Active Forms of Conducting European Studies: Experience, Analysis, Conclusions
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest ocena skuteczności form aktywnych (quiz, one pager, world café, wizualizacja: mind mapping, interaktywny wykład-dyskusja) stosowanych w ramach studiów europejskich dla doktorantów w zapewnianiu jakości edukacji szkoły wyższej.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Materiał empiryczny badań został zebrany za pomocą ankiety z bezpośrednim udziałem autorów. Respondenci zostali poproszeni o ocenę każdej z aktywnych form w skali Likerta od 1 do 5 punktów w celu uzyskania skali ocen dla każdej z aktywnych form.
PROCES WYWODU: Główne kompetencje zawodowe i ogólne osób ubiegających się o stopień doktora (umiejętność analizowania, oceny i syntezy nowych i złożonych pomysłów; umiejętność zastosowania wiedzy w sytuacjach praktycznych; umiejętność pracy w zespole itp.) można rozwijać za pomocą aktywnych formy szkolenia.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Badanie wykazało, że aktywne formy są skuteczne w rozwoju kompetencji zawodowych przyszłych doktorów.
WNIOSKI, INNOWACJE I REKOMENDACJE: Aktywne formy są obiecujące w kształceniu doktorantów, zwłaszcza w nauczaniu złożonej wiedzy i kształtowaniu kompetencji przekrojowych. Nie mniej ważny jest wniosek o konieczności zastosowania zestawu metod, które łącznie zapewniają realizację pełnego zakresu zadań edukacyjnych.
Bibliografia
Batechko, N. (2017) Phenomenon of the quality of education in modern scientific discourse. Educological Discourse, 3-4, 1-16.
Bologna seminar on “Doctoral Programmes for the European Knowledge Society”: Conclusions and recommendations (Salzburg, 3-5 February 2005). (2005). https://eua.eu/downloads/publications/salzburg%20recommendations%202005
Elliott, J., Heesterbeek, S., Lukensmeyer, C.J. & Slocum, N. (2005). Foundation participatory methods toolkit. Belgian Advertising (B.AD).
Erasmus+ Programme – Jean Monnet Activities. (2020). Module “Higher Education Quality and Its Expert Support: Ukraine’s movement towards the European Union”. http://heqes.kubg.edu.ua/en/category/home/ Accessed 10 Dec 2020
Horizon 2020 (Ministry of Education and Science of Ukraine, 2020), https://mon.gov.ua/eng/tag/gorizont-2020 Accessed 10 Dec 2020
Lokshyna, O. (2018), Zabezpechennya yakosti vyshhoyi osvity v umovax yevropeyizaciyi Ukrayiny (Quality assurance of higher education under Europeanization of Ukraine). Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3-4, 127-132. doi:10.28925/1609-8595.2018.3-4.127132
Main meanings of quiz in English. (2020). Lexico. https://www.lexico.com/definition/quizMeaning of knowledge management in English. (2020). Cambridge dictionary. https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/knowledge-management
Mutrofin, Degeng, N.S., Ardhana, W. & Setyosari, P. (2017). The effect of instructional methods (lecture-discussion versus group discussion) and teaching talent on teacher trainees student learning outcomes. Journal of Education and Practice, 8(9), 203-209.
National Erasmus+ Office in Ukraine. (2020). Higher Education Quality and Its Expert Support: Ukraine’s movement towards the European Union. The list of projects Jean Monnet. https://erasmusplus.org.ua/en/projects/jean-monnet/1877-higher-education-quality-and-its-expert--support-ukraine-s-movement-towards-the-european-union.html
Nonaka, I. & Takeuchi, K. (1995). The knowledge creating company. Oxford University Press.
Ohnev’yuk, V.O., Sysoyeva, S.O., Zhyl’tsov, O.B., Kozak, L.V., Kuz’menko, O.M., Tryhub, I.I., Halyts’ka, M.M., Mazur, N.P., Pobirchenko, N.A., Ryabenko, V.O., Zel’man, M. & Kotsur, O.O. (2015). Osvitolohiya: pidhotovka ekspertiv u haluzi osvity (Educology: training of experts in the field of education). Edelweiss Publishing Company.
One Pager. (2020). Urban Dictionary. https://www.urbandictionary.com/define.php?term=One%20Pager
Regulation (EU) No 1291/2013 of the European Parliament and of the Council of 11 December 2013 establishing Horizon 2020 – the Framework Programme for Research and Innovation (2014-2020) and repealing Decision No 1982/2006/EC (Text with EEA relevance). (2013). OJ L 347, 104-173.
Reheylo, I. (2014). Pidhotovka naukovykh i naukovo-pedahohichnykh kadriv vyshchoyi kvalifikatsiyi v Ukrayini u XX – pochatku XXI stolittya (Training of scientific and scientific-pedagogical staff of higher qualification in Ukraine in the XX – early XXI century). Education of Ukraine.
Salzburg II recommendations (2010, 29 October). European University Association. https://eua.eu/resources/publications/615:salzburg-ii-–-recommendations.html
Swiss Agency for Development and Cooperation (SDC). (2009). Knowledge Management Toolkit.https://usaidlearninglab.org/sites/default/files/resource/files/SDC-KM-Toolkit.pdf
Sysoieva, S. & Protsenko, O. (2020). Learning outcomes for module Jean Monnet: an experience in Ukraine. Steps to improve quality. Continuing Professional Education: Theory and Practice, 3, 87-94. doi:10.28925/1609-8595.2020.3.10
Vorobyova, O., Debych, M., Luhovyy, V., Orzhel’, O., Slyusarenko, O., Talanova, Zh. & Tryma, K. (2019). Analiz providnoho vitchyznyanoho ta zarubizhnoho dosvidu shchodo otsinyuvannya yakosti vyshchoyi osvity v umovakh yevrointehratsiyi: analitychni materialy (Analysis of the leading domestic and foreign experience in assessing the quality of higher education in terms of European integration: Analytical materials) (2nd part, preprint). Institute of Higher Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine.
Zahal’nyy opys kompetentsiy i rezul’tativ navchannya dlya doktors’koho rivnya (PhD) pidhotvky z dystsypliny “Yakist’ vyshchoyi osvity ta yiyi ekspertna pidtrymka: perekhid Ukrayiny do Yevropeys’koho Soyuzu” (General description of competencies and learning outcomes for doctoral level (Phd) education training “Quality of Higher Education and its Expert Support: Ukraine’s Transition to the EU”). (2017). Erasmus+ Programme – Jean Monnet Activities. http://heqes.kubg.edu.ua/wp-content/uploads/2017/10/A_GENERALISED_DES_Ukr.pdf
Zakon Ukrayiny Pro ratyfikatsiyu Uhody mizh Ukrayinoyu i Yevropeys’kym Soyuzom pro uchast’ Ukrayiny u Ramkoviy prohrami Yevropeys’koho Soyuzu z naukovykh doslidzhen’ ta innovatsiy “Horyzont 2020” (Law of Ukraine on ratification of the Agreement between Ukraine and the European Union on Ukraine’s participation in the Framework Program of the European Union for Research and Innovation “Horizon 2020”). (2015). VVR. 35, 349
Copyright (c) 2021 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: