Ikona jako miejsce doświadczania wartości
Abstract
Współczesny człowiek rzadko znajduje czas na lekturę. Jeszcze
rzadziej na refleksję. Obserwując zachodzące w ostatnich
latach w polskiej rzeczywistości przemiany, nietrudno znaleźć
wytłumaczenie dla takiego stanu rzeczy. Narzucający tempo życia
system rynkowy w sposób zasadniczy determinuje dziś styl
życia, traktując brutalnie wszelkie wyższe, przekraczające sferę
konsumpcji potrzeby, skutecznie eliminując także z pola ludzkich
działań bezinteresowność, współczucie oraz troskę o los drugiego
człowieka. Priorytetem oraz najwyższą wartością stał się
zysk, zaś dobór środków sprzyjający jego osiąganiu znajduje
coraz słabsze etycznie bariery. W tych warunkach rację bytu
posiadać może tylko to, co utylitarne i dające prognozę dochodów,
niemniej wizja ludzkiego życia, sprowadzona wyłącznie do
gromadzenia dóbr i tak zwanego materialnego sukcesu, jest wizją
zawężoną i jednostronną, ponieważ zakres możliwości człowieka,
jak i skala jego potrzeb są daleko większe i głębsze
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: