znaleźć
wytłumaczenie dla takiego stanu rzeczy. Narzucający tempo życia
system rynkowy w sposób zasadniczy determinuje dziś styl
życia, traktując brutalnie wszelkie wyższe, przekraczające sferę
konsumpcji potrzeby, skutecznie eliminując także z pola ludzkich
działań bezinteresowność, współczucie oraz troskę o los drugiego
człowieka. Priorytetem oraz najwyższą wartością stał się
zysk, zaś dobór środków sprzyjający jego osiąganiu znajduje
coraz słabsze etycznie bariery. W tych warunkach rację bytu
posiadać może tylko to, co utylitarne i dające prognozę dochodów,
niemniej wizja ludzkiego życia, sprowadzona wyłącznie do
gromadzenia dóbr i tak zwanego materialnego sukcesu, jest wizją
zawężoną i jednostronną, ponieważ zakres możliwości człowieka,
jak i skala jego potrzeb są daleko większe i głębsze
Copyright (c) 2017 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: