Funkcja integracyjna pieśni a tożsamość osobowa i społeczna
Abstract
Tożsamość jest problemem, który szczególnie interesuje
badaczy w kontekście zmian zachodzących w ostatnim stuleciu.
Obecnie na temat tożsamości toczą się dyskusje na gruncie różnych
nauk w obliczu procesów jednoczącej się Europy. Problem
ten można określić jako wyzwanie nie tylko dla edukacji XXI
wieku, ale dla całego życia społeczno-gospodarczego zarówno
jednostki, jak i narodów.
Niniejszy artykuł jest komunikatem z badań przeprowadzonych
na materiale tekstowym polskich pieśni religijnych oraz wywiadach
nieskategoryzowanych z uczestnikami koncertów muzyki
religijnej, zarówno twórcami pieśni, wykonawcami, jak i słuchaczami.
Autorka przede wszystkim chce wskazać na funkcję
integracyjną pieśni oraz śpiewu, a tym samym na idące za tym
poczucie tożsamości osobowej i społecznej członków danej
grupy słuchającej lub wykonującej utwory. Należy zwrócić uwagę,
iż integracja odnosi się w tym miejscu do grupy złożonej z różnych
osób, w której jednym ze środków integrujących jest śpiew.
Pieśń w tym wypadku jawi się jako nośnik pewnych wartości
uznawanych i urzeczywistnianych przez grupę osób. W drugiej
części artykułu autorka określiła funkcję religijno-formacyjną pieśni,
która to funkcja z jednej strony odnosi się do wychowania,
a z drugiej wiąże się z procesem tożsamości u człowieka
Copyright (c) 2017 HORIZONS OF EDUCATION
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: