Przedsiębiorcze zachowania studentów – stan i konsekwencje dla dydaktyki
Abstrakt
Artykuł zawiera omówienie wyników badań, które odbyły się w ramach projektu GUESSS. Prowadzone po raz pierwszy w Polsce badania koordynowane przez Uniwersytet w St. Gallen (Szwajcaria) dostarczają wiele ciekawych informacji na temat poziomu przedsiębiorczości polskich studentów oraz jej uwarunkowań. Szczególnie istotne są odniesienia do sposobu nauczania przedsiębiorczości. Niski odsetek studentów zaangażowanych w proces przedsiębiorczości i niski odsetek właścicieli przedsiębiorstw spośród studentów każe stawiać pytania o efektywność modelu kształcenia. Ciekawych informacji dostarczają odpowiedzi studentów na pytanie o praktyczną przydatność przekazywanej wiedzy. W badaniach polskich wzięło udział ponad 11 tysięcy studentów z 37 uczelni różnych typów.
Bibliografia
Bae T.J., Qian S., Miao C., Fiet J.O., The Relationship Between Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Intentions: A Meta-Analytic Review, „Entrepreneurship Theory and Practice”, Special Issue, vol. 38, Issue 2, March 2014, s. 217-254.
Banerski G. i in., Przedsiębiorczość akademicka (rozwój firm spin-off, spin-out) – zapotrzebowanie na szkolenia służące jej rozwojowi. Raport z badania, PARP, Warszawa 2009.
Czy nowe firmy pomogą przywrócić dobrą koniunkturę, „Harvard Business Review Polska” 2013, nr 2.
Łaguna M., Przekonania na własny temat i aktywność celową. Badania nad przedsiębiorczością, GWP, Gdańsk 2009.
Mugler J., The Role of the Universities in Educations for Entrepreneurship, w: Beiträge zur Gestaltung des Faches, „Ökonomie der Klein- und Mittelbetriebe”, Fachverlag Wirtschaftsuniversität, Wien 1992.
Schramm C., Rozszerzone zajęcia z przedsiębiorczości, „Harvard Business Review Polska” 2013, nr 2.
Sieger P., Baldegger R., Fueglistaller U., Unternehmerische Absichten und Aktivitäten von Studierenden in der Schweiz: Ergebnisse aus dem GUESSS Projekt 2011, St. Gallen (KMU-HSG).
Talko L.K., 186511 milionerów i ciągle przybywa, „Duży Format. Gazeta Wyborcza”, z dnia 13.09.2000.
Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem, red. K. Safin, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Wrocław 2012.
Copyright (c) 2016 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: