Dwie strategie działania i związane z nimi typy odpowiedzialności
Abstract
W dyskusji na temat wychowania do odpowiedzialności społecznej
podkreśla się zazwyczaj potrzebę rozwijania tej postawy
– odpowiedzialność traktowana jest tak, jakby była cechą,
która może być bardziej lub mniej rozwinięta, podlegać stopniowaniu,
a kwestią podstawową jest to, jak sprawić, by zwłaszcza
młodzi ludzie nie koncentrowali się wyłącznie na własnych
sprawach, ale także poczuwali się do solidarności ze społecznym
otoczeniem. Nie ulega wątpliwości, że ludzie mogą być bardziej
lub mniej odpowiedzialni, wydaje się jednak, że ważne jest także
i to, za co albo za kogo czują się odpowiedzialni. Można zaryzykować
tezę, że społeczeństwo zupełnie pozbawione odpowiedzialności
nie jest możliwe, że bez niej po prostu by się rozpadło,
prawdopodobnie więc chodzi nie tylko o samą odpowiedzialność,
ale także o jej rodzaj, o to, jak ona jest ukierunkowana.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: