Znaczenie strategii relacyjnych w stymulowaniu innowacyjności
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie strategii relacyjnych w stymulowaniu aktywności innowacyjnej podmiotów funkcjonujących w ramach struktur klastrowych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie: jaki jest wpływ współpracy w klastrach na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw? W realizacji tak postawionego celu wykorzystano między innymi: studia literatury przedmiotu, analizę danych GUS dotyczących poziomu innowacyjności polskich przedsiębiorstw z uwzględnieniem firm działających w klastrach oraz dane pochodzące z raportu The Global Innovation Index.
PROCES WYWODU: W artykule wskazano na znaczenie klastrów jako miejsca, gdzie przedsiębiorstwa, dzięki wchodzeniu w relacje z innymi podmiotami sektora biznesu, jednostkami naukowo‑badawczymi oraz organizacjami sektora publicznego, mogą budować potencjał innowacyjny.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Na podstawie analizy danych statystycznych GUS za lata 2013- 2016 podjęto próbę oceny aktywności innowacyjnej polskich przedsiębiorstw oraz zakresu współpracy w realizacji projektów innowacyjnych z innymi podmiotami sektora biznesu, jednostkami badawczo- rozwojowymi oraz instytucjami sektora publicznego.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: W modelach biznesowych współczesnych przedsiębiorstw innowacje stanowią jeden z podstawowych elementów decydujących o konkurencyjności i wynikach ekonomicznych. Mając na uwadze powyższe, szczególnego znaczenia nabierają działania, których celem jest wspieranie otoczenia biznesowego oraz środowiska badawczo-rozwojowego, z uwzględnieniem obowiązujących w tym obszarze regulacji prawnych. Istotnym czynnikiem wpływającym na jakość relacji współpracy w projektach innowacyjnych jest również zapewnienie dostępu do technologii i specjalistycznego wyposażenia oraz podejmowanie inicjatyw mających na celu budowanie relacji zaufania i zaangażowania opartych na sprzyjającej kulturze.
Bibliografia
Brandenburger, A. i Nalebuff, B. (1996). Coopetition. New York: Doubleday.
Chesbrough, H.W. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Harvard: Harvard Business School Press, 67.
Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W. i Wess, W.J. (2014). New Frontiers in Open Innovation. Oxford: Oxford University Press.
Cygler, J. (2009). Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie.
Czakon, W. (2017). Świadomość sieciowa w strategiach relacyjnych. Organizacja i kierowanie, 2, 93.
Dagnino, G.B., Le Roy, F., Yami, S. i Czakon, W. (2008). Strategie koopetycji – nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej? Przegląd Organizacji, 6.
Dahl, M.S. i Pedersen, C. (2003). Knowledge Flows through Informal Contacts in Industrial Clusters: Myths and Realities?. Danish Research Unit for Industrial Dynamics, DRUID Working
Paper, No 03-01.
Dyer, J.H. i Singh, H. (1998). The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Interorganizational Competitive Advantage. Academy of Management Review, Vol. 23, No. 4,661.
Enright, M.J. (2000). Survey on the Characterization of Regional Clusters: Initial Results, Working Paper. Institute of Economic Policy and Business Strategy: Competitiveness Program. Hong Kong: University of Hong Kong.
Etzkowitz, H. (2002). The Triple Helix of University-Industry-Government Implications for Policy and Evaluation, Science Policy Institute. Working Paper 2002 (Stockholm), No. 11, p. 3.
European). Innovation Europe – Results from the Third Community Innovation Survey (CIS3) for the EU.
Gorynia, M. i Jankowska, B. (2008). Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin, 34.
Hagel, J. i Brown, J.S. (2006). Organizacja jutra. Zarządzanie talentem, współpracą i specjalizacją. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Kay, J. (1996). Podstawy sukcesu firmy. Warszawa: PWE.
Karpacz, J. (2012). Swoboda działania organizacji jako klasyczne i ponadczasowe zagadnienie stanowiące wyzwanie dla zarządzania strategicznego. W: R. Krupski, Zarządzanie strategiczne Quo vadis?, Prace Naukowe WSZIP, Nr 22, 103.
OECD. (1999). Managing National Innovtion Systems. Paris.
Porter, M. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: PWE.
Prahalad, C.K. i Hamel, G. (1999). Przewaga konkurencyjna jutra: strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości. Warszawa: Business Press.
Puślecki, Ł. i Staszków, M. (2014). Alianse otwartych innowacji jako nowa forma współpracy firm biofarmaceutycznych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 132.
Stańczyk-Hugiet, E. (2011). Relacyjne modele wzrostu przedsiębiorstwa. W: J. Skalik (red.), Zmiana warunkiem sukcesu. Przełamywanie barier rozwoju i wzrostu przedsiębiorstw. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 257.
Skalik, J. (2011). Zmiana warunkiem sukcesu. Przełamywanie barier rozwoju i wzrostu przedsiębiorstw. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
West, J., Vanhaverbeke W. i Chesbrough, H. (2006). Open Innovation, Researching a New Paradigm. New York: Oxford University Press, 256-278.
Strony www:
GUS. (2017). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2014-2016. Pozyskano
z: file:///C:/Users/User/Desktop/dzialaln_innowacyjna_przedsiebio_w_polsce_w_latach_
-2015.pdf (dostęp: 24.03.2018).
GUS. (2018). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2014-2016. Pozyskano z: https://
stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo (dostęp: 24.03.2018).
The Global Innovation Index. (2017). Innovation Feeding the World. Pozyskano z: http://www.wipo.
int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2017.pdf (dostęp: 25.04.2018).
Copyright (c) 2019 Halina Smutek
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: