Ikona jako miejsce doświadczania wartości

  • Adriana Adamska Akademia Ignatianum w Krakowie,

Abstract

Współczesny człowiek rzadko znajduje czas na lekturę. Jeszcze
rzadziej na refleksję. Obserwując zachodzące w ostatnich
latach w polskiej rzeczywistości przemiany, nietrudno znaleźć
wytłumaczenie dla takiego stanu rzeczy. Narzucający tempo życia
system rynkowy w sposób zasadniczy determinuje dziś styl
życia, traktując brutalnie wszelkie wyższe, przekraczające sferę
konsumpcji potrzeby, skutecznie eliminując także z pola ludzkich
działań bezinteresowność, współczucie oraz troskę o los drugiego
człowieka. Priorytetem oraz najwyższą wartością stał się
zysk, zaś dobór środków sprzyjający jego osiąganiu znajduje
coraz słabsze etycznie bariery. W tych warunkach rację bytu
posiadać może tylko to, co utylitarne i dające prognozę dochodów,
niemniej wizja ludzkiego życia, sprowadzona wyłącznie do
gromadzenia dóbr i tak zwanego materialnego sukcesu, jest wizją
zawężoną i jednostronną, ponieważ zakres możliwości człowieka,
jak i skala jego potrzeb są daleko większe i głębsze

Published
2017-02-28
How to Cite
Adamska, A. (2017). Ikona jako miejsce doświadczania wartości. HORIZONS OF EDUCATION, 5(9), 225-241. Retrieved from https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/1148