The Role of Passion Combined with the Mission to Protect Humanity Reflected in the Memoirs of Ludwik Hirszfeld

Słowa kluczowe: Ludwik Hirszfeld, misja, prawa człowieka, zbrodnie nazistowskie, edukacja dla pokoju

Abstrakt

CEL BADAŃ: Celem analizy jest przedstawienie znaczenia naukowo–badawczej pasji Ludwika Hirszfelda połączonej z misją ochrony człowieczeństwa. Temat ten został zrealizowany w odniesieniu do konkretnego kontekstu historycznego, co ma wartość edukacyjną i wychowawczą.

PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem niniejszego opracowania związany jest z pytaniem, jakie znaczenie pełni jednostka, która pomimo najtrudniejszych dla siebie przeżyć potrafi przezwyciężyć lęk i działać na rzecz ochrony godności ludzi poddanych procesowi dehumanizacji. Zastosowano metodologię badawczą wypracowaną w ramach studiów memorialnych.

PROCES WYWODU: Przybliżono fakty, związane głównie z czasem II wojny światowej, a w tym wybrane konteksty z biografii Ludwika Hirszfelda, który podjął się misji przezwyciężania nienawiści i pogardy wobec ofiar niemieckich nazistów.

WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Edukacja historyczna wraz z poznawaniem wspomnień ofiar Holokaustu pomaga młodym generacjom zrozumieć znaczenie misji ochrony ludzi zagrożonych utratą praw człowieka.

WNIOSKI, INNOWACJE I REKOMENDACJE: Wiedza o jednostkach przeciwstawiających się nazistowskim zbrodniarzom niemieckim stających w obronie godności każdego człowieka powinna być przedmiotem edukacji młodzieży.

Bibliografia

Bauman, Z. (1996). Etyka ponowoczesna [Postmodern ethics] (J. Bauman & J. Tokarska-Bakir, Trans.). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Benendo-Kapuścińska, B. (2017). Wspomnienie wygłoszone w Warszawie 11.05.2004 na Sympozjum poświęconym pamięci prof. L. Hirszfelda w 50. rocznicę śmierci [Remembrance speech delivered in Warsaw 11 May 2004 at the Symposium dedicated to the memory of Prof. L. Hirszfeld on the 50th anniversary of his death].

Chmielewska-Jakubowicz, M.B. (1998). Drugi szpital dziecięcy w Warszawie [„Second Children Hospital at Warsaw”]. Pamiętnik Towarzystwa Lekarskiego Warszawskiego, 136(2), 7–36.

Czerniaków, A. (1983). Adama Czerniakowa dziennik getta warszawskiego 6 IX 1939 – 23 VII 1942 [Adam Czerniakow’s diary of the Warsaw ghetto September 6, 1939 – July 23, 1942]. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Czerwiński, M., & Glensk, U. (2019). “Mikroskopów nie trzyma się w szafie” – o dokonaniach Ludwika Hirszfelda [“Microscopes should not be kept in the closet”: On the achievements of Ludwig Hirszfeld]. Kosmos. Problemy Nauk Biologicznych, 68(2), 145–156.

Deci, E.L., & Ryan, R.M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268.

Eliot, T.S. (1969). The complete pomes and plays of T.S. Eliot. Faber & Faber.

Esch, T., & Stefano, G.B. (2004). The neurobiology of pleasure, reward processes, addiction and their health implications. Neuro Endocrinology Letters, 25(4), 235–251.

FRA. (2011). Human rights education at Holocaust memorial sites across the European Union: An overview of practices. FRA – European Union Agency for Fundamental Rights. https://isp.policja.pl/download/12/4169/zalacznik2.pdf

Gebert, K. (2023). Dlaczego zapominamy o Zagładzie [Why we are forgetting the Holocaust]. Kultura Liberalna, 5(734). https://kulturaliberalna.pl/2023/02/01/gebert-dlaczego-zapominamy-o-zagladzie/

Górski, A. (2012). Ludwik Hirszfeld (1884–1954). PAUza Akademicka, 4(174), 1–2.

Hirszfeld, L. (1967). Historia jednego życia [Story of one life]. Pax.

Jasch, H.-Ch. (2013). Behördliche Abstimmung zur Vorbereitung von Deportation und Völkermord. Zur Rolle des Vertreters des Reichsministeriums des Innern Dr. Wilhelm Stuckart. In N. Kampe & P. Klein (Eds.), Die Wannsee-Konferenz am 20. Januar 1942. Dokumente, Forschungsstand, Kontroversen (pp. 276–302). Böhlau Verlag.

Kozuschek, W. (2005). Ludwik Hirszfeld (1884–1854). Rys życia i działalność naukowa. [Ludwig Hirszfeld (1884–1854): Life and scientific activity]. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Ringelblum, E. (2018). Pisma Emanuela Ringlebluma z getta [Emanuel Ringleblum’s writings from the ghetto] (by A. Rutkowski, A. Konrad, J. Nalewajko-Kulikov & M. Siek, Trans.). Żydowski Instytut Historyczny.

Vallerand, R.J. (2012). From motivation to passion: In search of the motivational processes involved in a meaningful fife. Canadian Psychology, 53(1), 42–52.

Wargacki, S.A. (2015). Socjologia zła [Sociology of evil]. In J. Mariański (Ed.), Leksykon socjologii moralności. Podstawy, teorie, badania, perspektywy [Lexicon of the sociology of morality. Basics, theories and research-perspectives] (pp. 758–761). Zakład Wydawniczy Nomos.

Wieczorek, P. (2021, September 27). Żydzi i mechesi [Jews and converts]. Muzeum Getta Warszawskiego. https://1943.pl/artykul/zydzi-i-mechesi/

Opublikowane
2023-09-29
Jak cytować
Józefów–Czerwińska , B. (2023). The Role of Passion Combined with the Mission to Protect Humanity Reflected in the Memoirs of Ludwik Hirszfeld. Horyzonty Wychowania, 22(63), 65-75. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2263.08