Znaczenie strategii relacyjnych w stymulowaniu innowacyjności
Abstract
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest zwrócenie uwagi na znaczenie strategii relacyjnych w stymulowaniu aktywności innowacyjnej podmiotów funkcjonujących w ramach struktur klastrowych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Artykuł stanowi próbę odpowiedzi na pytanie: jaki jest wpływ współpracy w klastrach na aktywność innowacyjną przedsiębiorstw? W realizacji tak postawionego celu wykorzystano między innymi: studia literatury przedmiotu, analizę danych GUS dotyczących poziomu innowacyjności polskich przedsiębiorstw z uwzględnieniem firm działających w klastrach oraz dane pochodzące z raportu The Global Innovation Index.
PROCES WYWODU: W artykule wskazano na znaczenie klastrów jako miejsca, gdzie przedsiębiorstwa, dzięki wchodzeniu w relacje z innymi podmiotami sektora biznesu, jednostkami naukowo‑badawczymi oraz organizacjami sektora publicznego, mogą budować potencjał innowacyjny.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Na podstawie analizy danych statystycznych GUS za lata 2013- 2016 podjęto próbę oceny aktywności innowacyjnej polskich przedsiębiorstw oraz zakresu współpracy w realizacji projektów innowacyjnych z innymi podmiotami sektora biznesu, jednostkami badawczo- rozwojowymi oraz instytucjami sektora publicznego.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: W modelach biznesowych współczesnych przedsiębiorstw innowacje stanowią jeden z podstawowych elementów decydujących o konkurencyjności i wynikach ekonomicznych. Mając na uwadze powyższe, szczególnego znaczenia nabierają działania, których celem jest wspieranie otoczenia biznesowego oraz środowiska badawczo-rozwojowego, z uwzględnieniem obowiązujących w tym obszarze regulacji prawnych. Istotnym czynnikiem wpływającym na jakość relacji współpracy w projektach innowacyjnych jest również zapewnienie dostępu do technologii i specjalistycznego wyposażenia oraz podejmowanie inicjatyw mających na celu budowanie relacji zaufania i zaangażowania opartych na sprzyjającej kulturze.
References
Brandenburger, A. i Nalebuff, B. (1996). Coopetition. New York: Doubleday.
Chesbrough, H.W. (2003). Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Harvard: Harvard Business School Press, 67.
Chesbrough, H., Vanhaverbeke, W. i Wess, W.J. (2014). New Frontiers in Open Innovation. Oxford: Oxford University Press.
Cygler, J. (2009). Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH w Warszawie.
Czakon, W. (2017). Świadomość sieciowa w strategiach relacyjnych. Organizacja i kierowanie, 2, 93.
Dagnino, G.B., Le Roy, F., Yami, S. i Czakon, W. (2008). Strategie koopetycji – nowa forma dynamiki międzyorganizacyjnej? Przegląd Organizacji, 6.
Dahl, M.S. i Pedersen, C. (2003). Knowledge Flows through Informal Contacts in Industrial Clusters: Myths and Realities?. Danish Research Unit for Industrial Dynamics, DRUID Working
Paper, No 03-01.
Dyer, J.H. i Singh, H. (1998). The Relational View: Cooperative Strategy and Sources of Interorganizational Competitive Advantage. Academy of Management Review, Vol. 23, No. 4,661.
Enright, M.J. (2000). Survey on the Characterization of Regional Clusters: Initial Results, Working Paper. Institute of Economic Policy and Business Strategy: Competitiveness Program. Hong Kong: University of Hong Kong.
Etzkowitz, H. (2002). The Triple Helix of University-Industry-Government Implications for Policy and Evaluation, Science Policy Institute. Working Paper 2002 (Stockholm), No. 11, p. 3.
European). Innovation Europe – Results from the Third Community Innovation Survey (CIS3) for the EU.
Gorynia, M. i Jankowska, B. (2008). Klastry a międzynarodowa konkurencyjność i internacjonalizacja przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin, 34.
Hagel, J. i Brown, J.S. (2006). Organizacja jutra. Zarządzanie talentem, współpracą i specjalizacją. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
Kay, J. (1996). Podstawy sukcesu firmy. Warszawa: PWE.
Karpacz, J. (2012). Swoboda działania organizacji jako klasyczne i ponadczasowe zagadnienie stanowiące wyzwanie dla zarządzania strategicznego. W: R. Krupski, Zarządzanie strategiczne Quo vadis?, Prace Naukowe WSZIP, Nr 22, 103.
OECD. (1999). Managing National Innovtion Systems. Paris.
Porter, M. (2001). Porter o konkurencji. Warszawa: PWE.
Prahalad, C.K. i Hamel, G. (1999). Przewaga konkurencyjna jutra: strategie przejmowania kontroli nad branżą i tworzenia rynków przyszłości. Warszawa: Business Press.
Puślecki, Ł. i Staszków, M. (2014). Alianse otwartych innowacji jako nowa forma współpracy firm biofarmaceutycznych. Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, 132.
Stańczyk-Hugiet, E. (2011). Relacyjne modele wzrostu przedsiębiorstwa. W: J. Skalik (red.), Zmiana warunkiem sukcesu. Przełamywanie barier rozwoju i wzrostu przedsiębiorstw. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 257.
Skalik, J. (2011). Zmiana warunkiem sukcesu. Przełamywanie barier rozwoju i wzrostu przedsiębiorstw. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
West, J., Vanhaverbeke W. i Chesbrough, H. (2006). Open Innovation, Researching a New Paradigm. New York: Oxford University Press, 256-278.
Strony www:
GUS. (2017). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2014-2016. Pozyskano
z: file:///C:/Users/User/Desktop/dzialaln_innowacyjna_przedsiebio_w_polsce_w_latach_
-2015.pdf (dostęp: 24.03.2018).
GUS. (2018). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w latach 2014-2016. Pozyskano z: https://
stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo (dostęp: 24.03.2018).
The Global Innovation Index. (2017). Innovation Feeding the World. Pozyskano z: http://www.wipo.
int/edocs/pubdocs/en/wipo_pub_gii_2017.pdf (dostęp: 25.04.2018).
Copyright (c) 2019 Halina Smutek
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: