Cele logoprofilaktyki, nowej koncepcji zapobiegania zachowaniom ryzykownym młodzieży. Założenia teoretyczne
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Artykuł ma charakter koncepcyjno-teoretyczny. Celem naukowym jest zidentyfikowanie i wstępne scharakteryzowanie celów nowej koncepcji zapobiegania zachowaniom ryzykownych młodych ludzi: logoprofilaktyki, która stanowi przedmiot badań.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Główny problem badawczy w niniejszym artykule sprowadza się do następującego pytania: jak kształtują się cele logoprofilaktyki w kontekście problematyki logoteorii i teoretycznych podstaw logoterapii? Metodą badawczą jest analiza wybranych danych oraz podstaw teoretycznych, uzyskanych w wyniku kwerendy.
PROCES WYWODU: Autorka po wprowadzeniu w tematykę logoprofilaktyki, która stanowi konstrukt praktycznych działań zapobiegawczych, oparty bezpośrednio na założeniach logoteorii i logoterapii, zaznacza zagadnienie celowości w profilaktyce społecznej.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Sugeruje się, że cele w profilaktyce zawiązane są z trzema aspektami: przyczyną, dla której podejmowane są działania, procesem, który prowadzi do konkret- nego celu oraz punktem, do którego zmierzamy, czyli konkretnym efektem działań.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Podejmowany jest temat poszukiwania sensu życia poprzez doświadczanie samego siebie w kontekście wolności i odpowiedzialności. Zostaje zaznaczona kwestia urzeczywistniania wartości w życiu młodych ludzi, z uwzględnieniem podziału wartości wg koncepcji Viktora Frankla. Ostatni element rozważań stanowi cel związany z podejmowaniem przez młodego człowieka wysiłku, który jest tu zdefiniowany jako czyn i działanie w dążeniu do samorozwoju oraz prospołeczności.
Bibliografia
Frankl, V.E. (2012). Człowiek w poszukiwaniu sensu (A. Wolnicka, tłum.). Wydawnictwo Czarna Owca.
Gałkowski, S. (2016). Długomyślność. Wprowadzenie do filozofii wychowania. Akademia Ignatianum, Wydawnictwo WAM.
Kmiecik-Jusięga, K. (2022a). Logoprofilaktyka. Nowa koncepcja zapobiegania zachowaniom ryzykownym dzieci i młodzieży oparta o założenia logoterapii Viktora E. Frankla. Studia Paedagogica Ignatiana, 25(4), 19-32.
Kmiecik-Jusięga, K. (2022b). Profilaktyka społeczna w pedagogicznych przestrzeniach środowiska lokalnego. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum.
Kossakowska, M., Kwiatek, P. i Stefaniak T. (2013). Sens w życiu. Polska wersja kwestionariusza MLQ. Psychologia Jakości Życia, 12(2), 111-131.
Lucas, E. (2009). Sztuka życia na cały rok (J. Zychowicz, tłum.). Wydawnictwo WAM.
Michalski, J. (2021). Sens życia w analizie egzystencjalnej i logoterapii: implikacje pedagogiczne. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 14, 7-18.
Ostaszewski, K. (2016). Standardy profilaktyki. Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii.
Fundacja Archezja. (2022). Raport ewaluacyjny. Badania organizatorów i realizatorów szkolnych małopolskiego programu logoprofilaktyki „Żyj z sensem”. Żyj z sensem. https://www.badania.zyjzsensem.pl/images/Raport_Ewaluacyjny_Realizatorzy
Salamon, A. (2014). Perspektywa logoterapii – pomoc w rozumieniu człowieka poszukującego sensu. Psychoterapia, 171(4), 41-48.
Seligman, M. (2005). Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia (A. Jankowski, tłum.). Wydawnictwo Media Rodzina.
Solecki, R. (2022, 15 lipca). Logoprofilaktyka. Wychowawca. https://wychowawca.pl/post/logoprofilaktyka/
Szykuła, R. (2022). Logoterapia i analiza egzystencjalna. Teoria i praktyka. Eneteia.
Wojtyła, K. (1969). Osoba i czyn. Polskie Towarzystwo Teologiczne.
Copyright (c) 2023 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: