Edukacja dla przedsiębiorczości na przykładzie wybranych działań Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest prezentacja wybranych działań Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie realizowanych w ramach edukacji dla przedsiębiorczości jako odpowiedź na dynamicznie zmieniające się otoczenie społeczno-gospodarcze.
METODY I NARZĘDZIA BADAWCZE: W realizacji celu pracy pomogły: studia literaturowe, opracowania statystyczne, analiza dokumentów, wyniki uzyskane w badaniach ankietowych.
PROCES WYWODU: Prezentowane treści zostały podzielone na tematyczne części. Pierwsza, teoretyczna, pokazuje tło analizowanego zagadnienia oraz wybrane aspekty edukacji dla przedsiębiorczości. W drugiej zostały przedstawione wybrane przykłady edukacji dla przedsiębiorczości realizowane przez Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Wskazane działania, tj. dualny kierunek studiów, różnorodne szkolenia i staże dla studentów oraz wsparcie oferowane dla uczniów, są odpowiedzią na oczekiwania współczesnego rynku pracy. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, wychodząc naprzeciw wyzwaniom otoczenia gospodarczego, kreując rozwiązania na podstawie swojego potencjału i zewnętrznego wsparcia finansowego, staje się uniwersytetem przedsiębiorczym.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: W pracy zaprezentowano podejście do edukacji dla przedsiębiorczości w kontekście zmian demograficznych. Skutki tego zjawiska powodują konieczność zmiany nie tylko polityki rynku pracy, ale również wymuszają wypracowanie skutecznych metod pozyskiwania młodych pracowników. Warto podkreślić, jak ważna obecnie staje się rola przedsiębiorczych uniwersytetów w procesie kształcenia młodych ludzi, którzy mają sprostać oczekiwaniom pracodawców oraz dynamicznie zmieniającemu się otoczeniu gospodarczemu.
Bibliografia
Andrzejczyk, A. (2015), Uniwersytet przedsiębiorczy i odpowiedzialny społecznie, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy innowacje projekty, 4(38), 117-130.
Andrzejczyk, A. (2016), Wpływ edukacji na rozwój przedsiębiorczości, Raport z badań. PTE odział w Białymstoku, DOI 10.24136/eep.mon.2016.4
Ciepucha, E. (2019), Zapotrzebowanie pracodawców na kompetencje społeczne i zawodowe pracowników oraz branże rozwojowe w świetle wyników prac analityczno-badawczych Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji, Wydawnictwo i Pracownia Poligraficzna Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź.
Clark, B.R. (1998), Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Issues in Higher Education, IAU Press, Oxford.
Gierańczyk, W. (2009), Rozwój społeczeństwa informacyjnego a przedsiębiorczość w krajach transformujących się, Przedsiębiorczość - Edukacja, 5, 19- 36. https://doi.org/10.24917/427
Gołębiewski G. (2008), Przedsiębiorczość a czynniki społeczno-kulturowe, Problemy zarządzania, 2 (20), 27-38.
Główny Urząd Statystyczny, (2017), Prognoza ludności gmin na lata 2017-2030, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/prognoza-ludnosci/prognoza-ludnosci-gmin-na-lata-2017-2030-opracowanie-eksperymentalne,10,1.html (stan na 12.02.2020).
Gwizdała, J. & Śledzik, K. (2018), Uniwersytet przedsiębiorczy czy uniwersytet społecznie odpowiedzialny? Ocena uniwersyteckiej działalności wdrożeniowej, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 531(532), 143-154, DOI: 10.15611/pn.2018.532.14
Henry, C., Hill, F. & Leitch, C. (2005), Entrepreneurship education and training:
can entrepreneurship be taught? Part I. Education and Training, 47(2), 98-111.
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (2018), Ustawa z dnia 30 sierpnia 2018r. Poz. 1668, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Warszawa.
Jankiewicz, S. (2006), Znaczenie przedsiębiorczości dla rozwoju społeczno-gospodarczego w społecznej nauce Kościoła, Polityka Gospodarcza, (14), 103-112.
Leja, K. (2013), Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania, Warszawa: Wolters Kluwer.
Piróg, D. (2013), Wybrane teorie przechodzenia absolwentów szkół wyższych na rynek pracy w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego,(23), 146-158.
Sipurzyńska-Rudnicka, K. (2018), Przyszłość demograficzna Polski a rynek pracy, Wrocławskie Studia Politologiczne, (24), 104-118.DOI: 10.19195/1643-0328.24.8
Urbaniec, M. (2014), Współczesne wyzwania edukacji na rzecz przedsiębiorczości
w szkolnictwie wyższym, Horyzonty Wychowania, 13(26), 209-230.
Wach, K. (2013), Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych
wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, Przedsiębiorczość - Edukacja, 13(9), 247-257.
Wach, K. (2016), Edukacja w zakresie przedsiębiorczości: potencjał dydaktyczny polskich uniwersytetów, Horyzonty Wychowania, 15 (35), 11‑27. DOI: 10.17399/HW.2016.153501
Zioło, Z. & Rachwał, T. (2007), Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej - zarys modelu, Przedsiębiorczość –Edukacja, (3), DOI: https://doi.org/10.24917/604
Zioło, Z. & Rachwał, T. (2009), Rola przedsiębiorczości w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego, Przedsiębiorczość - Edukacja, (5), https://doi.org/10.24917/2805
Copyright (c) 2020 Gabriela Wronowska
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: