Wskazania Kościoła Katolickiego w odniesieniu do odpowiedzialnej konsumpcji

Keywords: consument, consumerism, responsibility, Church, advertisement

Abstract

RESEARCH OBJECTIVE: The article is an attempt to develop a set of postulates to be implemented by both consumers and entrepreneurs in order to develop a more mature and responsible style of consumption in Poland.

THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The article is a review of the Church’s documents and indications concerning the issue of responsible consumption. Through the method of analysis of the documents published from the end of the 19th century until the present day, a synthetic reflection on the problems arising from the promotion of consumer attitudes in European culture has been gathered and the most important indications in this area have been presented.

THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The materials from documents and indications of the Church were grouped into three categories: those relating to consumers and consumption, addressed to entrepreneurs, and providing recommendations for conducting advertising communication.

RESEARCH RESULTS: Campaigns that influence consumer attitudes should be directed in the right direction, fostering the growth of individuals and societies. Specific indications in this regard can be drawn from the ethical sciences and from the teaching of the Catholic Church, both of which emphasize human dignity.

 CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: The biggest challenges: reaching a level where most buyers make purchasing decisions on the basis of rational premises and introducing forms of education for children so as not to show irresponsible behaviour in adult life. By achieving an appropriate level of consumer self-awareness, consumers will be able to deliberately choose products with specific functional characteristics, the right composition, or products designed to provide an aesthetic or pleasurable experience.

Author Biographies

Monika Marta Przybysz, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa

kierownik katedry Public Relations i Komunikacji Marketingowej (UKSW). Specjalista ds. public relations, crisis management, reklamy i marketingu medialnego, medioznawca. Laureatka nagrody Prezesa Rady Ministrów RP za najlepszą rozprawę doktorską w 2008 roku. Absolwentka ze Złotą Odznaką studiów podyplomowych w Uniwersytecie Warszawskim z public relations. Kierownik sekcji public relations w Polskim Towarzystwie Komunikacji Społecznej. Zastępca redaktora naczelnego kwartalnika naukowego „Kultura - Media - Teologia”. Współorganizator corocznych warsztatów dla rzeczników prasowych zakonnych i diecezjalnych od 2008 roku. Laureatka nagrody branży public relations „PRoton2013”. Od 2016 roku członek Grupy Roboczej ds. etyki i standardów odpowiedzialnego prowadzenia biznesu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju; od 2018 r. członek Grupy Roboczej ds. Społecznej Odpowiedzialności Uczelni MIiR.

Kinga Cybulska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Instytut Edukacji Medialnej i Dziennikarstwa
asystent w Katedrze Public Relations i Komunikacji Marketingowej UKSW w Warszawie. Doktor nauk teologicznych w zakresie środków społecznego przekazu (UKSW w Warszawie, 2017), absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego studiów podyplomowych „Psychologia Reklamy” (2009).  Pola zainteresowań/badań: komunikacja marketingowa, strategia komunikacji marki, kreowanie marki, branding, język reklamy, perswazja, techniki wywierania wpływu, mechanizmy poznawcze, psychologia konsumencka, świadomość konsumentów, prosumentyzm, konsumeryzm, reklama, kreatywność. Od 2009 freelancer: copywriting, analizy (rynku, trendów, komunikacji), strategie komunikacji marki, od 2017 – specjalista ds. wizerunku marki, Phenicoptere sp. z o.o.

References

Benedykt XVI, Encyklika o integralnym rozwoju ludzkim w miłości i prawdzie, Caritas in veritate, Rzym 2009.

Franciszek, Adhortacja apostolska o głoszeniu Ewangelii we współczesnym świecie, Evangelii gaudium, Rzym 2013.

Franciszek, Posynodalna adhortacja apostolska o rodzinie, Amoris laetitia, Rzym 2016.

Jan Paweł II, Adhortacja apostolska o zadaniach rodziny chrześcijańskiej w świecie współczesnym, Familiaris consortio, Rzym 1981.

Jan Paweł II, Encyklika o blasku prawdy, Veritatis splendor, Rzym 1991.

Jan Paweł II, Encyklika o pracy ludzkiej, Laborem exercens, Castel Gandolfo 1981.

Jan Paweł II, Encyklika w setną rocznicę encykliki Leona XIII Rerum novarum, Centesimus annus, Rzym 1991.

Jan Paweł II, Orędzie na XIX Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Środki społecznego przekazu w służbie chrześcijańskiej promocji młodzieży, Watykan 1985.

Jan Paweł II, Orędzie na XXII Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Środki społecznego przekazu w służbie braterstwa i solidarności, Watykan 1988.

Jan Paweł II, Orędzie na XXX Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Współczesne środki przekazu w służbie postępu kobiety w społeczeństwie, Watykan 1996.

Jan XXIII, Encyklika o współczesnych przemianach społecznych w świetle nauki chrześcijańskiej, Mater et Magistra, Rzym 1961.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.

Papieska Komisja do spraw środków społecznego przekazu, Instrukcja duszpasterska o środkach społecznego przekazu, Communio et progressio, Rzym 1971.

Papieska Rada do spraw Środków Społecznego Przekazu, Etyka w reklamie, Rzym 1997.

Papieska Rada do spraw Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska o przekazie społecznym w dwudziestą rocznicę ogłoszenia Instrukcji Communio et progresio, Aetatis novea, Rzym 1992.

Paweł VI, List Apostolski z okazji 80. Rocznicy ogłoszenia encykliki Rerum Novarum, Octogesima adveniens, Rzym 1971.

Paweł VI, Orędzie na XI Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Środki społecznego przekazu: korzyści – niebezpieczeństwa – odpowiedzialność, Watykan 1977.

Pius XI, Encyklika O odnowieniu ustroju społecznego i o dostosowaniu go do normy prawa Ewangelii. W 40. rocznicę wydania Encykliki "Rerum novarum" przez Leona XIII Quadragessimo anno, Rzym 1931.

Sobór Watykański II, Dekret o środkach społecznego przekazywania myśli, Inter mirifica, Watykan 1963.

Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym, Gaudium et spes, Rzym 1965.

Published
2020-07-16
How to Cite
Przybysz, M. M., & Cybulska, K. (2020). Wskazania Kościoła Katolickiego w odniesieniu do odpowiedzialnej konsumpcji. HORIZONS OF EDUCATION, 19(49), 23-34. https://doi.org/10.35765/hw.1834
Section
Thematic Articles