Edukacja dla przedsiębiorczości na przykładzie wybranych działań Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
Abstract
RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present selected activities of the Cracow University of Economics carried out within the framework of education for entrepreneurship as a response to the dynamically changing socio-economic environment.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: Literature studies, statistical studies, document analysis, survey results helped to achieve the aim of the work.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The presented content is divided into thematic parts. The first theoretical part presents the background of the analysed issue and selected aspects of education for entrepreneurship. The second part contains presentation of selected examples of education for entrepreneurship implemented by the Cracow University of Economics.
RESEARCH RESULTS: The answer to the expectations of the contemporary labour market are the indicated activities, i.e. a dual course of study, various trainings and internships for students and support offered to students. The Cracow University of Economics is becoming an entrepreneurial university meeting the challenges of the economic environment and creating solutions based on its potential and external financial support.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECCOMENDATIONS: The paper presents an approach to education for entrepreneurship in the context of demographic change. The effects of this phenomenon on the labour market make it necessary not only to change the labour market policy, but also to develop effective methods of attracting young employees. It is worth emphasising that the important role of entrepreneurial universities is growing at the moment when it comes to the process of educating young people, who are to meet the expectations of employers and the dynamically changing economic environment.
References
Andrzejczyk, A. (2015), Uniwersytet przedsiębiorczy i odpowiedzialny społecznie, Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy innowacje projekty, 4(38), 117-130.
Andrzejczyk, A. (2016), Wpływ edukacji na rozwój przedsiębiorczości, Raport z badań. PTE odział w Białymstoku, DOI 10.24136/eep.mon.2016.4
Ciepucha, E. (2019), Zapotrzebowanie pracodawców na kompetencje społeczne i zawodowe pracowników oraz branże rozwojowe w świetle wyników prac analityczno-badawczych Obserwatorium Rynku Pracy dla Edukacji, Wydawnictwo i Pracownia Poligraficzna Łódzkiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Kształcenia Praktycznego, Łódź.
Clark, B.R. (1998), Creating Entrepreneurial Universities: Organizational Pathways of Transformation. Issues in Higher Education, IAU Press, Oxford.
Gierańczyk, W. (2009), Rozwój społeczeństwa informacyjnego a przedsiębiorczość w krajach transformujących się, Przedsiębiorczość - Edukacja, 5, 19- 36. https://doi.org/10.24917/427
Gołębiewski G. (2008), Przedsiębiorczość a czynniki społeczno-kulturowe, Problemy zarządzania, 2 (20), 27-38.
Główny Urząd Statystyczny, (2017), Prognoza ludności gmin na lata 2017-2030, https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/prognoza-ludnosci/prognoza-ludnosci-gmin-na-lata-2017-2030-opracowanie-eksperymentalne,10,1.html (stan na 12.02.2020).
Gwizdała, J. & Śledzik, K. (2018), Uniwersytet przedsiębiorczy czy uniwersytet społecznie odpowiedzialny? Ocena uniwersyteckiej działalności wdrożeniowej, Prace naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 531(532), 143-154, DOI: 10.15611/pn.2018.532.14
Henry, C., Hill, F. & Leitch, C. (2005), Entrepreneurship education and training:
can entrepreneurship be taught? Part I. Education and Training, 47(2), 98-111.
Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej (2018), Ustawa z dnia 30 sierpnia 2018r. Poz. 1668, Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Warszawa.
Jankiewicz, S. (2006), Znaczenie przedsiębiorczości dla rozwoju społeczno-gospodarczego w społecznej nauce Kościoła, Polityka Gospodarcza, (14), 103-112.
Leja, K. (2013), Zarządzanie uczelnią. Koncepcje i współczesne wyzwania, Warszawa: Wolters Kluwer.
Piróg, D. (2013), Wybrane teorie przechodzenia absolwentów szkół wyższych na rynek pracy w warunkach gospodarki opartej na wiedzy, Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego,(23), 146-158.
Sipurzyńska-Rudnicka, K. (2018), Przyszłość demograficzna Polski a rynek pracy, Wrocławskie Studia Politologiczne, (24), 104-118.DOI: 10.19195/1643-0328.24.8
Urbaniec, M. (2014), Współczesne wyzwania edukacji na rzecz przedsiębiorczości
w szkolnictwie wyższym, Horyzonty Wychowania, 13(26), 209-230.
Wach, K. (2013), Edukacja na rzecz przedsiębiorczości wobec współczesnych
wyzwań cywilizacyjno-gospodarczych, Przedsiębiorczość - Edukacja, 13(9), 247-257.
Wach, K. (2016), Edukacja w zakresie przedsiębiorczości: potencjał dydaktyczny polskich uniwersytetów, Horyzonty Wychowania, 15 (35), 11‑27. DOI: 10.17399/HW.2016.153501
Zioło, Z. & Rachwał, T. (2007), Rola przedsiębiorczości w aktywizacji gospodarczej - zarys modelu, Przedsiębiorczość –Edukacja, (3), DOI: https://doi.org/10.24917/604
Zioło, Z. & Rachwał, T. (2009), Rola przedsiębiorczości w kształtowaniu społeczeństwa informacyjnego, Przedsiębiorczość - Edukacja, (5), https://doi.org/10.24917/2805
Copyright (c) 2020 Gabriela Wronowska

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain the copyright to their work while granting the journal the right of first publication. The work will be simultaneously licensed under a CC BY-ND license, which permits others to share the work with proper credit given to the author and the original publication in this journal.
- Authors may enter into additional, non-exclusive agreements for the distribution of the published version of the work (e.g., posting it in an institutional repository or publishing it in another journal), provided that the original publication in this journal is acknowledged.
We allow and encourage authors to share their work online (e.g., in institutional repositories or on personal websites) both before and during the submission process, as this can foster beneficial exchanges and lead to earlier and increased citations of the published work. (See The Effect of Open Access). We recommend using any of the following academic networking platforms: