Emotions Experienced by English Teachers While Taming the Unknown (Distance Learning) During the COVID-19 Pandemic
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem niniejszego artykułu było zbadanie emocji towarzyszących nauczycielom w procesie oswajania się z nową sytuacją uczenia na odległość podczas lockdownu z powodu COVID-19 w szkołach średnich w Polsce.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Pytania badawcze dotyczyły rodzaju przeżywanych przez nauczycieli emocji, wyzwalaczy wywołujących najwięcej pozytywnych i negatywnych emocji oraz czynników wpływających na stan emocjonalny nauczycieli. Narzędziem użytym w badaniu był kwestionariusz, za pomocą którego nauczyciele zostali poproszeni o określenie emocji wobec osób biorących udział w lekcji, samej lekcji, używanego sprzętu i innych kwestii zgodnie z kołowym modelem afektu Yika.
PROCES WYWODU: Edukacja zdalna niesie za sobą wiele różnych emocji. Sposób nauczania i dotarcia do uczniów na odległość, często obcy i nieznany wielu nauczycielom, został dodatkowo skomplikowany w okresie pandemii COVID-19. Oprócz wypełniania swoich obowiązków dydaktycznych nauczający musieli stawiać czoła dodatkowym trudnościom i niebezpieczeństwom, takim jak zakażenie, izolacja, kwarantanna i stopniowo oswajać się z nową sytuacją.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Uzyskane wyniki wskazują na zmiany emocjonalne na każdym z etapów oswajania nowej rzeczywistości. Zaobserwowane tendencje można opisać jako narastające negatywne odczucia doświadczane przez próbę na samym początku edukacji na odległość, które malały pod koniec procesu zamykania szkół i/lub były zastępowane pozytywnymi doświadczeniami.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Autorka przedstawia środki zaradcze wobec zastanej sytuacji szkolnej, pośród których najbardziej pilnym rozwiązaniem wydają się kursy oferowane obecnie przez wiele instytucji i wsparcie informatyczne oferowane przez szkoły. Zaprezentowany zostaje również zamysł badań poszerzających te obecne, ale przede wszystkim konfrontujących sytuację na innym szczeblu edukacji i wśród pozostałych uczestników edukacji zdalnej (np. nauczyciele szkół podstawowych /wyższych oraz uczniowie, a także ich rodzice i rodzeństwo).
Bibliografia
Buchner, A., Majchrzak, M., & Wierzbicka, M. (2020, May). Badanie edukacji zdalnej w czasie pandemii. Centrum Cyfrowe. https://centrumcyfrowe.pl/edukacja-zdalna
Christensen, E.W., Anakwe, U.P., & Kessler, E.H. (2001). Receptivity to distance learning: the effect of technology, reputation, constraints, and learning preferences. Journal of Research on Computing in Education, 33(3), 263-279. https://doi.org/10.1080/08886504.2001.10782314
Isik, A.H., Karakis, R., & Güler, G. (2010). Postgraduate students’ attitudes toward distance learning (the case study of Gazi University), Procedia – Social and Behavioural Science, 9, 218-222. https://doi:10.1016/j.sbspro.2010.12.139
Kruszewska, A., Nazaruk, S. & Szewczyk, K. (2022). Polish teachers of early education in the face of distance learning during the COVID-19 pandemic – the difficulties experienced and suggestions for the future. Education 3‑13, 50(3), 304-315. https://doi.org/10.1080/03004279.2020.1849346
Nowak, K. (2021). Nasilenie stresu i style radzenia sobie z nim u nauczycieli w epidemii COVID-19. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J. Paedagogia–Psychologia, 34(3), 7-24. https://doi:10.17951/j.2021.34.3.7-24
Özüdoğru, G. (2021). Problems faced in distance education during COVID-19 pandemic. Participatory Educational Research, 8(4), 321-333. http://dx.doi.org/10.17275/per.21.92.8.4
Papaja, K. (2021). Negative emotions experienced by Polish English teachers during COVID-19: A qualitative study based on diaries. Lublin Studies in Modern Languages and Literature, 45(3), 3-17. https:// doi10.17951/lsmll.2021.45.1.3-17
Reeve, J. (2015). Understanding motivation and emotions. Wiley.
Richards, J.C. (2020). Exploring emotions in language teaching. RELC Journal, 53(1), 1-15. https://doi.org/10.1177/0033688220927531
Szorc, K. (2016). O irytacji bez irytacji. Parezja, 2(6), 11-22. https://doi:10.15290/parezja.2016.06.02
Taplin, R.H., Kerr, R., & Brown, A.M. (2013). Who pays for blended learning? A cost–benefit analysis. The Internet and Higher Education, 18(1), 61-68. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2012.09.002
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) (2020). Adverse effects of school closures. UNESCO.
Yin, H.B., Huang, S., & Wang, W. (2017). Work environment characteristics and teacher well-being: The mediation of emotion regulation strategies. International Journal of Environment Research Public Health, 13(12), 907-923. https://doi.org/10.3390%2Fijerph13090907
Copyright (c) 2022 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: