What is the Impact of Multimodality and Intersubjectivity on the English Humour?

  • Joanna Jabłońska-Hood Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej (UMCS) w Lublinie, Wydział Humanistyczny
Słowa kluczowe: mieszanie, humor angielski, teoria integracji pojęciowej, intersubiektywność, multimodalność

Abstrakt

CEL naukowy: Celem mojego artykułu jest pokazanie, jak pojęcia multimodalności i intersubiektywności funkcjonują w obszarze angielskiego humoru, szczególnie w odniesieniu do wybranego sitcomu. W tym celu zasłużę się aparatem poznawczym konceptualnej teorii integzacyjnej,  mieszania.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Prezentowany problem badawczy koncentruje się wokół pojęć intersubiektywności, tj.   ludzka zdolność do wspólnego postrzegania rzeczywistości w odniesieniu do członków własnej społeczności, a także multimodalność, tj.   użycie więcej niż jednego sensu w celu wydania znaczeń. Oba zjawiska badane są tutaj w odniesieniu do humoru angielskiego, którego wyjaśnienie opiera się na poznawczej metodzie językowej mieszania.

PROCES ARGUMENTACJI: Po wyjaśnieniu terminu "angielski humor", wyjaśniam intersubiektywność, multimodalność i integrację poznawczą, które posłużą tutaj jako narzędzia do analizy mojego humoru. Zamierzam w ten sposób pokazać, jak się ze sobą łączą i jak ich role wpływają na rozumienie angielskiego humoru.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Rezultatem tej argumentacji jest fakt, że intersubjektywność i multimodalność wraz z mieszaniem mogą znacznie poprawić zrozumienie zabawnych treści w angielskiej komedii.

WNIOSKI, INNOWACJE I REKOMENDACJE: Analiza potwierdza, że teoria integracji koncepcyjnej, wzbogacona o intersubiektywność i multimodalność, dostarcza badaczowi humoru konkretnego aparatu do pomiaru efektów humoru. Zaleca się jednak dalsze badania nad procesem mieszania, któremu towarzyszy intersubiektywność i multimodalność, z odwołaniem się do humoru angielskiego, a także innych rodzajów humoru, np.    polskiej komedii, aby dostarczyć kontrastywnych dowodów na te narzędzia i ich użyteczność lub skuteczność.

Bibliografia

Atkins, K. (2005). Self and Subjectivity. Oxford, UK: Blackwell Publishing.

Lieselotte, B., Ghesquiere, L., & Van de Velde, F. (Eds.). 2014. Intersubjectivity and Intersubjectification in Grammar ad Discourse. Theoretical and descriptive advances. Amsterdam, the Netherlands: John Benjamins Publishing Company.

Blackwell Encyclopedia of Sociology. Retrieved 2 March 2019 from: http://www.blackwellreference.com/public/tocnode?id=g9781405124331_chunk_g978140512433115_ss1-69.

Cambridge Dictionary Online. Retrieved 2 March, 2019 from: http://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/nonsense).

Fauconnier, G. (1998). Mappings in Thought and Language. Cambridge: Cambridge University Press.

Fauconnier, G. & Turner, M. (2006). Mental spaces. Conceptual integration networks. In D. Geeraerts (ed). Cognitive Linguistics. Basic Readings. (pp. 303-371). Berlin: Mouton de Gruyter.

Fauconnier, G. & Turner, M. (2002). The Way We Think. Conceptual Blending and the Mind's Hidden Complexities. New York: Basic Books.

Forceville, Ch. & Urios-Aparisi, E. (eds.). (2009). Multimodal Metaphor. Applications of Cognitive Linguistics. Berlin: Mouton de Gruyter.

Gibbons, A. (2012). Multimodality, Cognition and Experimental Literature. New York: Routledge.

Jabłońska-Hood, J. (2015). A Conceptual Blending Theory of Humour. Selected British Comedy Productions in Focus. Frankfurt am Main: Peter Lang GmbH.

Lakoff, G. & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press.

Lakoff, G. & Johnson, M. (1999). Philosophy in the Flesh. The Embodied Mind and Its Challenge to Western Thought. New York: Basic Books.

Lehmann, J.F. (2010). Lewis Carroll and the Spirit of Nonsense. Nottingham: The Byron Centre for the Study of Literature and Social Change, University of Nottingham.

Paxman, J. (2007). The English. London: Penguin Books Ltd.

Turner, M. (2014). The Origin of Ideas. Blending, Creativity and The Human Spark. New York: Oxford University Press.

Opublikowane
2020-10-20
Jak cytować
Jabłońska-Hood, J. (2020). What is the Impact of Multimodality and Intersubjectivity on the English Humour?. Horyzonty Wychowania, 19(52), 83-92. https://doi.org/10.35765/hw.1729