Dwie strategie działania i związane z nimi typy odpowiedzialności
Abstrakt
W dyskusji na temat wychowania do odpowiedzialności społecznej
podkreśla się zazwyczaj potrzebę rozwijania tej postawy
– odpowiedzialność traktowana jest tak, jakby była cechą,
która może być bardziej lub mniej rozwinięta, podlegać stopniowaniu,
a kwestią podstawową jest to, jak sprawić, by zwłaszcza
młodzi ludzie nie koncentrowali się wyłącznie na własnych
sprawach, ale także poczuwali się do solidarności ze społecznym
otoczeniem. Nie ulega wątpliwości, że ludzie mogą być bardziej
lub mniej odpowiedzialni, wydaje się jednak, że ważne jest także
i to, za co albo za kogo czują się odpowiedzialni. Można zaryzykować
tezę, że społeczeństwo zupełnie pozbawione odpowiedzialności
nie jest możliwe, że bez niej po prostu by się rozpadło,
prawdopodobnie więc chodzi nie tylko o samą odpowiedzialność,
ale także o jej rodzaj, o to, jak ona jest ukierunkowana.
Copyright (c) 2017 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: