Pedagogika pastoralna
Abstrakt
Jednym z najbardziej popularnych (i „obleganych” przez osoby
ubiegające się o indeks wyższej uczelni) kierunków studiów
jest pedagogika. I nic w tym dziwnego. Społeczeństwo, w którym
normy moralne zostały podważone, zachwiane, a nawet zanegowane,
doświadcza złożonego kryzysu. Mówi się o poważnym kryzysie
szkoły (różnego poziomu – od „podstawówki” poczynając
na uniwersytecie kończąc) oraz wszelkich instytucji wychowawczych,
w tym również rodziny. Nie jest to tylko kwestia tzw.
autorytetów, zagubionych w samych sobie i zakwestionowanych
przez tych, którzy powinni je uszanować. Wszyscy solidarnie
uczestniczymy w poważnym kryzysie antropologicznym, który
równocześnie jest wielkim wyzwaniem i zadaniem dla każdego
poczuwającego się do odpowiedzialności za siebie i za innych.
Tym właśnie tłumaczyć należy wielkie zainteresowanie naukami
pedagogicznymi przez młodzież maturalną, wybierającą pedagogikę
jako kierunek swojej przyszłej pracy zawodowej. Można
też ten fakt tłumaczyć jako reakcję obronną przed próbą dominacji
osób niewychowanych nad wychowanymi.
Copyright (c) 2017 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: