Przedsiębiorczość uczelni wyższej jako wyzwanie współczesności – kierunki zmian

  • Danuta Wiśniewska Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu Wydział Lekarski Katedra Pedagogiki e-mail: danuta.wisniewska@umed.wroc.pl
Słowa kluczowe: system szkolnictwa wyższego, szkoły wyższe, model przedsiębiorczy, model rynkowy, uniwersytet przedsiębiorczy, edukacja przedsiębiorcza, edukacja w zakresie przedsiębiorczości

Abstrakt

Szkolnictwo wyższe podlega nieustannym zmianom ze względu na działanie zróżnicowanych wpływów o charakterze globalnym, międzynarodowym, krajowym oraz regionalnym. W wyniku oddziaływania różnorodnych czynników następuje przejście od tradycyjnego modelu uniwersytetu w kierunku modelu uniwersytetu przedsiębiorczego. W związku z powyższym istotne staje się określenie: Jakie czynniki przyczyniły się do zmiany modelu uczelni wyższej w kierunku modelu przedsiębiorczego? Czym charakteryzuje się model przedsiębiorczy uniwersytetu? Jakie zmiany w funkcjonowaniu uczelni wyższej mogą wynikać z wprowadzenia modelu przedsiębiorczego? Celem publikacji jest odpowiedź na te pytania.

Bibliografia

Antonowicz D., Przyszłość uniwersytetu, jego kształtu, funkcji i wzorów działania, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 21 (2003) 1.

Biały K., Szkolnictwo wyższe w Polsce w warunkach rynkowych a proces budowani społeczeństwa opartego na wiedzy – kilka uwag krytycznych, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 28 (2006).

Boguski J., Od uniwersytetu tradycyjnego do uniwersytetu przyszłości, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 33 (2009) 1.

Cylkowska-Nowak M., Geneza i rozwój szkolnictwa wyższego w Europie i na świecie, w: Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, red. M. Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo Wolumin, Poznań 2004.

Jóźwiak J., Model uczelni przedsiębiorczej a model tradycyjny – doświadczenia polskie, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 21 (2003) 1.

Leja K., Uniwersytet: tradycyjny – przedsiębiorczy – oparty na wiedzy, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 28 (2006) 2.

Malewski M., Ewolucja uniwersytetu – implikacje dla kształcenia, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” (1998) 1.

Maliszewski T., Zmiany instytucjonalne w szkolnictwie wyższym w kontekście wyzwań współczesności, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 29 (2007) 1.

Marszałek A., Rola uczelni w regionie, Difin, Warszawa 2010.

Pachociński R., Kierunki reform szkolnictwa wyższego na świecie, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2004.

Przemiany szkolnictwa wyższego u progu XXI wieku, red. Z.P. Kruszewski, Wydawnictwo Naukowe Novum, Płock 1999, s. 46.

Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, red. M. Cylkowska-Nowak, Wydawnictwo Wolumin, Poznań 2004.

Suspitsyna T., Higher Education for Economic Advancement and Engaged Citizenship: An Analisis of the U.S. Department of Education Discourse, „The Journal of Higher Education”, 83 (2012) 1.

Theime J.K., Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA, Difin, Warszawa 2009.

Opublikowane
2014-12-30
Jak cytować
Wiśniewska, D. (2014). Przedsiębiorczość uczelni wyższej jako wyzwanie współczesności – kierunki zmian. Horyzonty Wychowania, 13(28), 33-49. Pobrano z https://horyzontywychowania.ignatianum.edu.pl/HW/article/view/21
Dział
Artykuły tematyczne