Wskazania Kościoła Katolickiego w odniesieniu do odpowiedzialnej konsumpcji

Słowa kluczowe: konsument, konsumpcjonizm, odpowiedzialność, kościół, reklama

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest próba opracowania postulatów do dojrzałego i odpowiedzialnego stylu konsumpcji.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Przegląd dokumentów i wskazań Kościoła dotyczy problematyki odpowiedzialnej konsumpcji. Metodą analizy dokumentów została zebrana syntetycznie refleksja nad problemami wynikającymi z promowania postaw konsumenckich w kulturze europejskiej, a metodą syntezy wniosków zostały zaprezentowane najważniejsze wskazania w tym zakresie.

PROCES WYWODU: Dokumenty i wskazania Kościoła to dorobek ponad stu lat refleksji społecznej Kościoła, odnoszącej się do problematyki odpowiedzialnej konsumpcji. Przeanalizowane materiały pogrupowane zostały w dwie kategorie: odnoszące się do konsumentów i konsumpcji oraz podające zalecenia dotyczące prowadzenia komunikacji reklamowej.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wiedza z zakresu psychologii, psychologii wywierania wpływu oraz nauk o komunikowaniu, a także zastosowania odkryć neurobiologicznych sprzyja projektowaniu i wdrażaniu skutecznej komunikacji reklamowej. Kampanie wywierające wpływ na postawy konsumentów powinny wspomagać wzrost jednostek oraz społeczeństw. Szczegółowe wskazania w tej kwestii można zaczerpnąć z nauk społecznych oraz nauczania Kościoła katolickiego.

WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Wyzwaniem jest osiągnięcie poziomu, w którym większość nabywców podejmuje decyzje zakupowe na podstawie racjonalnych przesłanek. Ważna jest edukacja dzieci, by w dorosłym życiu prezentowały odpowiedzialne zachowania i mogły celowo wybierać produkty o konkretnych cechach funkcjonalnych, odpowiednim składzie lub takie, które mają dostarczyć doznań natury estetycznej lub przyjemności.

Biogramy autorów

Monika Marta Przybysz, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa

kierownik katedry Public Relations i Komunikacji Marketingowej (UKSW). Specjalista ds. public relations, crisis management, reklamy i marketingu medialnego, medioznawca. Laureatka nagrody Prezesa Rady Ministrów RP za najlepszą rozprawę doktorską w 2008 roku. Absolwentka ze Złotą Odznaką studiów podyplomowych w Uniwersytecie Warszawskim z public relations. Kierownik sekcji public relations w Polskim Towarzystwie Komunikacji Społecznej. Zastępca redaktora naczelnego kwartalnika naukowego „Kultura - Media - Teologia”. Współorganizator corocznych warsztatów dla rzeczników prasowych zakonnych i diecezjalnych od 2008 roku. Laureatka nagrody branży public relations „PRoton2013”. Od 2016 roku członek Grupy Roboczej ds. etyki i standardów odpowiedzialnego prowadzenia biznesu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju; od 2018 r. członek Grupy Roboczej ds. Społecznej Odpowiedzialności Uczelni MIiR.

Kinga Cybulska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa
asystent w Katedrze Public Relations i Komunikacji Marketingowej UKSW w Warszawie. Doktor nauk teologicznych w zakresie środków społecznego przekazu (UKSW w Warszawie, 2017), absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego studiów podyplomowych „Psychologia Reklamy” (2009).  Pola zainteresowań/badań: komunikacja marketingowa, strategia komunikacji marki, kreowanie marki, branding, język reklamy, perswazja, techniki wywierania wpływu, mechanizmy poznawcze, psychologia konsumencka, świadomość konsumentów, prosumentyzm, konsumeryzm, reklama, kreatywność. Od 2009 freelancer: copywriting, analizy (rynku, trendów, komunikacji), strategie komunikacji marki, od 2017 – specjalista ds. wizerunku marki, Phenicoptere sp. z o.o.

Bibliografia

Benedykt XVI, Encyklika o integralnym rozwoju ludzkim w miłości i prawdzie, Caritas in veritate, Rzym 2009.

Franciszek, Adhortacja apostolska o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie, Evangelii gaudium, Rzym 2013.

Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska o rodzinie, Amoris laetitia, Rzym 2016.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Familiaris consortio, Rzym 1981.

Jan Paweł II, Encyklika o blasku prawdy, Veritatis splendor, Rzym 1991.

Jan Paweł II, Encyklika o pracy ludzkiej, Laborem exercens, Castel Gandolfo 1981.

Jan Paweł II, Encyklika w setną rocznicę encykliki Leona XIII Rerum novarum, Centesimus annus, Rzym 1991.

Jan Paweł II, Orędzie na XIX Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Środki społecznego przekazu w służbie chrześcijańskiej promocji młodzieży, Watykan 1985.

Jan Paweł II, Orędzie na XXII Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Środki społecznego przekazu w służbie braterstwa i solidarności, Watykan 1988.

Jan Paweł II, Orędzie na XXX Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Współczesne środki przekazu w służbie postępu kobiety w społeczeństwie, Watykan 1996.

Jan XXIII, Encyklika o współczesnych przemianach społecznych w świetle nauki chrześcijańskiej, Mater et Magistra, Rzym 1961.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.

Papieska Komisja do spraw środków społecznego przekazu, Instrukcja duszpasterska o środkach społecznego przekazu, Communio et progressio, Rzym 1971.

Papieska Rada do spraw Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie, Rzym 1997.

Papieska Rada do spraw Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska o przekazie społecznym w dwudziestą rocznicę ogłoszenia Instrukcji Communio et progresio, Aetatis novea, Rzym 1992.

Paweł VI, List Apostolski z okazji 80. Rocznicy ogłoszenia encykliki Rerum Novarum, Octogesima adveniens, Rzym 1971.

Paweł VI, Orędzie na XI Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Środki społecznego przekazu: korzyści – niebezpieczeństwa – odpowiedzialność, Watykan 1977.

Pius XI, Encyklika O odnowieniu ustroju społecznego i o dostosowaniu go do normy prawa Ewangelii. W 40. rocznicę wydania Encykliki "Rerum novarum" przez Leona XIII Quadragessimo anno, Rzym 1931.

Sobór Watykański II, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli, Inter mirifica, Watykan 1963.

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, Gaudium et spes, Rzym 1965.

Opublikowane
2020-07-16
Jak cytować
Przybysz, M. M., & Cybulska, K. (2020). Wskazania Kościoła Katolickiego w odniesieniu do odpowiedzialnej konsumpcji. Horyzonty Wychowania, 19(49), 23-34. https://doi.org/10.35765/hw.1834
Dział
Artykuły tematyczne