„Młodości! ty nad poziomy wylatuj”. Szkice do portretu młodego naukowca w mediach
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest zaprezentowanie wyników przeprowadzonej analizy przekazów medialnych i wskazanie sposobów charakteryzowania młodych naukowców w mediach.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym jest ukazanie różnych kryteriów postrzegania młodości i ich odniesienie do badań nad wizerunkiem młodego naukowca w mediach. Wśród metod badawczych wykorzystano badania ilościowe, analizę korpusową i pomocniczo analizę treści oraz analizę komparatywną danych statystycznych i wyników badań wtórnych.
PROCES WYWODU: Wywód składa się z trzech części. Celem pierwszej części jest ukazanie specyfiki postrzegania kategorii młodości na przykładzie badań opinii społecznej i analizy danych statystycznych. W dalszych rozważaniach autorki wskazują, kogo w obszarze nauki i szkolnictwa wyższego określa się mianem młodego naukowca. Trzecia część wywodu skupia się na zaprezentowaniu specyfiki przedstawiania młodych naukowców w mediach.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Artykuł przedstawia autorską klasyfikację portretów młodego naukowca w mediach. Różnorodność wskazywanych grup jednoznacznie pokazuje nieścisłość i niekonsekwencje w posługiwaniu się określeniem „młody naukowiec”.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Określenie „młody naukowiec” jest wykorzystywane w przekazach medialnych bez odniesienia do wytycznych ustawowych. Ma ono często charakter promocyjny dla innych grup wiekowych biorących udział w przedsięwzięciach z obszaru szeroko rozumianej nauki czy edukacji. Dlatego innowacyjne wydaje się stworzenie autorskiej klasyfikacji portretów młodego naukowca w mediach, która powstała na podstawie analizy przekazów internetowych i porównawczo wypowiedzi prasowych, telewizyjnych i radiowych. Autorki rekomendują wykorzystanie określenia w komunikacji marketingowej dla wzmocnienia funkcji wartościującej w odniesieniu do osób spoza definicji ustawowej młodego naukowca.
References
am, Stworzył idealne supermodelki. Teraz mówi „nie” terrorowi młodości i doskonałości. Pozyskano z: www.tvn24.pl/kultura-styl.8/stworzyl-supermodelki-mowi-nie-terrorowi-mlodosci-i-doskonalosci,528964.html (dostęp: 26.02.2017).
Brzezińska, A.I., Kaczan, R., Piotrowski, K. i Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona dorosłość: fakt czy artefakt? Nauka, 4, 67-107.
CBOS. (2012). Polacy wobec własnej starości, Komunikat z badań, BS/94/2012. Warszawa, 3.
Czechowska-Derkacz, B. i Łosiewicz, M. (2015). Uczelnie w medialnym kryzysie – dychotomiczny obraz naukowca i uczelni wyższej w mediach. Naukowy Przegląd Dziennikarski, 4, 42-61.
Doroszewski, W. (red.). Słownik języka polskiego. (1996). Warszawa: PWN. Pozyskano z: http://sjp.pwn.pl/doroszewski/mlodosc;5452254.html (dostęp: 29.03.2017).
European Commission. (2012). Active Ageing Report, Special Eurobarometer 378. Pozyskano z: http://ec.europa.eu/public_opinion/archives/ebs/ebs_378_en.pdf (dostęp: 26.02.2017).
Fazlagić, J.A. (2008). Charakterystyka pokolenia Y. E-mentor, 3, 25. Pozyskano z: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/25/id/549 (dostęp: 26.02.2017).
Gombrowicz, W. (2004). Ferdydurke. Lekcja literatury z Jerzym Jarzębskim i Andrzejem Zawadzkim. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
Grupa Wirtualna Polska. (2015). Pokolenie Z – nie warto bronić im dostępu do nowych technologii, dzieci.pl. Pozyskano z: http://dzieci.pl/kat, 1024265,title,Pokolenie-Z-nie-warto-bronic-im-dostepu-do-nowych-technologii,wid,17461223,wiadomosc.html?smgputicaid=618b3b (dostęp: 26.02.2017).
Kielar-Turska, M. (2011). Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWN, 202-229.
Łosiewicz, M. i Czechowska-Derkacz, B. (2016). Funkcjonowanie dualizmu wizerunkowego polskich naukowców w przekazach medialnych. W: E. Żyrek-Horodyska i M. Hodalska (red.), Komunikowanie o nauce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 196.
McAfee, A. (2014). Najbardziej niebezpieczna cecha pokolenia Y. Harvard Business Review Polska. Pozyskano z: http://www. hbrp.pl/news.php?id237it (dostęp: 26.02.2017).
Raport strategiczny INTERNET 2015-2016 – IAB Polska. Pozyskano z: iab. org.pl/badania-i-publikacje/raport-strategiczny-internet-2015-2016/ (dostęp: 26.03.2017).
Ryłko-Kurpiewska A. i Gustowski W. (2016). Naukowiec, uczony, badacz. Ocena wizerunku profesji w świetle badań opinii publicznej i wybranych tekstów prezentowanych w polskich mediach. W: E. Żyrek-Horodyska i M. Hodalska (red.), Komunikowanie o nauce. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego, 141-155.
Słownik języka polskiego. PWN. Pozyskano z: http://sjp.pwn.pl/sjp/mlodosc; 2483955 (dostęp: 26.02.2017).
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym. Dz. U. 2012, poz. 572 (brzmienie od 30 września 2015).
Ustawa z dnia 15 stycznia 2015 r.ku o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw. Dz. U. 2015, poz. 249 (art. 2 pkt.19).
Ustawa o Narodowym Centrum Nauki. Dz. U. 2016, poz. 1071.
- Wykres 5. Ilo?? informacji na temat m?odych naukowców we wszystkich mediach w latach 2010 – 2016 (Język Polski)
- Wykres 1. Krzywa m?odo?ci w latach 1998-2012 (Język Polski)
- Wykres 2. Krzywe m?odo?ci w opinii kobiet i m??czyzn (Język Polski)
- „M?ody naukowiec” Rozk?ad informacji w czasie wg daty wydania w okresie od 1 stycznia 2010 do 1 stycznia 2017 (Język Polski)
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: