Samotność młodych ludzi w opinii studentów
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest poznanie opinii studentów na temat zjawiska samotności wśród młodych.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Poruszany w tekście problem zawiera się w pytaniu: Jakie opinie na temat samotności młodych ludzi mają badani studenci? Wykorzystana została metoda sondażu diagnostycznego (technika ankiety), oraz analiza i synteza literatury przedmiotu.
PROCES WYWODU: W pierwszej części artykułu przedstawiono teoretyczne rozważania nad problematyką samotności, zaś w części drugiej poddano analizie opinie badanych studentów dotyczące m.in.: rozumienia samotności, przyczyn występowania tego problemu oraz sposobów radzenia sobie z samotnością.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Samotność postrzegana jest najczęściej jako stan nieprzyjemny, uciążliwy stan pustki negatywnie oddziałujący na życie człowieka. Za przyczyny samotności młodzieży uznano: rozwój nowych technologii, dysfunkcje w środowisku rodzinnym oraz specyficzne dyspozycje osobowościowe jednostki. Wśród możliwości radzenia sobie z samotnością badani wskazywali zarówno sposoby korzystne dla rozwoju indywidualnego i społecznego jak też niekorzystne.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Z badań wynika, że samotność odczuwana przez młodych ludzi staje się dziś normą i wymaga od nich podejmowania swoistej gry ukierunkowanej na wypełnienie pustki. W związku z powyższym konieczne jest podejmowanie odpowiedzialnych działań na rzecz profilaktyki samotności młodych ludzi w tłumie. Ważne jest uświadomienie rodzicom znaczenia ich autentycznej obecności przy dzieciach, okazywanie wsparcia dzieciom i budowania właściwej więzi. Istotne znaczenie w przeciwdziałaniu samotności młodzieży mają oddziaływania i postawy nauczycieli, których rolą jest nie tylko wspieranie w rozwoju wychowanków, ale również poprzez przemyślane oddziaływania w grupie wychowawczej skoncentrowane na tworzeniu klimatu wzajemnej akceptacji i pomocy.
Bibliografia
Booth, R. (1996). The importance of understanding loneliness. Perspectives: A Mental Health Journal, 1, 4, 1-7.
Chałas, K. (2003a). Samotność a osiągnięcia edukacyjne wychowanka. W: A. Karpińska (red.). U podstaw dialogu o edukacji. Białystok: Trans Humana,181-196.
Chałas, K. (2003b). Samotność dziecka i jej aspekty pedagogiczne. W: J. Kuźmy i J. Morbitzera (red.). Nauki pedagogiczne w teorii i praktyce edukacyjnej, tom I, Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 111-120.
Chałas,K. (2005). Samotność siłą kreacji osobowej wychowanka. W: E. A. Zwolińska (red.). Edukacja kreatywna. Bydgoszcz: Wyd. AB.
Dołęga, Z. (1997). Rozumienie samotności przez dzieci i młodzież, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5.
Dołęga, Z. (2003). Samotność młodzieży - analiza teoretyczna i studia empiryczne. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Dołęga, Z. (2006). Poczucie samotności wśród uczniów w kontekście spójności klasy szkolnej. W: M. John - Borys, Z. Dołęga (red.). Z badań nad zdrowiem psychicznym uczniów - wstęp do działań profilaktycznych szkoły. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
Dubas, E. (2000). Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Dubas, E. (2006). Samotność – uniwersalny „temat” życia i wychowania. W: P. Domeracki, W., Tyburski, P. (2006) (red.). Zrozumieć samotność. Studium interdyscyplinarne. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Ernst, J. M., Cacioppo, J. T. (1999). Lonely hearts: Psychological perspective on loneliness. Applied and Preventive Psychology, 8, 1-22.
Erozkan, A. (2011). The attachment styles bases of loneliness and depression. International Journal of Psychology and Counseling, 3, 9, 186-193.
Jakubowska, L. (2004). Współczesne oblicza samotności wśród młodzieży. Kultura i Edukacja, 4.
Jakuta, M. (2012). Zagubieni w tłumie – poczucie osamotnienia u współczesnej młodzieży. Resocjalizacja Polska, 3, 399-410.
Kozłowski W.: Samotność i osamotnienie, „ Nowa Szkoła”,1996, nr 5.
Lake, T. (1993). Samotność. Jak sobie z nią radzić, Warszawa: Wydawnictwo Książka i Wiedza.
Łopatkowa, M. (1983). Samotność dziecka, Warszawa: WSiP.
Pawłowska, R. Jundziłł, E. (2006). Pedagogika człowieka samotnego, Gdańsk: Gdańska Wyższa Szkoła Humanistyczna.
Rembowski, J. (1992). Samotność. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Rębisz, S. Sikora, I. Smoleń – Rębisz, K. (2016). Poczucie samotności a poziom uzależnienia od internetu wśród adolescentów. Edukacja - Technika - Informatyka, 1(15), 90-98.
Ruszkiewicz, D. (2008). Życie w pojedynkę - ucieczka od rodziny czy znak naszych czasów?. Łódź: Wyd. Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.
Twardowska - Rajewska, J. (2005). Przeciw samotności, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Victor, C., Scambler, S., Bond, J., & Bowling, A. (2000). Being alone in later life: Loneliness, social isolation and living alone. Reviews in Clinical Gerontology, 10(4), 407–417.
Wasilewska, K. M. (2010). Samotność młodzieży. Bydgoszcz: Wydawnictwo Kujawsko- Pomorskie Szkoły Wyższej.
Wasilewska – Ostrowska, K. (2013). Samotność emocjonalna - jako jeden z czynników ryzyka uzależnień wśród młodzieży. Wychowanie na co Dzień, 10-11, 17-21.
ŹRÓDŁA INTERNETOWE:
Dołęga, Z. (2019). Paradoksy samotności psychologicznej https://www.youtube.com/watch?v=mjBA6nRy-SY Pobrano: 27/01/2020 13:41:20
Copyright (c) 2020 Joanna Wrótniak
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: