Pasje młodzieży a technologiczna współczesność
Abstrakt
CEL NAUKOWY: Celem artykułu jest poznanie aktualnych obszarów pasji, a także opinii na temat posiadania tychże (oceny ich ważności, przeznaczanej ilości czasu na realizowanie pasji, weryfikacji w kontekście emocjonalnym) w percepcji młodzieży.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Problemem badawczym jest pytanie o obszary zainteresowań i pasji współczesnej młodzieży w kontekście intensywnego rozwoju oraz rozpowszechniania technologii. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego na podstawie autorskiego kwestionariusza ankiety. W prezentowanym artykule analizie poddano wypowiedzi młodzieży w wieku od 18 do 26 lat, odnoszące się do własnych zainteresowań i pasji. Wykonano analizę dostępnych raportów i publikacji, jak również przeprowadzono badania własne (ankietowe).
PROCES WYWODU: Zdefiniowano kluczowe dla analizy pojęcia oraz przedstawiono wyniki badań ankietowych.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Przeprowadzona analiza wykazała nie tylko ogniskowanie zainteresowań i pasji dwóch głównych obszarów, tj. muzyki i filmu, ale także wskazała konkretne przesłanki mówiące o pozytywnym wpływie posiadania pasji na samopoczucie, a także zarysowała wyzwania związane z brakiem wystarczającej ilości czasu na realizowanie pasji czy niskim udziałem szkół w procesie rozwijania pasji.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Przedstawione w pracy wyniki badań nie potwierdzają tezy o dominacji zainteresowań i pasji współczesnej młodzieży w obszarach związanych z nowoczesnymi Internetem czy telewizją. Wyniki badań dostarczają informacji o najpopularniejszych obszarach pasji wśród młodych ludzi, nakreślają wyzwania, jakie stoją m.in. przed palcówkami oświatowymi w kontekście pobudzania i rozwijania pasji.
Bibliografia
Babbie, E. (2003). Badania społeczne w praktyce (W. Betkiewicz i in., tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN.
Crutzen, P.J. i Stoermer, E.F. (2000). The „Anthropocene”. Global Change Newsletter, 41, 17–18.
Cyrklaff, M. (2014). Przegląd pasji, hobby i zainteresowań bibliotekarzy wojewódzkich bibliotek publicznych oraz ich wpływ na twórcze wykonywanie pracy zawodowej. Wyniki badań ankietowych. W: M. Wojciechowska (red.), Strefa kultury, strefa nauki. Współczesny obraz biblioteki(s. 316–332). Oficyna Wydawnicza Edward Mitek.
Daily, L.Z. (2018). Towards a definition of „hobby”: An empirical test of a proposed operational definition of the word hobby. Journal of Occupational Science, 25(3), 368–382.
Dudzikowa, M. i Nowak, M. (2015). Wprowadzenie, W: M. Dudzikowa i M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych – profesorowie (s. 7–12). Wydawnictwo KUL.
Grzesiak, K. i Zinkiewicz, B. (2011). Kim zostanie moje dziecko? Dla rodziców. Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Ministerstwo Edukacji Narodowej.
Gurycka, A., (1989). Rozwój i kształtowanie zainteresowań. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
Kielar-Turska, M. (2000). Rozwój człowieka w pełnym cyklu. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 1, s. 285–332). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Kleszcz, M. i Łączyk, M. (2013). Młodzież licealna wobec wartości, samotności i pasji. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Krajewski, M. (2017). Pasja i formy jej degeneracji. W: M. Dudzikowa i M. Nowak (red.), O pasjach cudzych i własnych – profesorowie (s. 37–51). Wydawnictwo KUL.
Ludwisiak K., Polguj M., Majos A. i Drygas W. (2016). Wpływ mediów na zachowania zdrowotne młodych osób dorosłych. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu.
Copyright (c) 2023 Horyzonty Wychowania
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Uwagi dotyczące praw autorskich
Autorzy publikujący w tym czasopiśmie wyrażają zgodę na następując warunki:
- Autorzy zachowują prawa autorskie, przyznając czasopismu prawo do pierwszej publikacji swojego tekstu jednocześnie zarejestrowanego pod numerem licencji CC BY-ND, która pozwala innym na korzystanie z tego tekstu z uznaniem autorstwa tekstu oraz pierwotnej publikacji w tym czasopiśmie.
- Autorzy proszeni są o nawiązywanie odrębnych, dodatkowych porozumień wynikających z umowy, dotyczących dystrybucji opublikowanej w czasopiśmie wersji tekstu nie na prawach wyłączności (np. opublikowanie go w repozytorium instytucji lub w innym czasopiśmie), z potwierdzeniem pierwszej publikacji w tym czasopiśmie.
Wyraża się zgodę i zachęca autorów do publikacji ich tekstu w Internecie (np. w repozytorium instytucji lub na jej stronie internetowej) przed lub podczas procesu składania tekstu jako, że może to prowadzić do korzystnych wymian oraz wcześniejszego i większego cytowania opublikowanego tekstu (Patrz The Effect of Open Access). Zalecamy wykorzystanie dowolnego portalu stowarzyszeń badawczych z niżej wymienionych: