„Młodości! ty nad poziomy wylatuj”. Szkice do portretu młodego naukowca w mediach
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników przeprowadzonej analizy przekazów medialnych i wskazanie sposobów charakteryzowania młodych naukowców w mediach.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym jest ukazanie różnych kryteriów postrzegania młodości i ich odniesienie do badań nad wizerunkiem młodego naukowca w mediach. Wśród metod badawczych wykorzystano badania ilościowe, analizę korpusową i pomocniczo analizę treści oraz analizę komparatywną danych statystycznych i wyników badań wtórnych.
PROCES WYWODU: Wywód składa się z trzech części. Celem pierwszej części jest ukazanie specyfiki postrzegania kategorii młodości na przykładzie badań opinii społecznej i analizy danych statystycznych. W dalszych rozważaniach autorki wskazują, kogo w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego określa się mianem młodego naukowca. Trzecia część wywodu skupia się na zaprezentowaniu specyfiki przedstawiania młodych naukowców w mediach.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Artykuł przedstawia autorską klasyfikację portretów młodego naukowca w mediach. Różnorodność wskazywanych grup jednoznacznie pokazuje nieścisłość i niekonsekwencje w posługiwaniu się określeniem „młody naukowiec”.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Określenie „młody naukowiec” jest wykorzystywane w przekazach medialnych bez odniesienia do wytycznych ustawowych. Ma ono często charakter promocyjny dla innych grup wiekowych biorących udział w przedsięwzięciach z obszaru szeroko rozumianej nauki czy edukacji. Dlatego innowacyjne wydaje się stworzenie autorskiej klasyfikacji portretów młodego naukowca w mediach, która powstała na podstawie analizy przekazów internetowych i porównawczo wypowiedzi prasowych, telewizyjnych i radiowych. Autorki rekomendują wykorzystanie określenia w komunikacji marketingowej dla wzmocnienia funkcji wartościującej w odniesieniu do osób spoza definicji ustawowej młodego naukowca.
Bibliografia
am, Stworzył idealne supermodelki. Teraz mówi „nie” terrorowi młodości i doskonałości. Pozyskano z: www.tvn24.pl/kultura-styl.8/stworzyl-supermodelki-mowi-nie-terrorowi-mlodosci-i-doskonalosci,528964.html (dostęp: 26.02.2017).
Brzezińska, A.I., Kaczan, R., Piotrowski, K. i Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt? Nauka, 4, 67-107.
CBOS. (2012). Polacy wobec własnej starości, Komunikat z badań, BS/94/2012. Warszawa, 3.
Czechowska-Derkacz, B. i Łosiewicz, M. (2015). Uczelnie w medialnym kryzysie – dychotomiczny obraz naukowca i uczelni wyższej w mediach. Naukowy Przegląd Dziennikarski, 4, 42-61.
Doroszewski, W. (red.). Słownik języka polskiego. (1996). Warszawa: PWN. Pozyskano z: http://sjp.pwn.pl/doroszewski/mlodosc;5452254.html (dostęp: 29.03.2017).
European Commission. (2012). Active Ageing Report, Special Eurobarometer 378. Pozyskano z: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_378_en.pdf (dostęp: 26.02.2017).
Fazlagić, J.A. (2008). Charakterystyka pokolenia Y. E-mentor, 3, 25. Pozyskano z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/25/id/549 (dostęp: 26.02.2017).
Gombrowicz, W. (2004). Ferdydurke. Lekcja literatury z Jerzym Jarzębskim i Andrzejem Zawadzkim. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Grupa Wirtualna Polska. (2015). Pokolenie Z – nie warto bronić im dostępu do nowych technologii, dzieci.pl. Pozyskano z: http://dzieci.pl/kat, 1024265,title,Pokolenie-Z-nie-warto-bronic-im-dostepu-do-nowych-technologii,wid,17461223,wiadomosc.html?smgputicaid=618b3b (dostęp: 26.02.2017).
Kielar-Turska, M. (2011). Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN, 202-229.
Łosiewicz, M. i Czechowska-Derkacz, B. (2016). Funkcjonowanie dualizmu wizerunkowego polskich naukowców w przekazach medialnych. W: E. Żyrek-Horodyska i M. Hodalska (red.), Komunikowanie o nauce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 196.
McAfee, A. (2014). Najbardziej niebezpieczna cecha pokolenia Y. Harvard Business Review Polska. Pozyskano z: http://www. hbrp.pl/news.php?id237it (dostęp: 26.02.2017).
Raport strategiczny INTERNET 2015-2016 – IAB Polska. Pozyskano z: iab. org.pl/badania-i-publikacje/raport-strategiczny-internet-2015-2016/ (dostęp: 26.03.2017).
Ryłko-Kurpiewska A. i Gustowski W. (2016). Naukowiec, uczony, badacz. Ocena wizerunku profesji w świetle badań opinii publicznej i wybranych tekstów prezentowanych w polskich mediach. W: E. Żyrek-Horodyska i M. Hodalska (red.), Komunikowanie o nauce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, 141-155.
Słownik języka polskiego. PWN. Pozyskano z: http://sjp.pwn.pl/sjp/mlodosc; 2483955 (dostęp: 26.02.2017).
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dz. U. 2012, poz. 572 (brzmienie od 30 września 2015).
Ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r.ku o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw. Dz. U. 2015, poz. 249 (art. 2 pkt.19).
Ustawa o Narodowym Centrum Nauki. Dz. U. 2016, poz. 1071.
- Wykres 5. Ilo?? informacji na temat m?odych naukowców we wszystkich mediach w latach 2010 – 2016
- Wykres 1. Krzywa m?odo?ci w latach 1998-2012
- Wykres 2. Krzywe m?odo?ci w opinii kobiet i m??czyzn
- „M?ody naukowiec” Rozk?ad informacji w czasie wg daty wydania w okresie od 1 stycznia 2010 do 1 stycznia 2017
Copyright (c) 2017 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: