Funkcja integracyjna pieśni a tożsamość osobowa i społeczna
Abstract
Tożsamość jest problemem, który szczególnie interesuje
badaczy w kontekście zmian zachodzących w ostatnim stuleciu.
Obecnie na temat tożsamości toczą się dyskusje na gruncie różnych
nauk w obliczu procesów jednoczącej się Europy. Problem
ten można określić jako wyzwanie nie tylko dla edukacji XXI
wieku, ale dla całego życia społeczno-gospodarczego zarówno
jednostki, jak i narodów.
Niniejszy artykuł jest komunikatem z badań przeprowadzonych
na materiale tekstowym polskich pieśni religijnych oraz wywiadach
nieskategoryzowanych z uczestnikami koncertów muzyki
religijnej, zarówno twórcami pieśni, wykonawcami, jak i słuchaczami.
Autorka przede wszystkim chce wskazać na funkcję
integracyjną pieśni oraz śpiewu, a tym samym na idące za tym
poczucie tożsamości osobowej i społecznej członków danej
grupy słuchającej lub wykonującej utwory. Należy zwrócić uwagę,
iż integracja odnosi się w tym miejscu do grupy złożonej z różnych
osób, w której jednym ze środków integrujących jest śpiew.
Pieśń w tym wypadku jawi się jako nośnik pewnych wartości
uznawanych i urzeczywistnianych przez grupę osób. W drugiej
części artykułu autorka określiła funkcję religijno-formacyjną pieśni,
która to funkcja z jednej strony odnosi się do wychowania,
a z drugiej wiąże się z procesem tożsamości u człowieka
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a CC BY-NC-ND licence that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are asked to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access). We advise to use any of the following reserach society portals: