Ignatian Pedagogy and Its Religious Inspirations

Słowa kluczowe: pedagogika ignacjańska, ćwiczenia duchowe, rozeznawanie

Abstrakt

Cel naukowy: Celem niniejszego artykułu jest ukazania religijnych inspiracji, jakie legły u podstaw pedagogiki ignacjańskiej.

Problem i metody badawcze:Problemami badawczymi były pytania dotyczące najważniejszych idei, które znajdują się w duchowości ignacjańskiej, bazującej na doświadczeniu egzystencjalnym św. Ignacego Loyoli, a które stanowią źródło inspiracji dla pedagogiki ignacjańskiej. Bazując na literaturze przedmiotu, analizowane był podstawowe idee duchowości ignacjańskiej i ich wpływ na powstanie i rozwój pedagogiki ignacjańskiej.

Proces wywodu:Wychodząc od historycznych etapów kształtowania się kluczowych elementów duchowości jezuickiej, ukazane zostały kluczowe momenty doświadczenia duchowego, jakie miał św. Ignacy z Loyoli. Interpretacja założeń tradycji ignacjańskiej i wiążącej się z nią duchowości umożliwiła wskazanie najważniejszych idei, które stanowią źródła pedagogiki ignacjańskiej.

Wyniki analizy naukowej:Przeprowadzona analiza prowadzi do wniosku, że współczesna koncepcji edukacji powinna być budowana na właściwej koncepcji człowieka. Jedną z propozycji jest koncepcja człowieka, jaką odnajdujemy w pedagogice ignacjańskiej. Koncepcja ta inspiruje się duchowością ignacjańską i opisuje człowieka w perspektywie aktu stwórczego Boga i Jego miłości. W tym kontekście szczególnie istotne są kwestie dotyczące indywidualności i wolności każdej osoby.

Wnioski, innowacje, rekomendacje:Funkcjonowanie człowieka w zmieniającym się i zglobalizowanym świecie oznacza nieustanną konieczność do reagowania na zmiany. W związku z tym edukacja powinna być rozumiana jako oswajanie człowieka ze zmianą, co stanowi konieczny warunek jego rozwoju, a tym samym postępu społeczeństwa. Skuteczna w tym względzie jest pedagogika ignacjańska, która zakłada wszechstronny rozwój człowieka i stawia obok niego drugą osobę – wychowawcę/mentora pełniącego funkcję swego rodzaju świadka toczącej się historii życia.

 

Bibliografia

Arrupe, P. (1981). Relevance of the society and its apostolate in the world of today. In: J. Aixala (ed.), Jesuit apostolates today (pp. 15-24). Anand Press.

Charchuła, J. (2020). Institutionalization of science and the social functions of the university – difficulties and opportunities. The Modern Higher Education Review, 5, 50-61.

Chubbuck, S. (2007). Socially just teaching and the complementarity of Ignatian pedagogy and critical pedagogy. Christian Higher Education, 6(3), 239-265.

Giroux, H.A. (1988). Teachers as intellectuals: Toward a critical pedagogy of learning. Bergin and Garvey.

Giroux, H.A. (2004). Critical pedagogy and the postmodern/modern divide: Towards a pedagogy of democratization. Teacher Education Quarterly, 31(1), 132-153.

International Commission on the Apostolate of Jesuit Education (ICAJE). (1993). Ignatian pedagogy: A practical approach. http://jesuitinstitute.org/Pages/IgnatianPedagogy.htm

Ivens, M. (1998). Understanding the Spiritual Exercises. Gracewing Publishing.

Johnson, W.B. (2002). The intentional mentor: Strategies and guidelines for the practice of mentoring. Professional Psychology: Research and Practice, 33(1), 78-90.

Lindholm, J.A. (2008). Spirituality and pedagogy: Faculty’s spirituality and use of student-centered approaches to indergraduate teaching. Review of Higher Education, 31(2), 185-207.

Massey, D.W. (2010). Applying the Ignatian pedagogical paradigm to the creation of an accounting ethics course. Journal of Business Ethics, 96, 453-465.

Meissner, W. (1992). Ignatius of Loyola: The psychology of a saint. Yale University Press.

Oakes, J. (2013). In Ignatian footsteps: Translational learning for educating and training adults in the 21st century. Jesuit Higher Education: A Journal, 2(2), 41-53.

O’Donnell, J.A. (1984). The Jesuit Ratio studiorum. Philippine Studies, 32(4), 462-475.

Opublikowane
2021-11-16
Jak cytować
Satō, H., & Itō, Y. (2021). Ignatian Pedagogy and Its Religious Inspirations. Horyzonty Wychowania, 20(56), 97-103. https://doi.org/10.35765/hw.2194