Ikona jako miejsce doświadczania wartości
Abstract
Współczesny człowiek rzadko znajduje czas na lekturę. Jeszcze
rzadziej na refleksję. Obserwując zachodzące w ostatnich
latach w polskiej rzeczywistości przemiany, nietrudno znaleźć
wytłumaczenie dla takiego stanu rzeczy. Narzucający tempo życia
system rynkowy w sposób zasadniczy determinuje dziś styl
życia, traktując brutalnie wszelkie wyższe, przekraczające sferę
konsumpcji potrzeby, skutecznie eliminując także z pola ludzkich
działań bezinteresowność, współczucie oraz troskę o los drugiego
człowieka. Priorytetem oraz najwyższą wartością stał się
zysk, zaś dobór środków sprzyjający jego osiąganiu znajduje
coraz słabsze etycznie bariery. W tych warunkach rację bytu
posiadać może tylko to, co utylitarne i dające prognozę dochodów,
niemniej wizja ludzkiego życia, sprowadzona wyłącznie do
gromadzenia dóbr i tak zwanego materialnego sukcesu, jest wizją
zawężoną i jednostronną, ponieważ zakres możliwości człowieka,
jak i skala jego potrzeb są daleko większe i głębsze
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: