Wolność podmiotów edukacyjnych a problem odpowiedzialności moralnej za edukację

Słowa kluczowe: wolność, odpowiedzialność, edukacja, heteronomia, uczenie

Abstrakt

CEL NAUKOWY: Opis, w jaki sposób podmioty edukacyjne postrzegają odpowiedzialność moralną za proces edukacji.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Poszukując odpowiedzi na problem badawczy: Jak uczniowie i nauczyciele liceów postrzegają odpowiedzialność moralną za proces edukacji? przeprowadzono wywiady pogłębione: indywidualne z nauczycielami (8 os.) oraz fokusowe z uczniami (60 os.).

PROCES WYWODU: Odpowiedzialności moralnej nie można rozpatrywać w oderwaniu od problemu wolności podmiotu. W niniejszym tekście przywołano trzy sposoby rozumienia wolności i odpowiedzialności: kartezjański, leibnizowski i nietzscheański.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Analiza wyników wskazuje, że uczniowie i nauczyciele: 1) nie postrzegają odpowiedzialności moralnej za proces edukacji jako osobistej, własnej, lecz przerzucają ją na innych: ministerstwo, partie polityczne, czy też system, 2) ujmują odpowiedzialność moralną jedynie w wymiarze negatywnym – jako winę będącą następstwem niewłaściwego czy nagannego działania.

WNIOSKI, REKOMENDACJE I APLIKACYJNE ZNACZENIE WPŁYWU BADAŃ: Żadna z badanych grup nie jest gotowa na zmianę obecnego stanu rzeczy. Wyniki badań i wnioski dotyczą wyłącznie analizowanych przypadków i na ich podstawie nie powinny być dokonywane uogólnienia. Jednak wyłaniający się z nich sposób, w jaki podmioty edukacyjne postrzegają odpowiedzialność moralną za proces edukacji, jest na tyle niepokojący, że powinien zostać poddany głębszej analizie, dla której niniejsza praca stanowić może punkt wyjścia i inspirację.

Bibliografia

Czerepaniak-Walczak, M. (1994). Między dostosowaniem a zmianą. Elementy emancypacyjnej teorii edukacji. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.

Descartes, R. (1958). Medytacje o filozofii pierwszej (M. i K. Ajdukiewiczowie, tłum.). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Filek, J. (1996). Ontologizacja odpowiedzialności. Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Frankfurt, H.G. (1997). Alternatywne możliwości i odpowiedzialność moralna. W: J. Hołówka (red.), Filozofia moralności. Postanowienie i odpowiedzialność moralna (s. 163–177). Wydawnictwo Spacja–Fundacja Aletheia.

Gut, P. (2016). Za co Leibniz krytykował Kartezjański pogląd na wolną wolę? Przegląd Filozoficzny, 25(4/100), 371–386.

Janikowski, W. (2016). Wolna wola i użyteczność. Podstawy etyki utylitaryzmu preferencji. Wydawnictwo Naukowe Semper.

Kittel, M. i Hess, L. (2012). Wolność bez alternatyw. W poszukiwaniu podstaw moralnej odpowiedzialności. Diametros, 34, 51–78.

Kozakiewicz, M. (1971). Z problemów etyki zawodowej nauczyciela. W: A. Sarapata (red.), Etyka zawodowa (s. 150–173). Książka i Wiedza.

Leibniz, G.W. (2001). Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzeniu zła (M. Frankiewicz, tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Miles, B.M. i Huberman, A.M. (2000). Analiza danych jakościowych (S. Zabielski, tłum.). Wydawnictwo Trans Humana.

Muszyński, H. (1971). U podstaw etyki zawodowej nauczyciela. W: A. Sarapata (red.), Etyka zawodowa (s. 121–149). Książka i Wiedza.

Nietzsche, F. (1905–1906). Zmierzch bożyszcz, czyli jak filozofuje się młotem (S. Wyrzykowski, tłum.). Nakład Jakóba Mortkowicza.

Nietzsche, F. (2003). Wędrowiec i jego cień (K. Drzewiecki, tłum.). Wydawnictwo Zielona Sowa.

Pieniążek, P. (2016). Między historią a metafizyką – wolność i odpowiedzialność u Nietzschego. W: M. Drwięga i R. Strzelecki (red.), Wolność jako odpowiedzialność (s. 42–61). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Rudnicki, P. (2007). Edukacja mamiąca: obywatel – szkoła – władza: W matni heteronomicznej rzeczywistości. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(4), 95–105.

Szkudlarek, T. (1998). Pedagogika krytyczna. W: Z. Kwieciński i B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1 (s. 363–377). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Śliwerski, B. (2008). Klinika szkolnej demokracji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Tarnowski, K. (2016). Wolność i wartości. W: M. Drwięga i R. Strzelecki (red.), Wolność jako odpowiedzialność (s. 17–25). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tchórzewski, A. (1970). Odpowiedzialność jako wskaźnik postawy moralnej nauczyciela. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy. Studia Pedagogiczne, 30, 45–50.

Opublikowane
2024-03-29
Jak cytować
Kot, A. (2024). Wolność podmiotów edukacyjnych a problem odpowiedzialności moralnej za edukację. Horyzonty Wychowania, 23(65), 129-140. https://doi.org/10.35765/hw.2024.2365.13