Pedagogika pastoralna
Abstract
Jednym z najbardziej popularnych (i „obleganych” przez osoby
ubiegające się o indeks wyższej uczelni) kierunków studiów
jest pedagogika. I nic w tym dziwnego. Społeczeństwo, w którym
normy moralne zostały podważone, zachwiane, a nawet zanegowane,
doświadcza złożonego kryzysu. Mówi się o poważnym kryzysie
szkoły (różnego poziomu – od „podstawówki” poczynając
na uniwersytecie kończąc) oraz wszelkich instytucji wychowawczych,
w tym również rodziny. Nie jest to tylko kwestia tzw.
autorytetów, zagubionych w samych sobie i zakwestionowanych
przez tych, którzy powinni je uszanować. Wszyscy solidarnie
uczestniczymy w poważnym kryzysie antropologicznym, który
równocześnie jest wielkim wyzwaniem i zadaniem dla każdego
poczuwającego się do odpowiedzialności za siebie i za innych.
Tym właśnie tłumaczyć należy wielkie zainteresowanie naukami
pedagogicznymi przez młodzież maturalną, wybierającą pedagogikę
jako kierunek swojej przyszłej pracy zawodowej. Można
też ten fakt tłumaczyć jako reakcję obronną przed próbą dominacji
osób niewychowanych nad wychowanymi.
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: